TOP

Stabiel kwartaal voor vrouwenmode

De Nederlandse consument besteedde in augustus 8% minder aan mode dan in dezelfde maand in 2008. Er werden minder artikelen gekocht en ook het gemiddeld besteed bedrag daalde licht.

Uit een belronde onder ondernemers blijkt dat de verkoop inmiddels weer op peil is. Bij de zelfstandige modezaken (vrouwen-, mannen-, baby- en kindermode en bodyfashion) daalden de bestedingen in de maand augustus het hardst, en wel met 10%. Deze daling is te wijten aan een daling van het aantal stuks (-15%). Wel steeg bij deze groep retailers het gemiddeld besteed bedrag. De bestedingen bij de overige aankoopkanalen daalden iets minder hard (-7%) ten opzichte van augustus 2008.

De bestedingen aan damesmode bleven dit kwartaal stabiel. Zowel het aantal gekochte stuks als het gemiddeld besteed bedrag per vrouwenmodeartikel bleef op hetzelfde niveau als dezelfde periode een jaar geleden.

Hans van Leeuwen, damesmodezaak Biggles in ‘s-Hertogenbosch: “We hebben 12% gemind, maar dat is goed te verklaren. Brabant had als laatste regio vakantie en mensen begonnen pas midden september weer met winkelen. Op dit moment zitten we qua omzet op hetzelfde niveau als in 2008, maar het kan nog alle kanten op gaan. We werken met een kleine club mensen, zodat we ons kunnen richten op service en klantvriendelijkheid. Ik merk dat mensen dat erg waarderen, vooral in deze tijd waarin men duidelijkere keuzes maakt in waar men winkelt. Daarnaast zorgen we ervoor dat de winkel en de etalage er goed uitzien. Al met al hebben we een goed halfjaar gedraaid met een plus van 20%.”