TOP

Terug in Nederland: More & More [interview]*

Vrouwenmodemerk More & More is vanaf het najaar van 2015 weer terug op de Nederlandse markt. “Het merk is toegankelijker gemaakt voor de Benelux”, vertelt sales manager Johan Bionda.

Waarom is More & More verdwenen van de Nederlandse markt?

“Het Duitse merk More & More bestaat al ruim 30 jaar maar is een jaar of vijf geleden alleen uit de Benelux verdwenen. In de rest van Europa is het merk actief gebleven. Het merk werd in Nederland verkocht door een agent die meerdere merken onder één dak verkocht, waardoor het merk niet de aandacht kreeg dat het verdient. Wij richten ons volledig op More & More. Ook spraken de collecties voorheen niet honderd procent onze markt aan. In de tussentijd is het designteam uitgebreid met internationale designers en hierdoor is het product klaar voor de Benelux.”

Wat is er nu veranderd aan de collectie dat het wel aansluit op de Nederlandse markt?

“Het is moderner en we richten ons op de vrouw die selectief en bewust kiest voor rijke materialen, goede pasvorm en kwaliteit. Onze focus is de vrouw tussen de 30 en 50 jaar, maar omdat er in deze tijd bijna geen leeftijd meer te koppelen is aan een merk of collectie, blijft de 50-plus vrouw ook voor ons een interessante consument. We hebben goed gekeken naar wat er in de markt gebeurt en waar behoefte aan is. Onze omgevingsmerken bevinden zich in het midden-hoog segment, het zijn moderne collecties van deze tijd en zo worden we ook gezien.”

Wat voegt More & More dan uiteindelijk toe aan het midden-hoog segment?

“Wat wij toevoegen is natuurlijk ons eigen handschrift. We hebben een eigen identiteit en een eigen stijl met focus op kwaliteit en pasvorm. Wat mij opvalt is dat erg veel winkels sterk op elkaar lijken in merkenaanbod en dat verschillende merken op meerdere punten in dezelfde stad vertegenwoordigd zijn. Door het selectieve distributiebeleid wat More & More nastreeft, kunnen wij het verschil maken in het merkenaanbod in het midden-hoog segment.”

Je had het er ook over dat er nu meer aandacht aan het merk wordt gegeven, op welke manier is dat te merken?

“De samenwerking met de klant is heel belangrijk geworden, in deze tijd ontkom je daar ook niet aan. Vroeger verkocht je een collectie en keek je aan het eind van de rit wat er goed verkocht was, maar dat kan nu niet meer. Wij houden maandelijks contact met de klant en meten de doorverkoop. Als we merken dat een artikel niet aanslaat, dan ruilen we het om voor een artikel dat wel goed verkoopt. De beginmarge is belangrijk, maar wij focussen op de eindmarge van de klant want de eindmarge is bepalend of er geld verdiend wordt.”

Hoe wordt er tot nu toe op de terugkeer gereageerd?

“Erg positief, ik merk dat inkopers nog steeds positief reageren op de naam More & More. Doordat ik meer dan 25 jaar aan de frontlinies heb gewerkt in de sales, heb ik ook veel ondernemers leren kennen en een stukje vertrouwen opgebouwd. Hierdoor is het makkelijker in contact te treden met de ondernemers.”

“Ongeveer zestig winkeliers hebben de collectie in de showroom in Almere bekeken en de meeste waren erg enthousiast. Er zijn nu al een aantal opinieleiders ingestapt voor najaar 2015. Daarnaast zijn er ook verschillende aantrekkelijke boetieks ingestapt. We richten ons dan ook zowel op de modewinkels met grote oppervlakten als op de aantrekkelijke boetieks. Voor elke retailer hebben we een passend aanbod.”

Hoe gaat de verkoop te werk?

“Het label brengt twaalf collecties per jaar en wordt in zes verkoopperioden verkocht. Vanaf eind mei start ik met de November/December-collectie. Daarnaast biedt het merk een B2B programma waardoor retailers uit voorraad kunnen nabestellen. De marges lopen uiteen van 2.55 tot 2.7. De maten zijn vrij indeelbaar en we hebben geen minimale afname. Wanneer het product goed verkoopt, groeien we vanzelf.”

“Daarnaast zijn er ook ondernemers die gekozen hebben om More & More duidelijk neer te zetten door 20 tot 35m² te bieden. Onze samenwerkingvormen variëren van Multilabel via Concept Area tot aan SIS en Monobrand stores. De individuele Wholesaler is onze focus.”

Waar moet het merk over vijf jaar zijn?

“Over vijf jaar willen wij een gezond marktaandeel en een stabiel klanten bestand hebben op de Nederlandse markt. Wij willen samen met de partners op lange termijn succesvol zijn en een blijvende win-win situatie creëren. Zowel More & More als ook de retailer zullen moeten blijven inspelen op alle technologische ontwikkelingen binnen de branche.

Waar kunnen retailers jullie vinden?

“Retailers kunnen met ons contact opnemen door te mailen naar Johan.bionda@more-and-more.com of door te bellen naar 06-30333524.”