TOP

Succesverhaal: webshop Lost & Found [interview]

Sarah van Berge Henegouwen (1992) begon één jaar geleden haar webshop Lost & Found. De ‘uit de hand gelopen hobby’ heeft inmiddels 40.000 actieve volgers op social media, een megaomzet en een kantoor van 110 vierkante meter mét showroom. Textilia vroeg Sarah hoe zij dit voor elkaar kreeg.

Net als veel andere webwinkeliers begon Sarah van Berge Henegouwen haar webshop als parttime hobby. Lost & Found groeide door middel van exclusieve maar betaalbare items, social media en Skype uit tot een drukbezochte webshop. Inmiddels overweegt Sarah om naast de nieuwe showroom ook een fysieke winkel te openen. Textilia sprak haar over Lost & Found.

Je webshop is lastig te vinden via Google. Waarom toch gekozen voor deze veel voorkomende naam?

“Wat ik leuk vind aan de naam is dat hij bij heel veel mensen vraagtekens opwekt (vandaar ook deze vraag waarschijnlijk, haha). Het voordeel daarvan is dat de naam toch blijft hangen. Ik had in eerste instantie nooit verwacht dat Lost & Found zo groot zou worden als het nu is en dat ik dus ook te kampen zou hebben met de vindbaarheid op Google, etc. Toch als ik kijk naar hoeveel volgers en bezoekers er per dag zijn, denk ik dat de vindbaarheid hartstikke prima is. De meeste klanten komen via social media binnen. Daar staat een directe link naar de webshop.”

Hoe begon Lost & Found?

“Lost & Found is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Mode heeft me altijd geïnteresseerd dus besloot ik naast mijn fulltime baan als secretaresse een mini-webshop op te richten met wat sieraden. Dit liep nogal uit de hand toen ik begon met het verkopen van de Ibiza Tassel Bikini. Dit was een ontzettende hit. Waar je ook keek zag je de bikini. Ik had van de een op de andere dag meer dan 25.000 volgers op Facebook en heb meteen patent laten leggen op de (bikini)naam. Ik ben toen gestopt met mijn fulltime baan en wilde me focussen op het succes van Lost & Found. Zo groeide Lost & Found met de dag steeds meer en meer en ben ik gaan uitbreiden met kleding, etc.”

Kan je inmiddels rondkomen van je webshop?

“Ik doe dit werk fulltime en kan er zeker van rondkomen. In eerste instantie had ik dat nooit verwacht, maar de maandelijkse omzet heeft inmiddels vier nullen. Het grootste deel van de winst investeer ik echter weer in het kopen van nieuwe spullen. Zo ben ik gister weer teruggekomen uit het buitenland en komen er over anderhalve week weer rond de 40 nieuwe producten bij. Het blijft groeien, dus dat is zeker leuk.”

Hoe onderscheidt Lost & Found zich van de massa aan webshops?

“Ik probeer bij Lost & Found ervoor te zorgen dat er om de twee maanden een nieuwe collectie bij komt die zowel voor mensen met een groot als met een klein budget te shoppen is. Er zijn ook vaak producten in de webshop geweest die bij een concurrent voor een paar tientjes meer verkocht werden. Heel leuk als je marge groter is, maar dat is niet de insteek bij Lost & Found.”

Hoe zorg je dat Lost & Found ‘in the picture’ komt?

“Lost & Found heeft op meerdere social mediakanalen een actief account: Facebook, Instagram, Twitter, etc. Bij elkaar meer dan 40.000 actieve volgers. Per dag wordt er een aantal keer een bericht geplaatst. Dit kan een outfit-inspiratie zijn, een quote, een foto van een nieuw item, eigenlijk van alles! Hiermee houd je je volgers op de hoogte van alle ontwikkelingen en producten bij Lost & Found.”

Welke webshop is jouw grote voorbeeld?

“Ik ben altijd al fan geweest van online shoppen. Winkelen vond ik teveel gedoe dus kocht ik m’n kleding vaak op ASOS, Topshop, Forever21, etc. Het leuke was dat die webwinkels een paar jaar terug nog niet zo heel toegankelijk waren omdat je alleen kon winkelen met een creditcard, dus had ik vaak kleding die niet veel meiden hadden. Wat ik leuk vind aan deze webshops is dat ze meegaan in de trends van het moment, maar ook hun eigen draai geven aan die trends. Zo blijf je jezelf toch onderscheiden!”

Door wat laat jij je inspireren voor de collectie?

“Ik spit vaak een hoop tijdschriften door of bekijk modereportages van fashionshows om bijvoorbeeld te zien welke kleuren, prints en trends overheersen in bepaalde collecties. Je ziet bijvoorbeeld ontzettend veel dierenprintjes in de afgelopen collecties en veel pasteltinten.” 

Waar koop je in?

“Dat is heel verschillend. In Duitsland, België en Frankrijk zitten een hoop groothandels waar ik inkopen doe, maar dit is wel massa-kleding die verkocht wordt. Om Lost & Found te onderscheiden vind ik het belangrijk om ook op zoek te gaan naar directe leveranciers. Zo heb ik in China twee Nederlandse contactpersonen waarmee ik meerdere malen per week contact heb. Met deze meiden Skype ik dan en vaak nemen ze me al Skype’end mee de groothandel in zodat ik eigenlijk elke week wel een keer in China inkopen doe op afstand.”

Doe jij ook aan cross-channel? 

“Mijn doel is toch wel om binnen nu en drie jaar een fysieke winkel te hebben. Het liefst in Utrecht. Op het moment zit ik midden in een verhuizing naar een nieuw kantoor. Deze heeft een oppervlakte van meer dan 110 m2 inclusief showroom. Hier kunnen klanten op afspraak ook langs komen om artikelen te bekijken, passen, kopen, retourneren, etc.”

Cruciale tip voor aankomende webwinkeliers?

“Je kan nooit goed genoeg voorbereid zijn! De fout die ik maakte was dat ik dacht dat het allemaal niet zo veel werk zou zijn. Een simpel bijbaantje vanaf huis leek me heerlijk naast mijn fulltime baan als secretaresse. Niets was minder waar. Het is aanpoten en een fulltime baan is er niks bij. Mijn tip voor aankomende webwinkeliers: het is vooral belangrijk om te weten wat je wilt en te verkopen waar je zelf achter staat. Als je plezier uit je werk haalt voelt het harde werken ook niet meer als ‘werk’.”

Neem een kijkje bij Lost & Found.