TOP

Tips: hoe kies ik het juiste merkenpakket?

Met een combinatie van de juiste merken in je winkel kan je klanten aan je binden. Maar hoe kies je het juiste pakket? Vier tips:

Tip 1: Ken je doelgroep
Weet wat er leeft onder je klanten, welke merken ze interessant vinden en welke trends ze volgen. Dat kan via gesprekken in de winkel, maar bijvoorbeeld ook door buurtonderzoek te doen of actief te zijn op social media. Vooral een jong publiek communiceert graag en veel via Facebook en Twitter, ook over de laatste mode. Let ook op een veranderende samenstelling van de buurt. Komen er bijvoorbeeld meer jonge gezinnen wonen? Dit kun je vrij simpel zelf in kaart brengen via www.cbsinuwbuurt.nl

Tip 2: Geef persoonlijke aandacht
Klanten worden graag herinnerd. Niet alleen om hun kledingsmaak, maar ook op persoonlijke zaken. Iedereen vindt het prettig om te winkelen in een zaak waar men het gevoel heeft bij vrienden te zijn. Vooral in een winkel waar de klant bereid is grote bedragen uit te geven, kan een kopje koffie en persoonlijke aandacht wonderen doen.

Tip 3: Zoek de balans
Overweeg bij het inkopen van een nieuw merk of product altijd of dit past bij je bestaande merkenpakket. Wat is de toevoeging? Met welke merken kun je het combineren? Gaan klanten dit merk of product begrijpen? Blijf trouw aan de stijl van je zaak en ga niet zomaar met elke hype mee.

Tip 4: Neem afscheid met beleid
Als een merk niet meer goed loopt, wees dan niet bang om er afscheid van te nemen. Vanwege de moeilijke markt zijn merken flexibeler dan voorheen. Zorg wel voor open communicatie met het merk in kwestie.