TOP

Tess V opent winkel, Loop.a Life zoekt groeigeld en minder kledingverkopers op de markt

Modewebshop Tess V komt naar de winkelstraat, het circulaire knitwearmerk Loop.a Life lanceert een crowdfundingcampagne om de groeiambities te realiseren, er staan steeds minder kleding- en schoenenverkopers op de markt en Arjen Lubach uitte deze week flinke kritiek op de mode-industrie in De Avondshow. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van donderdag 27 oktober.

Foto: Tess V

Modewebshop Tess V opent eerste winkel

Modewebshop Tess V heeft haar eerste fysieke locatie geopend in het centrum van Nijmegen (zie foto), aan de Pauwelstraat 4. De winkel opende op 22 oktober de deuren. Tess V is zes jaar geleden opgericht door de destijds 15-jarige Tessa Verwoert en heeft inmiddels bijna dertig medewerkers. Het label richt zich op de doelgroep waar Verwoert en haar team zelf ook toe behoren: jonge vrouwen met een grote liefde voor mode en winkelen.

Binnenkijken bij de roze boetiek van Tess V: ‘We wilden een beleving creëren’

Tess V lanceert wekelijks nieuwe on-trend collecties en heeft door steeds grotere onlinecampagnes snel weten te groeien, zo stelt het bedrijf in een aankondiging. Met het openen van de eerste fysieke locatie is het nu tijd voor de volgende stap. “Er was veel vraag naar”, vertelt een woordvoerder. “Onze grootste doelgroep bevindt zich in Nijmegen, een gezellige studentenstad vol terrassen en leuke winkelstraten. We hebben verschillende panden bezichtigd en bij deze hadden we direct het ‘wauw’-gevoel.”

Forse daling marktverkopers kleding en schoenen

Het aantal markthandelaren daalt, meldt NOS op basis van cijfers van de Kamer van Koophandel over 2013 tot 2022. De nieuwszender concludeert dat de markt steeds meer een bestemming voor food-aankopen wordt; het zijn vooral de non-foodaanbieders die onder druk staan. Bij verkopers van textiel, kleding en schoenen was met een krimp van 28 procent de grootste afname te zien, gevolgd door aanbieders van tweedehandsgoederen (-24 procent) en bloemen, planten en tuinartikelen (-8 procent). Groente- en fruitverkopers houden zich het best staande, maar ook hun aantal nam met 7 procent af.

Terugkijken: Arjen Lubach fileert mode-industrie

Presentator Arjen Lubach uitte dinsdag flinke kritiek op de mode-industrie in De Avondshow. In de rubriek ‘Nou is het afgelopen’ rekende hij af met een sector die goed is voor 10 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikassen, meer dan de lucht- en scheepvaart samen (EPRS, 2017/Europees Milieuagentschap, 2019). Om te beginnen verwijt Lubach consumenten hun overmatige bestelgedrag, vaak zelfs zonder te herinneren wat er eigenlijk in de bezorgde pakketjes zit.

Meer nog richt hij zijn pijlen op de ultrafast fashion-industrie met webshops als Shein die dagelijks honderden nieuwe items online plaatsen. Kleding die nauwelijks tot niet te recyclen is doordat de kwaliteit drastisch is afgenomen, en daardoor uiteindelijk op de afvalstort in Azië en Afrika eindigt. “Kappen met die belachelijke hoeveelheden kleren”, is zijn devies. Het item is hier terug te kijken.

Loop.a.life lanceert crowdfundingcampagne

Om binnen het thema circulariteit te blijven: Loop.a life grijpt de deelname aan de Dutch Design Week aan om een crowdfundingcampagne te lanceren. Van het minimale streefbedrag van €350.000 euro is al ongeveer een derde binnen. De kapitaalinjectie is bedoeld om de naamsbekendheid te vergroten en te investeren in productontwikkeling, laat oprichter Ellen Mensink in een aankondiging weten. Ook wil ze uitbreiden in verkoopkanalen, waaronder marketplaces, en de stap naar het buitenland zetten – te beginnen met België, Duitsland en Scandinavië. Doel is om de omzet binnen vijf jaar van €500.000 euro naar €5 miljoen euro te laten groeien.

Mensink richtte Loop.a Life in 2016 op met de missie om de transitie naar een circulaire mode-industrie te stimuleren en te versnellen. Dat doet het merk met collecties van 100 procent gerecycled kledingafval, waarmee het naar eigen zeggen uniek is in Nederland. De crowdfunding loopt tot 23 november. Investeren kan vanaf €500, in de vorm van een converteerbare obligatie die bij een volgende financieringsronde wordt omgezet in certificaten van aandelen. Daarmee worden investeerders op termijn voor een deel mede-eigenaar van Loop.a. life.

About You strikt Katy Perry voor capsulecollectie

About You werkt samen met popster Katy Perry voor een capsulecollectie, die vanaf 2 november wereldwijd verkrijgbaar is via de 26 webshops van de e-tailer. De collectie telt 81 items (€14,90 – €189,99), van teddy jassen en nauwsluitende jurken tot crop tops en sieraden, met een grote rol voor PU op waterbasis en leer op plantaardige basis. Met glamoureuze details als cut-outs, strass en semi-transparante stoffen die de collectie een ‘speciale Katy touch’ geven, meldt About You in een aankondiging. “Het is allemaal 100 procent Katy”, zegt Sofia Hagemeier, team lead exclusieve cooperations bij About You. “We zijn verheugd dat deze internationale superster met ons samenwerkt. Katy is zeer betrokken bij elke stap in het proces – van de productontwikkeling tot het creatieve concept en de uiteindelijke campagne.”

Katy Perry Exclusive for About You. Foto’s: Greg Swales voor About You