TOP

Stemming consument op dieptepunt, ByBorre stopt met eigen collecties en minder maar grotere winkels in wijkwinkelcentra

Het consumentenvertrouwen is in oktober volgens het Centraal Bureau van de Statistiek op het laatste niveau ooit gebleven. Verder stopt het Nederlandse ByBorre met eigen collecties en concludeert onderzoeksbureau Locatus dat wijkwinkelcentra minder, maar wel grotere winkels hebben dan in 2004. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 28 oktober.

credit beeld ter illustratie: De Elshof passage in Duiven door Jan van den Brink

Stemming consumenten op dieptepunt

Zowel het vertrouwen van consumenten als van producenten veranderde in oktober niet of nauwelijks. Dit komt naar voren uit de Conjunctuurklok van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het consumentenvertrouwen bleef met -59 op het laagste niveau ooit liggen en lag ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Het vertrouwen van producenten was in oktober een fractie minder positief dan een maand eerder, maar lag boven het langjarig gemiddelde. Ook het economische beeld is volgens het CBS in oktober minder positief dan in september. 

De conjunctuurklok is een hulpmiddel voor het bepalen van de stand en het verloop van de Nederlandse conjunctuur. In de Conjunctuurklok komt vrijwel alle belangrijke economische informatie samen die het CBS tijdens de afgelopen maand en het afgelopen kwartaal heeft gepubliceerd.

Bron: CBS

ByBorre stopt met eigen collecties

Het Nederlandse ByBorre stopt met het uitbrengen van eigen collecties onder het label EditionsTM en gaat zich in plaats daarvan verder focussen op duurzame textielinnovatie. “Het is nooit onze bedoeling geweest om een ​​groot modemerk te worden”, zegt Borre Akkersdijk, de mede-eigenaar van het label, in een brief. “EditionsTM was onze showcase voor de toekomst van de industrie, om te bewijzen dat elk merk zijn volledige toeleveringsketen en ecologische voetafdruk kan beheersen.”

Via het ontwerpplatform ByBorre CreateTM maakt het label de kennis die is opgedaan bij de ontwikkeling van de eigen collecties beschikbaar voor alle makers in de industrie. De materialen en textiel die het bedrijf ontwikkelt, zijn verkrijgbaar in de nieuwe textielbibliotheek.

Minder winkels in wijkwinkelcentra, maar wel groter

Wijkwinkelcentra hebben vergeleken met 2004 minder winkels, maar die winkels zijn wel groter geworden. Dit komt onder meer omdat er veel fitnessvestigingen, amusementshallen en galeries zijn bijgekomen, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus. Het aantal kleding- en schoenenzaken in wijkwinkelcentra bleef in de afgelopen 18 jaar vrijwel gelijk.

In januari 2004 telde Locatus 4004 winkelunits in 110 wijkwinkelcentra. In september 22 waren er nog 3866, een daling van 3,5 procent. De gemiddelde oppervlakte steeg van 148 naar 184 vierkante meter. Vooral winkels in de categorieën vrije tijd (sport, fotografie en boeken) en in/om het huis (dieren, huishoudelijke elekronica, doe-het-zelf) verdwenen uit de wijkwinkelcentra.

Blauwe winkel Het Werkmanspaleis sluit na 72 jaar

Het Werkmanspaleis aan de Nieuwendijk in Amsterdam sluit op 31 oktober na 72 jaar de deuren. Het lukt de blauwe winkel niet om de gevolgen van de coronacrisis te boven te komen, meldt het Parool. Het Werkmanspaleis is een van de laatste der Mohikanen in het blauwe winkel-segment in Nederland, waar bijna geen pure jeanswinkels meer te vinden zijn.

Eigenaar Hein de Wit noemt het gebrek aan hulp vanuit de gemeente tijdens de coronacrisis en de verhoging van de huur van het pand als redenen om de stekker uit de familiezaak te trekken. Daarnaast ziet hij de druk van grote leveranciers steeds meer toenemen en blijft de winkel slecht toegankelijk vanwege de bouwwerkzaamheden in de stad. “We waren uiteindelijk waarschijnlijk failliet gegaan. Dat zijn we liever voor. Maar jammer is het wel”, aldus De Wit.