TOP

Elise Otten stopte bijna met Estilo in Zutphen, maar besloot te investeren in een groter pand: ‘Beste keuze van het jaar’

Elise Otten, eigenaar van vrouwenmodezaak Estilo in Zutphen, verhuisde dit jaar naar een veel groter winkelpand. Ze blikt terug op de in deze tijd gedurfde stap én vooruit naar 2022. “Ondanks dat ik het heel spannend vond, ben ik uitgegaan van mijn ondernemerschap.”

Foto’s: Harry Gelderman via Estilo

Over 2021

Elise Otten, sinds 2013 eigenaar van Estilo in Zutphen: “Het jaar begon verschrikkelijk. In januari en februari kwamen de eerste zomercollecties binnen, terwijl we door de lockdown niet op volle kracht konden verkopen. In de weken ervoor zijn we met ‘Estilo on tour’ heel veel op pad gegaan om kleding bij mensen thuis te brengen en weer op te halen wat ze niet wilden kopen. Soms gingen we met wel vijf, zes tassen onderweg. Het was ontzettend intensief en productief. We hebben een grote vaste klantenkring, maar helaas verkochten we alles met korting. En dan zie je na al die jaren hard werken je zorgvuldig opgebouwde potje steeds meer slinken. Dat was wel even slikken.”

Waanzinnig mooi pand

“De onzekerheid heeft voor een mentale klap gezorgd. De hele coronacrisis doet meer met me dan ik dacht. Je weet niet wat er nog komen gaat en waar het eindigt. Ik dacht erover om te stoppen. Totdat ik op een avond een oud-klasgenoot ontmoette. Hij bleek een winkelpand te bezitten dat al drie jaar leegstond. Hij wilde graag met mij praten en niet veel later zaten we om de tafel. Het was een waanzinnig mooi pand in de stijl van de Amsterdamse School op een mooie plek met een betere doorstroom dan mijn locatie tot dan toe. Alleen: van binnen en van buiten was het totaal verpauperd. Ondanks dat ik het heel spannend vond, ben ik uitgegaan van mijn ondernemerschap en ben ik ervoor gegaan. Ik dacht: als ik het nu niet doe, komt het er nooit van. Uiteindelijk heb ik het helemaal opgeknapt naar mijn smaak en ben ik er supertrots op. Op 27 augustus hebben we de deuren geopend.”

Beste keuze

“De verhuizing naar een nieuwe, grotere winkel is zeker mijn beste keuze van het jaar geweest. Ik geloofde echt in dit pand en deze plek. Ook al is deze zaak ruim drie keer zo groot – met 12 meter frontbreedte, perfecte etalageruimtes – met veel meer traffic dan op onze oude locatie, de kosten zijn ook hoger. En de onzekerheid blijft. Mijn grote angst was: niet weer een lockdown. We hebben zoveel geïnvesteerd in de nieuwe winkel. We moeten nu om vijf uur sluiten, maar ik merk dat vanaf een uur of vier de loop eruit is in de stad. Zutphen moet het erg hebben van dagjesmensen en toeristen.” 

Geleerd

“Dit jaar heb ik geleerd dat je door een crisissituatie een hele flexibele mindset krijgt. De situaties gaan alle kanten op en als ondernemer moet je daar steeds weer op inspelen. De winkel is als een kind voor mij, waar ik alles voor doe. Toen in de zomer de verkoop aantrok, bleek nabestellen vrij lastig. Dan komt het aan op je creativiteit. Ik ben in de auto gestapt en naar leveranciers gereden en het World Fashion Centre om te kijken wat er nog aan handel lag. Normaal ben ik niet iemand die het ene seizoen dit merk koopt en het volgende seizoen iets anders. Die jarenlange band met sommige leveranciers heeft ervoor gezorgd dat ik op echt moeilijke momenten door kon draaien met de winkel. Een aantal merken hebben mij ontzettend gesteund door toen de winkel net open was bijvoorbeeld voorraden in consignatie te sturen. Echt heel fijn om te merken dat we zo’n goede band hebben.”

Over 2022

“Het zijn nog steeds spannende tijden. Ik hoop dat iedereen zo snel mogelijk een boosterprik krijgt en dat we gauw weer terug kunnen naar normale tijden. Dat geeft ook rust, nu blijft de coronacrisis continu in je achterhoofd spelen. Denk je steeds ‘wat als’. Het is ook lastig vooruitplannen. Nu Estilo in een groter pand huist, hebben we eigenlijk ook een nieuwe medewerker nodig. Maar daar wacht ik even mee. Wat betreft de inkoop is het ook lastig. Aan de ene kant moet je niet te behouden zijn, maar ook weer niet te veel inkopen. Ik denk dat ik uiteindelijk vrij normaal inkoop, zeker niet te weinig. Hoe jammer is het als ik straks een winkel heb die halfleeg is? Ik hoop in ieder geval dat we weer naar beurzen als Modefabriek kunnen om broodnodige inspiratie op te doen.”

Uitkijken naar

“Qua collectie zijn we aardig uitgebreid, nu we meer ruimte tot onze beschikking hebben. In mijn oude winkel kon ik bijna geen jassen kwijt. Nu hebben we er alle ruimte voor, net als voor tassen en schoenen. Hier hadden we er altijd al wat van, maar ook op dit vlak zijn we uitgebreid. We verkopen veel meer schoenen en het leuke is dat ze qua kleur passen bij de kleding. Eerst maak ik een selectie van kledingcollecties, die fotograferen we en met deze kleuren gaan we op inkoop voor schoenen. Ik ben zelf gek op schoenen en klanten vinden het ook helemaal geweldig dat ze hele sets kunnen kopen. Waar ik komend jaar ook naar uitkijk zijn bijproducten. Op onze oude locatie hadden we daar geen ruimte voor. Nu heb ik een wand vol met lekkere geurstokjes- en kaarsen, bodymilk en andere hebbedingen die klanten als souvenir mee naar huis kunnen nemen.” 

Investeren

“Het komende jaar investeer ik onder meer in een nieuwe website. Ik heb net iemand aangenomen die mijn kneuterige site gaan vernieuwen. Nee, geen webshop, ik voel mij in alles een ondernemers die het leuk vindt om mensen te helpen. Fysieke klanten krijgen bij mij voorrang. Ik stop liever mijn geld en tijd in een mooie winkel. We hebben veel winkelend publiek in Zutphen en ik heb de afgelopen tijd gemerkt dat consumenten na een tijd online shoppen het fysiek winkelen herwaarderen. Van de week kwam hier nog een vrouw, die al de hele dag binnen zat en bijna online had besteld, hier een hele outfit uitzoeken en een kopje koffie drinken. Daar krijg ik energie van: leuke mensen helpen en adviseren.”