TOP

Balenciaga opent winkel op Schiphol, G-Star Raw ontwerpt habijten voor monniken en Modint introduceert tool voor inzicht op milieu-impact

Balenciaga heeft dit weekend een winkel geopend op Schiphol. Verder: G-Star Raw presenteert een opmerkelijke collab met monniken van La Trappe, het duurzame kledingconvenant krijgt waarschijnlijk een vervolg en Scotch & Soda doet conventioneel plastic verpakkingen in de ban. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van maandag 13 december.

Foto: G-Star Raw x La Trappe

Balenciaga opent winkel op Schiphol 

Schiphol heeft sinds dit weekend een primeur. Balenciaga heeft er dit weekend een winkel geopend, de eerste op een Europese luchthaven. De shop is eigendom van Travel Retailer Lagardère en bevindt zich in lounge 2, het winkelgebied na de security voor intercontinentale reizigers. De collectie omvat vrouwen- en mannenschoenen, tassen, accessoires, brillen en sieraden. De Balenciaga-winkel is ingericht volgens het ‘raw architectuurconcept’, waarbij de winkel eruitziet alsof het nog in uitvoering is. Het interieur is geïnspireerd op bouwplaatsen en gestripte gebouwen, met onder meer betonnen vloertegels, ruwe structuren, muren die bekleed zijn met verweerd beton, betongrijze gordijnen en versleten zitkussens. 

G-Star Raw ontwerpt habijten voor monniken 

G-Star Raw heeft een opmerkelijke samenwerking bekendgemaakt. Het denimmerk heeft een duurzame denim habijt ontworpen voor de monniken van de La Trappe bierbrouwerij. Het habijt is volledig gemaakt van Cradle to Cradle Gold Certified denimstof. Hierdoor sluit het aan bij de filosofie van G-Star, de monniken en het trappistenbier. Volgens de partijen wordt de samenwerking niet alleen gevoed door de gezamenlijke liefde voor vakmanschap, maar vooral ook door de verantwoordelijkheid die beide bedrijven voelen op het gebied van duurzaamheid. Zo is het habijt gemaakt van 100 procent biologisch katoen, is het geverfd zonder gebruik van schadelijke chemicaliën en gewassen zonder water te verspillen. Ook het knippatroon is duurzaam doordat er zo min mogelijk restmateriaal overblijft. 

Duurzame kledingconvenant verkent opties voor nieuwe overeenkomst

Bedrijven, vakbonden en ngo’s verkennen de mogelijkheden voor een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor verantwoorde toeleveringsketens in de kleding- en textielsector. Het huidige convenant Duurzame Kleding en Textiel (CKT) loopt eind dit jaar af en wordt naar verwachting in het voorjaar van 2022 vernieuwd. Momenteel voeren brancheverenigingen InRetail en Modint, vakbonden CNV en FNV en ngo’s Solidaridad en Unicef gesprekken over een nieuwe samenwerking om mensenrechten, internationale arbeidsrechten, het milieu en dierenwelzijn in de kleding- en textielsector te bevorderen. Deze organisaties ondersteunen met het convenant bedrijven verder ook bij de toekomstige wettelijke eisen op dit gebied. “Partijen willen een overeenkomst die impactvol is. Onze aanpak zorgt voor duidelijke, individuele en gedeelde toezeggingen om collectieve doelen te bereiken”, zegt Jennifer Schappert, die namens de Sociaal-Economische Raad (SER) het proces leidt. 

Modint introduceert tool voor inzicht op milieu-impact

Brancheorganisatie Modint en bAwear hebben een tool voor modebedrijven gelanceerd die inzicht biedt in de ecologische footprint van textielproducten. De organisaties hebben de zogenoemde ‘bAwear Score’ samen met levenscyclusanalist SimpaPro in twee jaar ontwikkeld om de textielsector te faciliteren met praktische tools om duurzame ambities waar te kunnen maken. Het hulpmiddel kan op diverse manieren worden ingezet. Bijvoorbeeld als ondernemingen snel inzicht in de milieu-impact zoeken en willen vergelijken met een ander product. Dit kan volgens Modint in het begin van het ontwikkelproces onderbouwing geven voor betere keuzes. Als er behoefte is aan een meer gedetailleerde en completer berekening van bijvoorbeeld de eigen keten, kan het rekenmodel linken aan materialen, processen en productie. Daarnaast kan er specifiek inzicht in de keten worden verschaft op het gebied van CO2 footprint of energieverbruik. Patric Hanselman, directeur van Modint: “Veel van onze leden leveren flinke inspanningen aan verbeteringen in een erg complexe keten. Het verkrijgen van inzicht en vergroten van transparantie zijn daarbij belangrijk, maar vragen zeker voor MKB-bedrijven forse investeringen. Juist voor deze groep proberen wij hoogwaardige tools te ontwikkelen met een lage drempel.” 

Scotch & Soda verruilt plastic polyzakken voor biologisch afbreekbaar alternatief

Scotch & Soda doet conventioneel plastic verpakkingen in de ban. In plaats daarvan levert het de kleding en andere producten in bioplastic zakken van Tipa. De nieuwe zakken van maiszetmeel, suikerriet en plastic gemaakt van fossiele brandstoffen zijn volledig composteerbaar en binnen drie tot zes maanden biologisch afbreekbaar. Vanaf het voorjaar van 2022 zal 21 procent van de collectie verpakt zijn in dit verpakkingsmateriaal, zo laat het op de site weten. Het doel is om uiterlijk in 2025 geen conventionele polyzakken meer te gebruiken. Dit besluit van het merk is onderdeel van de duurzaamheidsmissie van het bedrijf. In 2019 startte Scotch & Soda in dit kader met het gebruik van FSC-gecertificeerd papier en karton voor de verzending van producten.