TOP

Topman Hudson’s Bay grijpt in, oud-eigenaar Hunkemöller berecht en ‘magazines effectiever dan influencers’


Om verdere verliezen bij Hudson’s Bay tegen te gaan is ingrijpen nodig, stelt topman Stephan Fanderl. Verder: de oud-eigenaar van Hunkemöller misbruikte het recht om belasting te ontlopen, Tommy Hilfiger ziet geen heil meer in nieuwe flagshipstores en adverteren via magazines blijkt effectiever dan het inzetten van influencers. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 17 mei.

Topman Hudson’s Bay: ‘Ingrijpen is nodig’

Er moet ingegrepen worden om het tij bij Hudson’s Bay Nederland te keren. Dat zegt topman Stephan Fanderl tegen RTL Z. Volgens Fanderl heeft de warenhuisketen een fout gemaakt door zich op het verkeerde deel van de markt te richten, het ‘Bijenkorf-segment’. “Dat is een interessante markt, maar ook erg klein. En dat terwijl er na het verdwijnen van V&D juist veel ruimte lag voor winkels die ‘waar voor uw geld’ bieden, maar niet goedkoop zijn. Daar zien we mogelijkheden. Die zijn we nu aan het analyseren.” De Telegraaf meldde in december vorig jaar dat Hudson’s Bay in het eerste jaar 80 miljoen euro verlies heeft geleden. Er gaan geruchten dat de winkels dit jaar mogelijk al worden gesloten. Geruchten waar Fanderl niet op ingaat, al geeft hij wel aan dat er op dit moment ‘veel opties bekeken worden’. “Het is duidelijk dat er ingegrepen moet worden. Succes is iets dat we op dit moment vooral hier in Nederland nodig hebben.”

Oud-eigenaar Hunkemöller berecht voor ontlopen belasting

De oud-eigenaar van Hunkemöller, investeringsmaatschappij PAI Partners, heeft het recht misbruikt om geen belasting te hoeven betalen. Dat oordeelt het gerechtshof van Amsterdam, schrijft het FD. PAI Partners nam de lingerieketen in 2011 over en verkocht het na vijf jaar weer door. Voor de overname werd een aandeelhouderslening van 61,4 miljoen euro gebruikt die volgens het hof nutteloos was. De rentelasten zouden over de volle looptijd uitkomen op 8,1 miljoen euro, doordat Hunkemöller rente op rente verschuldigd was. Door die extreem hoge rente werd de keten op papier verlieslatend en hoefde er geen winstbelasting te worden betaald, terwijl Hunkemöller in die periode wel winstgevend was.

Tommy Hilfiger: ‘Tijd van flagshipstores is voorbij’

Tommy Hilfiger zet vol in op de digitalisering. Het Amerikaanse modebedrijf heeft aangegeven geen nieuwe flagshipstores meer te openen, schrijft Twinkle. Volgens topman Daniel Grieder is die tijd ‘voorgoed voorbij’. De winkels doen nog maar deels dienst als direct verkooppunt, stelt hij. Daar zijn andere functies bijgekomen: naast de traditionele verkoopt fungeren ze als servicepunt voor online verkoop en als ‘people’s place’, een plaats om elkaar te ontmoeten of te werken. Tommy Hilfiger richt zich op verdere digitalisering, die tal van nieuwe mogelijkheden biedt om artikelen ook zonder fysieke voorraad in de winkelomgeving te etaleren. Denk daarbij aan touchscreens in winkels en assistentie in paskamers. In 2015 introduceerde het modebedrijf de ‘digital showroom’, een concept dat inmiddels in 13 landen is uitgerold.

‘Magazines effectiever advertentiemiddel dan influencers

Advertenties en artikelen in tijdschriften zetten vaker aan tot aankoop dan promotie door influencers. Dat schrijft Adformatie op basis van onderzoek van mediabureau Mindshare, databureau Kantar en advertentiemediumbedrijf GroupM voor Sanoma en Linda. Ruim de helft van de respondenten geeft aan soms tot regelmatig producten te kopen die ze in een magazine gezien hebben. Bij promotie door influencers is dit percentage 40 procent.

Verder zouden vrouwen zich volgens het onderzoek sterker verbonden voelen met magazines dan influencers. Opvallend genoeg geldt dit vooral voor de jonge leeftijdsgroep van 16 t/m 24 jaar. De mate waarin consumenten zich verbonden voelen, beïnvloedt hun ontvankelijkheid. Van de vrouwen die zich verbonden voelen met een tijdschrift of influencer, heeft 57 procent wel eens iets gekocht naar aanleiding van (betaalde) content in een magazine en 51 procent naar aanleiding van een (betaalde) post van een influencer. Bij vrouwen die zich niet zo verbonden voelen zijn de percentages respectievelijk 44 en 35 procent.

Unlimited Footwear Group stelt nieuwe salesdirector DACH-regio aan

Thomas Nassua, de managing director van s.Oliver Shoes, stapt over naar het Nederlandse schoenenbedrijf Unlimited Footwear Group (UFG). Nassua gaat hier per 1 juni aan de slag als salesdirector voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Dat meldt Fashion Network. “UFG is een ‘powerhouse’ met sterke merken en meer dan 35 jaar ervaring in de schoenenindustrie”, laat Nassua aan Fashion Network weten. “Dit potentieel willen we bij onze klanten in Midden-Europa nog beter benutten.”

Onder de Unlimited Footwear Group en dochterondernemingen vallen de merken Bullboxer, Rehab, Bjorn Borg, Gaastra, Levi’s kids, NZA New Zealand Auckland, Supertrash, Karl Lagerfeld, GH Bass en Kawasaki. Het bedrijf uit Waalwijk is actief in meer dan vijftig landen en verkoopt jaarlijks 5 miljoen schoenen.