TOP

Tips: Hoe bereik je de nieuwe generatie moeders? (deel 1)

Moeders van nu zijn meer dan ooit vertrouwd met het gebruik van internet. Hoe bereik je die nieuwe generatie moeders? Deze week deel 1: wie zijn ze en hoe gedragen ze zich.

De moeders van nu worden door Saskia Aalberts in haar artikel op Jungle Minds ‘digital moms’ genoemd. Overeenkomst: ze zijn allen sociaal erg actief en binnen de fasen van zwangere tot jonge moeder lijkt hun gedrag onderling behoorlijk op elkaar. Saskia Aalberts  (en zij baseert zich op onderzoeksbureaus als Razorfish en CafeMom) neemt je mee langs de verschillende fasen van het jonge moederschap:  

Direct na de zwangerschapstest
Zodra de test is gedaan, ontstaat een enorme behoefte aan informatie. Het zwangerschapstestmerk Predictor speelt hier handig op in. Slim… Informatie die de zwangere voorheen van moeder, huisarts en verloskundige kreeg, plukt de digital mom dezelfde dag nog van het web. Ze meldt zich direct aan voor allerlei alerts die haar informeren over de ontwikkeling van haar baby in de buik. Met andere aanstaande moeders kletst ze op babyhyvesites of een forum als Babybytes.

Hoogzwanger
Wanneer de zwangerschap vordert, oriënteert de aanstaande moeder zich op de babyuitzet, de kinderwagen en de babykamer. Misschien wordt er een weeënteller app aangeschaft. Ze leest in elk geval reviews en ervaringen van lotgenoten, maar ook adviezen en productnieuws van fabrikanten. Hema, Prenatal en Duimeland hebben uitzetlijsten uitgebracht. Ook slim bekeken, toch?

Pas bevallen
Eenmaal bevallen gaat ze op zoek naar allerlei baby-apps waarmee ze de voeding en de groei van de baby kan bijhouden. Er zijn zelfs baby-apps met sluimerdeuntjes of een babyfoon-functie. Bovendien heeft ze weer heel veel vragen, niet alleen over de baby, maar ook over zichzelf. En natuurlijk staat ze nog altijd 100% open voor de aanschaf van producten die haar leven of dat van haar baby veraangenamen.

Kans: verhoogd aankoopgedrag
Al met al heb je maar weinig tijd om de zwangere naar je toe te trekken: precies negen maanden, zegt Saskia Aalberts van het online-consultancybureau Jungle Minds. In die korte tijd wordt een veelheid aan zwangerschaps- en babyproducten aangeschaft. Ook daarna, gedurende de eerste twee levensjaren van haar eerste kind, vertoont een jonge moeder een actief aankoopgedrag. Daarnaast zijn deze moeders voortdurend op zoek naar informatie en advies. 

De zwangerschaps- en kinderwinkel Bo Lifestyle in Naaldwijk van Bianca Persoon speelt al 100% in op de digital mom. En er liggen natuurlijk volop kansen voor iedere detaillist. Volgende week lees je op Bengels.nl onze tips om de digital mom te bereiken.