TOP

Tips: Hoe start ik met Facebook en Twitter?

Donderdag 10 mei organiseert MYbusinessacademy de cursus Facebook & Twitter 1.0. Docent Árpád Gerecsey onthult alvast drie tips voor modeprofessionals die succesvol willen starten met de twee populairste sociale netwerken van Nederland.

Tip 1: Koppel Facebook en Twitter niet automatisch aan elkaar
Je kunt het automatisch verbinden van Facebook en Twitter beter achterwegen laten, meent docent Árpád Gerecsey. “Met Facebook kun je veel meer dan 140 karakters kwijt, dus wanneer je je Facebook bericht automatisch naar Twitter laat sturen, komen alleen de eerste 140 karakters in beeld. Het risico dat je belangrijke links niet meestuurt is dan groot. Ook eventuele hashtags die je in een Facebook bericht niet moet gebruiken, maar die bij Twitter wel erg belangrijk zijn, mis je dan.”

Tip 2: Meer fans en followers krijgen? Je eerste stap is je bestaande relaties betrekken.
Wanneer je een fanpage opzet of meer volgers op je account wilt krijgen, kun je dure of ingewikkelde marketing acties opzetten, maar dit is volgens Gerecsey helemaal niet nodig. “Een eerste stap is op een leuke en interessante manier je bestaande relaties betrekken bij je nieuwe accounts. Denk daarbij niet alleen aan je e-mail lijsten, maar maak ook gebruik van Facebook en Twitter account van medewerkers, en vraag of je medewerkers aan hun relaties willen melden dat jouw winkel nu ook een page of account heeft. Uiteraard met een linkje daarna toe!”

Tips 3: Maak een ‘kanalenplan’.
“Waarschijnlijk maak je naast social media ook gebruik van andere middelen om met (potentiële) klanten in contact te komen. Uiteindelijk vindt op je website vaak de ‘conversie’ (je verkoop, je contactmoment, het inschrijven op een mailinglijst) plaats. Twitter en Facebook zijn onderdeel van dat plan en staan niet op zichzelf. Het maken van een kanalenplan is daarom belangrijk. Zet bij het maken van dit plan in het midden je website neer en daaromheen de andere kanalen die je wilt gebruiken om mensen naar je website te krijgen. Beschrijf ook hoe je de verschillende kanalen t.o.v. elkaar gaat inzetten. Daarmee krijg je niet alleen overzicht, het is ook gemakkelijker aan collega’s uit te leggen wat je van hen verwacht.”

Schrijf je in!
Árpád Gerecsey is eigenaar van SocialPeople>: een doe-bureau voor social media. Wil je ook leren hoe je een eigen Facebook en Twitter account start? En meer technieken leren om volgers en fans te vinden en houden? Op donderdag 10 mei organiseert Mybusinessacademy (onderdeel van Textilia) de cursus Facebook & Twitter 1.0. Als Textilia abonnee ontvang je 10% inschrijfkorting. Je betaalt geen € 345,00 maar € 310,50. Meld je direct aan op klik hier voor meer informatie!

MYbusinessacademy
MYbusinessacademy is het opleidingsinstituut van MYbusinessmedia (uitgever van Textilia). Met ruim twintig cursussen speelt de academy direct in op de ontwikkelingen in de markt van vak professionals.