TOP

Textiliapoll: Ruim 90 procent staat achter ongehoorzame retailers, Fashion Event MAC-ZNL en Brandshatch verplaatst en directeur Amfi vertrekt

Retailers willen open of dit mag of niet, blijkt uit een poll van Textilia, mode-evenementen Fashion Event MAC-ZNL en Brandshatch worden verplaatst en Amfi-directeur vertrekt. Verder: de Yaya winkels in België gaan dicht en Klarna breidt betaalmogelijkheden uit. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 11 januari.

Foto: Tanja Telders van Le Marais Maastricht

Beursupdate: Fashion Event Mode Aankoop Centrum ZNL en Brandshatch verplaatst 

Het Fashion Event in het Mode Aankoop Centrum (MAC) ZNL in Nieuwkuijk is verplaatst van 16 naar 23 januari. Dit maakt de organisatie bekend. Het event presenteert merken zowel in de showrooms als in een centrale expositieruimte. Ook het nieuwe Brandshatch, uit de koker van de organisatie van Sunday School, heeft een nieuwe datum gecommuniceerd. Het evenement in De Fabrique in Utrecht vindt plaats op zondag 6 februari in plaats van 23 januari. Ook de Lijnden Fashion Tour gaat door. De aangesloten modebedrijven in Lijnden en omgeving openen zondag 23 en maandag 24 januari de deuren voor inkopers. Voor alle events gelden de RIVM-maatregelen als afstand houden, mondkapjes en er is hygiënische handgel beschikbaar. 

Directeur Amfi vertrekt

Dirk Reynders, directeur van de Amsterdamse modeopleiding Amfi legt zijn functie neer. Dit schrijft hij in een brief aan medewerkers van het mode-instituut, dat onderdeel is van de Hogeschool van Amsterdam. Vorig jaar raakten Reynders en Amfi in opspraak na de publicatie van een kritisch onderzoeksrapport. Hierin noemden studenten de school onveilig, het management zwalkend, docenten vilein en er zou een te hoge werk- en studiedruk zijn. Hierop eisten zij het vertrek van de directeur. Reynders kreeg uiteindelijk de opdracht om een veilige leerplek te creëren, maar nu laat hij weten dat hij hiervoor niet de juiste persoon is. Reynders laat weten: ‘De laatste maanden realiseerde ik mij steeds meer dat de benodigde focus op de transitie van de Amfi-organisatie, mij weinig ruimte biedt voor de inhoud van de opleiding. De scheidend directeur laat verder weten dat de eerste stappen naar verandering zijn ingezet. 

Textiliapoll: 91 procent is het eens met ongehoorzame winkeliers die winkels openen tijdens lockdown

Uit een poll van Textilia op Instagram blijkt dat maar liefst 91 procent van de respondenten het eens is met ondernemers die tijdens deze lockdown hun winkels openen, ook al is dit tegen de regels in. Steeds meer retailers weigeren hun deuren gesloten te houden, zo bleek afgelopen zaterdag toen verschillende ondernemers in het land hun winkels openden. Zo kon het winkelend publiek er een ‘kopje koffie halen’, of meer. 

Ook Tanja Telders, eigenaar van Le Marais en Le Marais Deux in Maastricht ging open. “We moeten iets doen, anders is het straks voor mijn zaken over en uit. Ik ben eigenaar van twee panden en ik huur er één. Ik wil mijn zaak redden”, vertelt ze. “We zitten met voorraden terwijl nieuwe collecties binnenkomen. Ik woon zelf in België en zie hoe de economie daar floreert. Dat is niet te verteren. Dus toen ik hoorde over het initiatief van ‘een kopje koffie drinken‘ dacht ik meteen: ik doe mee. Ik wil zichtbaar blijven en van me laten horen. Daarbij: ik heb acht medewerkers en ik kom met deze actie ook op voor hen.” Ook al gaf Telders niet veel ruchtbaarheid aan de openstelling – ‘veiligheid staat voorop’ – het was volgens de ondernemer qua omzet de moeite waard. “De online verkoop gaat prima, maar de opbrengst daarvan is nog geen vijftien procent van mijn omzet. Daarmee kan je net de kosten dekken. Het mooiste was dat klanten stralend de deur uit gingen met hun nieuwe aankopen.” Sinds de openstelling staat de telefoon van Telders roodgloeiend. Collega-ondernemers bellen en de redactie van het tv-programma Beau, waar ze dinsdagavond aan tafel zit om over haar actie te praten. Krijgt de actie een vervolg? “Als winkels in de omgeving, Roermond en Sittard, zaterdag weer opengaan, dan ga ik hierin mee.” Lees hier ook een noodkreet van Hanneke van Leendert-Janssen, eigenaar van Vrouw in Horst, op Telegraaf.nl. 

Yaya winkels in België dicht

De komende tijd worden vijf Yaya-vestigingen in België gesloten. Dit heeft Retail Concepts, het moederbedrijf van onder meer outdoorketen Bever, besloten, meldt persbureau Belga. Het gaat om vestigingen in Antwerpen, Hasselt, Gent, Nieuwpoort en Roeselaere. Het retailbedrijf sluit de Yaya-winkels omdat het zich wil concentreren op de eigen concepten; outdoorformules A.S. Adventure en Bever en de modeformule Juttu. Retail Concepts opende in 2016 de eerste vestiging van Yaya in België. 

Klarna breidt betaalmogelijkheden uit

Betaaldienst Klarna maakt het vanaf nu mogelijk dat Nederlandse consumenten aankopen in drie rentevrije delen kunnen spreiden en binnen zestig dagen betalen. Daarnaast wordt de betaaltermijn verlengd van veertien naar dertig dagen. Volgens Klarna bieden de nieuwe mogelijkheden klanten en retailers de kans op meer flexibiliteit en controle over online aankopen. Retailers kunnen dankzij de uitbreiding meer passende betaalmogelijkheden aan het winkelend publiek aanbieden, wat volgens de provider kan leiden tot meer tevreden en loyale klanten. In een enquête van Klarna gaf 63 procent van de Nederlandse consumenten aan dat ze tijdens het online shoppen op zoek zijn naar rentevrije en flexibele betaalmogelijkheden.