TOP

Take it slow: Even rustig aan met duurzame mode

Na haar studie Fashion & Textile Technologies aan de Hogeschool Saxion in Enschede wilde Laura Snijder graag in de kledingindustrie aan de slag. Tegelijkertijd zag ze ook wat er verkeerd gaat in diezelfde industrie. Met Take it slow probeert ze een omslag teweeg te brengen. "Ik wil maatschappelijk iets toevoegen."

Direct na haar afstuderen was het voor Snijder wel duidelijk: ze wilde niet aan de slag bij fast fashion ketens als H&M, Scotch&Soda of Tommy Hilfiger, bedrijven waar haar klasgenoten wel de eerste stappen in hun carrière maakten.

“Tijdens het schrijven van mijn scriptie over duurzame mode, ontdekte ik op welke manier het ook kan. En hoe het er nu aan toegaat: zo goedkoop mogelijk produceren voor een zo laag mogelijke prijs, in landen die het toelaten dat mensen in slechte omstandigheden werken. Dat moest anders kunnen.”

En dat bleek. Bij het duurzame merk Alchemist Fashion liep Snijder haar afstudeerstage, en daar zag ze dat het mogelijk is om de productie dicht bij huis te houden, uit landen waar de wetgeving rondom arbeidsrechten beter geregeld is of bij bedrijven met certificaten. “Ik vond Alchemist zo’n mooi merk. In die periode kwam ik ook in aanraking met allerlei andere mooie en eerlijke merken. Toen besloot ik al die merken bij elkaar te brengen in een online omgeving.”

take it slow look

Geitenwollensokken-imago

Die online omgeving draagt de naam Take it slow. “Slow is een tegenbeweging op de fashionindustrie. Het staat voor bewust nadenken, even rustig aan doen. Voor kleding van goede kwaliteit en een mooie pasvorm. Klassieke, minimalistische items waar je jarenlang plezier van hebt.”

De prijzen van de kleding bij Take it slow liggen in het middensegment. “Ik heb bewust gekozen voor verschillende categorieën. Filippa K is wat duurder, daar tegenover staat het Deense merk Popupshop en het Engelse People Tree, die zijn wat toegankelijker. Daar tussenin zit het Nederlandse merk Alchemist en het Berlijnse Frisur. De duurzame mode-industrie die is vrij klein. Dit is een selectie van merken die binnen mijn stijl passen. Er kleeft een geitenwollensokken-imago aan duurzame mode, met deze merken wil ik laten zien dat dat zeker niet nodig is.”

#worldoftakeitslow

De webshop is in juli stilletjes gelanceerd, in september opent Take it slow officieel de digitale deuren. Hoewel Snijder er nog niet al teveel ruchtbaarheid aan heeft gegeven, loopt het al goed. “De merken stromen langzaam binnen, ik krijg wekelijks een nieuwe levering. De Veja sneakers, een populaire sneaker van een groot bedrijf uit Frankrijk, gaan zelfs al op pre-order.”

De reden dat klanten nu al haar webshop weten te vinden, is vanwege haar social media marketing. “Op Instagram heb ik een speciale hashtag: #worldoftakeitslow. Ik probeer echt een wereld en een gevoel om het merk te creëren. Ik probeer anders te zijn door eigen content te creëren. Zo maak ik mijn eigen fotoshoots, gebruik ik nooit beeldmateriaal van leveranciers en bied ik op mijn blog een kijkje achter de schermen.”

Voorlopig heeft Snijder nog geen behoefte aan fysieke winkels. ” Ik heb zelf niet de ambitie in een winkel te staan, wat ik vroeger overigens wel vaker als bijbaantje deed. Het lijkt me leuk om te werken met pop-up events, zodat je binnen korte tijd in contact kan komen met je klanten. Toch heb ik bewust voor online gekozen. Op die manier kunnen vrouwen door heel Nederland – en wat mij betreft ook daarbuiten – duurzaam én hip winkelen, zonder dat ze daarvoor per se naar de Randstad hoeven.”