TOP

The Makers lanceert ‘3×8’: innovatieve maatpakken [interview]*

Pakkenbedrijf The Makers lanceerde onlangs ‘3x8’: een reeks op maat gemaakte Wool Denim pakken voor de jonge, urban man van generatie Y. Textilia sprak met het bedrijf over dit innovatieve concept.

The Makers staat vanaf woensdag met zijn nieuwe concept ‘3×8’ op de modebeurs CIFF in Kopenhagen. Tijd voor een gesprek met Olaf van der Male, Sales Director bij The Makers.

Kun je wat meer vertellen over het ‘3×8’ concept?

“’3×8′ is een made-to-measure concept die te verdelen is in drie draagmomenten per 24 uur – vandaar de naam 3×8: de Urban, een tailored pak met details die bedoeld zijn voor de man die in de stad woont, werkt en beweegt. Het Lounge pak bestaat uit een comfortabel, unconstructed jasje en een drawstring broek. Daarnaast hebben we de Smoking: een tuxedo die wat softer is en anders oogt dan een gewone smoking.”

WH_Woolmark_A1_socialmedia urban
Het Urban pak uit de ‘3×8’ serie

Wat maakt dit concept anders dan wat andere made-to-measure bedrijven doen?

“Ten eerste door de drie verschillende pakken, die ook voor de jongere, jeans dragende man geschikt zijn. Ten tweede door de unieke samenwerking met The Woolmark Company en denimfabrikant Berto, met wie wij een speciaal Wool Denim hebben ontwikkeld. Alle drie de pakken kunnen onder meer in deze wool denim worden uitgevoerd: ideaal voor wie een normaal pak te formeel vindt. Maar de klant kan ook kiezen voor een gewone wollen stof. Daarnaast kunnen alle andere details worden gecustomized. Wij spreken liever over customizen dan over maatkleding, omdat dat veel meer in de huidige tijdsgeest past.”

Waar bestaat jullie doelgroep uit?

“Mannen uit de zogenoemde Y-generatie, ook wel Millenials genoemd. Het zijn dus geen standaard pakkendragers, maar ze willen er wel goed uitzien en zijn geinteresseerd in tailoring.”

WH_Woolmark_A2_socialmedia lounge
Het Lounge pak

In wat voor soort winkels zien jullie 3×8 het liefst hangen?

“We denken vooral aan retailers die dezelfde doelgroep voor ogen hebben: de jonge, ‘urban’ man die wel van tailoring houdt, maar dat op een sportievere manier uitdraagt. Daarom kunnen dit jeanswinkels zijn maar ook conceptstores waar de moderne man komt. Dat kan een Merci in Parijs zijn, maar ook een Tenue de Nimes in Amsterdam.”

Hoe zien jullie de toekomst?

“Eerder dit jaar, tijdens de Amsterdam Denim Days en op de Pitti Uomo, hebben we ons nieuwe concept naar buiten gebracht, nu is het tijd om de markt op te gaan. Daarom staan vanaf aanstaande woensdag oa op de CIFF in Kopenhagen. Scandinavië is voor ons een belangrijke markt, omdat de mannen daar ook erg modebewust en urban zijn. Maar eigenlijk willen we door heel Noord Europa en de Verenigde Staten partners vinden die het 3×8 made-to-measure concept aan de man gaan brengen.”

WH_Woolmark_A3_socialmedia smoking
De Smoking uit het ‘3×8’ concept