TOP

Tien Nederlandse modebedrijven waar het buitenland niet omheen kan

In financieƫel moeilijke tijden zijn er toch nog Nederlandse modebedrijven die het goed doen in het buitenland en zelfs willen uitbreiden. Sommige ketens hebben moeite in alleen in Nederland te blijven bestaan, maar onder andere G-Star opent nieuwe winkels in het buitenland. Een overzicht.

Onlangs bracht Sprout een overzicht met 12 Nederlandse formules die internationaal willen uitbreiden. Textilia raakte geïnspireerd en koos tien modebedrijven die het niet alleen in Nederland goed doen maar ook in het buitenland.

G-star naar Duitsland
Axel Schukies, directeur bij G-Star in Duitsland, wil het aantal G-Star winkels in Duitsland verdubbelen. Op het moment zijn er 45 winkels in Duitsland van het Nederlandse modemerk, maar dat moet in de komende jaren groeien naar 100 met flagshipstores in Hamburg, München en Frankfurt. Na het succes van de vrouwenmode winkel in Amsterdam, moeten soortgelijke winkels ook in Duitsland komen.

Mud Jeans naar Duitsland
Mud Jeans eigenaar Bert van Son wil in de komende jaren honderd verkooppunten in Duistland realiseren. Op het moment heeft het bedrijf acht winkels in Nederland en 25 in Duitsland. Volgens Van Son is Duitsland een stuk verder op het gebied van duurzaamheid. Daarom slaat het concept ‘Lease a Jeans’ er ook goed aan waarbij broeken worden geleased. Consumenten betalen 20 euro instapkosten per broek van biologisch katoen. Daarna kost het lenen 5 euro per maand.

Van Gils naar België
In maart 2013 opende Van Gils pas de eerste brandstore in Nederland maar nu al komen er ook eigen merkwinkels in België. Het assortiment werd hiervoor vooral verkocht bij multimerkenzaken. Er komen drie eigen winkels en vijf shop-in-shops bij in Nederland en België.

Hema naar Frankrijk
In juni dit jaar maakte Hema bekend dat ze in de komende vier jaar 150 tot 200 winkels in Frankrijk willen hebben. Een goed begin is al gemaakt, het bedrijf heeft op het moment 21 winkels door Frankrijk en een Hema Beauty in Parijs. Uiteindelijk moeten er Hema’s komen in alle grote Franse steden.

Supertrash naar Turkije
Ook al zijn er al 2.000 verkooppunten van Supertrash in 24 landen, toch wil Olcay Gulsen utibreiden naar Turkije. Het hele Midden-Oosten kan meer van Gulsen verwachten. “Dubai en Abu Dhabi hebben we net een contract gesloten, daar gaan we verder uitbreiden.”, vertelt Gulsen aan Metro Nieuws. “Binnen nu en een paar jaar hoop ik in het Midden-Oosten tientallen nieuwe winkels geopend te hebben.”

Van Bommel naar Duitsland
Van Bommel heeft op het moment al vestigingen in Amsterdam, Antwerpen een Brugge maar daar houden eigenaren Pepijn, Reynier en Floris van Bommel het niet bij. Ze hebben de ambitie om eigen winkels te hebben in Duitsland. In 2010 was er al een Van Bommel in Berlijn maar door werd door ‘bedrijfseconomische redenen’ weer gesloten. Als het de heren lukt om het goed te doen in Duitsland, willen de ook uitbreiden naar Scandinavië.

Suitsupply naar VS
Suitsupply doet het al een tijd erg goed in Nederland en daarbuiten. Het modemerk heeft meer dan 40 winkels in verschillende landen en een omzet die richting de honderd miljoen euro loopt. Op het moment zijn er zelfs vijf winkels in Amerika (Denver, Dallas, Seattle, Atlanta en Philadelphia) en in september kwam daar een zesde bij in New York. Aan het eind van volgend jaar moeten daar nog eens vijf winkels bij zijn gekomen. Ook opende de pakkenspecialist dit jaar een winkel in Shanghai.

Colori Shoes naar Duitsland
Coloris Shoes wil meer winkels in Nederland openen en daarnaast ook uitbreiden naar Duitsland. Op het moment zijn er in Nederland vier fysieke winkels en een webshop. Voor de uitbreiding hoopt mede-oprichter Emilie Huber op een miljoen euro die door maximaal tweeduizend aandeelhouders wordt geïnverteerd.

Omoda naar België
De Nederlandse schoenenretailer Omoda opende begin dit jaar een filiaal in Antwerpen. Dit is het eerste filiaal in het buitenland. In Nederland bezit het bedrijf al 13 fysieke winkels en de webwinkel is actief in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. De Belgische consumenten kozen Omoda vorig jaar tot beste online schoenenwinkel.

Kleding.nl naar Duitsland
Nog maar een jaar nadat Kleding.nl is opgericht, heeft de site al een Duits zusje. Via de website kun je 400.000 artikelen van 93 webwinkels doorzoeken en vergelijken. Met de website Fashiola.de kunnen bijna alle Duitse online kledingwinkels doorzocht worden. Inmiddels worden ook voorbereidingen getroffen voor uitbreiding naar Groot-Brittannië.