TOP

TNO opent flagshipstore in Amsterdam, kinderkledingmerk JBC volledig genderneutraal en sterke stijging kledingverkopen

Het Nederlandse kledingmerk TNO opent deze week een flagshipstore in Amsterdam en kinderkledingmerk JBC wordt volledig genderneutraal. Verder: de kledingverkopen zijn gestegen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 16 augustus.

Foto: Charles Deluvio via Unsplash

TNO opent flagshipstore in Amsterdam

Het Nederlandse streetwearlabel The New Originals (TNO) opent officieel zijn eerste eigen winkel. Zaterdag 21 augustus 2021 gaan de deuren open van de shop aan de Zeedijk 59A in Amsterdam, zo meldt het merk in een persbericht. Eerder had het label tijdelijke winkels, zoals een pop-up in de Bijenkorf in 2018 en eentje in Amsterdam CS in 2019. De basis van het fashion- en lifestylelabel is ontstaan in 2011 toen een groep vrienden een blog startte over mode, design en muziek. TNO maakte naam in het Amsterdamse nachtleven met het hosten van feesten. Het kledingmerk werd in 2015 officieel opgericht door Rizky Lasahido, Maru Asmellash en Eben Badu.

Aantal faillissementen daalt verder

Het aantal bedrijven dat failliet is verklaard is in juli verder gedaald; er zijn in juli 12 bedrijven minder failliet verklaard dan in juni, meldt het CBS. Hiermee ligt het aantal faillissementen op het laagste niveau in dertig jaar. Dat heeft vermoedelijk te maken met de steunmaatregelen van het kabinet. Vorige maand gingen 109 bedrijven op de fles; dat aantal is exclusief eenmanszaken. De handel, een van de sectoren met de meeste bedrijven, noteerde de meeste faillissementen in juli. Relatief gezien kende de bouwnijverheid de meeste bedrijven faillissementen. Ook bij financiële instellingen was het aantal faillissementen wat hoger. Het totaal aantal faillissementen was het hoogst in mei 2013 met 816 bedrijven. Daarna nam het aantal af tot en met augustus 2017. Vervolgens bleef het aantal tot halverwege vorig jaar relatief gelijk. Sindsdien is het aantal bankroeten afgenomen.

Kinderkledingmerk JBC volledig genderneutraal

De collectie van het Belgische kledingmerk JBC is met ingang van vandaag volledig genderneutraal. Het merk wil het nieuwe schooljaar gendergelijk inzetten, bericht het Gazet van Antwerpen. Er zullen geen verwijzingen naar jongens en meisjes meer te vinden zijn, in plaats daarvan deelt het label de baby-, kinder- en tienerkleding in naar leeftijd. Daarnaast zal de winkelketen ook een gendergelijke collectie op de markt brengen met bovenstukken met opschriften zoals ‘When I grow up, I wanna be a CEO’, ‘game developer’ en ‘firefighter’. JBC heeft deze beslissingen genomen na een studie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) waarin staat dat gendernormen zowel voor meisjes als jongens tot stereotiepe beroepsvoorkeuren leiden. Daarom wil de kledingketen volgens eigenares Ann Claes ‘bewuster omgaan met de heersende stereotypen en ze actief aanpakken’. “Wij hopen dat kinderen los van hun gender een vrije keuze kunnen maken in de arbeidsmarkt. We willen kinderen buiten de lijntjes laten dromen over wat ze willen worden.”

Sterke stijging kledingverkopen Kledingwinkels hebben hun verkopen in het afgelopen kwartaal met 40 procent zien toenemen vergeleken met van vorig jaar, schrijft Nu.nl op basis van CBS-cijfers. In geen enkele andere winkelbranche steeg de omzet zo sterk. Dat kledingzaken in het tweede kwartaal zo’n forse groei doormaakten komt onder meer doordat een jaar eerder de omzet juist instortte. Toen was sprake van het eerste kwartaal dat volledig in de coronaperiode viel. Hoewel winkels open waren, meden veel mensen de winkelstraat. In het afgelopen kwartaal hadden de kledingwinkels nog steeds deels last van beperkingen, maar desondanks wist de klant de deze winkels weer te vinden. De omzet lag vorig kwartaal nog wel onder het niveau van dezelfde periode in precoronajaren.