TOP

Staking bij Wehkamp, cadeaubonnen van meer dan 50 euro niet inwisselbaar en Wibra België vraagt gerechtelijke reorganisatie aan

Personeelsleden Wehkamp leggen het werk neer, Marks & Spencer schrapt 950 banen en cadeaubonnen die op veel plaatsen inwisselbaar zijn kennen sinds kort een maximum van 50 euro per online aankoop. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 20 juli.

Wibra België vraagt gerechtelijke reorganisatie aan

De Belgische activiteiten van Wibra zijn al jaren verlieslatend, aldus Retaildetail. Recente herstelmaatregelen zorgden wel voor voorzichtig beterschap, maar dat werd volledig tenietgedaan door de coronacrisis. De onderneming moet nu ingrijpen om niet genoodzaakt te worden haar activiteiten stop te zetten. De directie heeft alle opties onderzocht en meent dat een gerechtelijke reorganisatie de beste garanties biedt om een deel van de activiteiten te kunnen verderzetten.

Cadeaubon van > € 50 niet meer inwisselbaar

Cadeaubonnen die op veel plaatsen inwisselbaar zijn kennen sinds kort een maximum van 50 euro per online aankoop. Aanleiding hiervoor zijn nieuwe Europese anti-witwasregels, aldus de NOS. Die zijn bedoeld om het gebruik van anonieme prepaid creditcards bij het witwassen van geld tegen te gaan. Cadeaubonnen worden door de EU ook als prepaid betaalkaarten gezien De betreffende regels zijn eind juni ingegaan voor cadeaubonnen die op veel plaatsen zijn in te wisselen. Bonnen die bij één specifieke winkel zijn te gebruiken vallen niet onder deze EU-regel. Deze worden namelijk niet gezien als elektronisch betaalmiddel.

Britse warenhuis Marks & Spencer schrapt 950 banen

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer (M&S) schrapt 950 banen. Dit meldt Nu.nl. De ontslagronde maakt deel uit van een eerder ingezet reorganisatieplan, dat als gevolg van de coronacrisis versneld wordt uitgevoerd. De keten, die in het verleden ook heeft geprobeerd voet aan de grond te krijgen in Nederland, draaide al niet goed. De coronacrisis heeft de situatie verergerd. M&S heeft in het Verenigd Koninkrijk 78.000 werknemers.

Staking bij Wehkamp

Bij het distributiecentrum van Wehkamp in het Gelderse Maurik hebben zo’n vijftig personeelsleden vanmiddag besloten om het werk neer te leggen. Daardoor kunnen er geen bestellingen worden verzonden, wat tot overlast voor klanten leidt. Nu.nl meldt dat Wehkamp-eigenaar Apax het distributiecentrum in Maurik wil sluiten en ook in Zwolle, waar het hoofdkantoor is gevestigd, verdwijnen arbeidsplaatsen. In totaal dreigen 82 mensen hun baan te verliezen. Wehkamp-medewerkers zijn niet tevreden over het sociaal plan dat de werkgever heeft voorgesteld. Ze willen een hogere ontslagvergoeding en betere begeleiding bij het vinden van een nieuwe baan. Een ultimatum hiertoe verliep maandagmiddag, zonder bevredigend antwoord vanuit de werkgever.

Beleving essentieel om post-corona te overleven

Nieuw onderzoek door Unibail-Rodamco-Westfield toont aan dat beleving essentieel is om te overleven in het post-corona retaillandschap. Uit een trendanalyse in samenwerking met The Future Laboratory blijkt dat het bieden van belevingen cruciaal is om consumenten in het post-corona tijdperk aan merken te verbinden. De analyse laat een aantal nieuwe trends zien zoals het combineren van physical en digital. Door een mix van digitale en fysieke contactmomenten met de consument te creëren, kunnen merken op het veranderende consumentengedrag inspelen. Een andere trend is de opkomende populariteit van de Drive-in Experience, waarbij consumenten vanuit hun eigen, veilige omgeving toch kunnen genieten van evenementen, concerten, tentoonstellingen en zelfs van retail. Beleving is ook een belangrijke factor voor loyaliteit aan en affiniteit met merken: ruim een derde van de Nederlandse consumenten wil meer creatieve ervaringen wanneer ze een winkel bezoeken. Uit het eerder gepubliceerde How we Shop Report blijkt dat 57 procent van de Nederlandse consumenten vindt dat het aanbod in de winkel anders moet zijn dan online. Het bieden van mogelijkheden om te ontsnappen aan het dagelijkse leven is onlosmakelijk verbonden met retail en wordt cruciaal om te overleven in het retaillandschap.