TOP

Steeds meer impulsieve aankopen op internet

Steeds meer Nederlanders doen impulsieve aankopen op internet. Hoe vertrouwder een webwinkel is bij de klant, hoe eerder die geneigd is een ongeplande aankoop te doen.

Dat blijkt uit onderzoek van Tibert Verhagen, associate professor e-business aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam. Hij deed onderzoek naar de gedragingen van 532 Nederlandse webshoppers. De conclusies werden gepresenteerd in het blad Information & Management. Tot nu toe werd aangenomen dat consumenten bij online aankopen vooral rationele beslissingen nemen omdat ze wat onzeker zijn over de juistheid van een aankoop. Dit blijkt nu wel mee te vallen. Impulsieve aankopen nemen vooral toe bij vaste en tevreden klanten van een webwinkel. De vertrouwensband tussen shop en shopper zou ertoe leiden dat consumenten meer op gevoel en minder op ratio kopen. Webwinkels kunnen hierop inspelen door een niet te opdringerige en vriendelijke benadering en een aanlokkelijke vormgeving.

Impulsaankopen beïnvloeden

Verder blijkt dat webwinkels zelf een grote rol kunnen spelen bij het opwekken van impulsieve aankopen. Met name een aantrekkelijk aanbod van diverse producten geeft bezoekers een goed gevoel, waardoor ze eerder een impulsieve aankoop doen. Ook een niet te opdringerige klantbenadering en een aantrekkelijke vormgeving beïnvloeden het aantal impulsaankopen positief.