TOP

Serie Calvin Klein over stylen jeans, Schone Kleren Campagne maakt inspanningen merken inzichtelijk en Shoeby lanceert digitaal systeem voor retailers

Schone Kleren Campagne maakt de inspanningen van merken voor het Bangladesh-akkoord inzichtelijk en Zutphen trekt geld uit voor de toekomst van zijn binnenstad. Verder: Calvin Klein heeft een zesdelige serie gemaakt over het stylen van jeans, CKunfiltered Jeans. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 4 augustus.

Foto: Calvin Klein

SKC toont inspanningen merken voor Bangladesh-akkoord

In het kader van het Bangladesh-veiligheidsakkoord lanceert Schone Kleren Campagne (SKC) vandaag een ‘brand tracker’ die laat zien welke kledingmerken voorstander zijn van een nieuw bindend veiligheidsakkoord en welke grote merken vooruitgang op het gebied van fabrieksveiligheid belemmeren. Dat meldt de organisatie in een persbericht. Daarop is te zien dat onder meer ASOS, Topshop, Esprit, G-Star, Hunkemöller, Uniqlo, Wibra en Zeeman zich ervoor inspannen. Aan de negatieve kant staan onder meer Bershka, Bestseller, Calvin Klein, COS, C&A, H&M, Jack & Jones, Massimo Dutti, Monki, Only, Otto, Oysho, Primark, Pull & Bear, Reserved, s.Oliver, Stradivarius, Takko, Tommy Hilfiger, Vero Moda, WE Fashion, Zara en ‘& other stories’. Het Bangladesh-veiligheidsakkoord -dat werd ingesteld na de instorting van productielocatie Rana Plaza in 2013 –  wordt gezien als een belangrijke standaard voor overeenkomsten over fabrieksveiligheid overal ter wereld.  Op 31 mei 2021 liep het huidige contract tussen kledingmerken en vakbonden bijna af zonder dat er overeenstemming was over een nieuw juridisch-bindend akkoord. Op het laatste moment werden onderhandelingen met drie maanden verlengd. Nu, vier weken voor de nieuwe deadline van 31 augustus, is er nog geen doorbraak in zicht, schrijft SKC. Afgelopen maanden werden de merken die zijn aangesloten bij het Bangladesh-akkoord aangespoord zich te committeren aan de principes die het huidige akkoord zo succesvol hebben gemaakt

Shoeby lanceert en test digitaal systeem voor retailers

Er is een nieuwe tool op de markt waarmee mode- en schoenenwinkeliers specifieke processen snel en zonder technologische kennis kunnen automatiseren. Het heet Wair en is een initiatief van Van Deursen, eigenaar van onder andere kledingketen Shoeby en Winkelstraat.nl, en AI-specialist BrainCreators, zo staat in een persbericht. Wair bedient zowel klanten als de retailer door processen aan de achterkant efficiënter te maken doordat het systeem automatisch de vraag, voorraden, distributie analyseert en optimaliseert. Daarnaast bevat het zogeheten smart recommender oplossingen, die klanten via internet stijl, kleding- en maatadvies kunnen geven op basis van beeldmateriaal en selfies, zonder salesdata te gebruiken. Ook kunnen foto’s van losse kledingstukken of afbeeldingen van andere personen gebruikt worden. WAIR geeft vervolgens automatisch advies over kleding die bij die stijl past of binnen dezelfde stijl valt. Met deze tool zouden retailers de strijd kunnen aangaan met tycoons als Amazon, Alibaba en Zalando, aldus de initiatiefnemers. Retailketen Shoeby test het systeem als eerst. “De digitale transitie binnen de retailsector is de laatste jaren en door COVID-19 in een stroomversnelling gekomen. Ook bij Shoeby weten we als geen ander dat ondernemers die zich het snelst aanpassen en de klant centraal zetten de winnaars zijn,” aldus Mitch van Deursen, CEO bij Shoeby. “Dankzij WAIR kunnen wij niet alleen onze processen snel en eenvoudig optimaliseren, maar op ieder vlak binnen onze organisatie de klantverwachtingen verbeteren. Wij zijn ontzettend blij dat we met BrainCreators deze stap hebben gezet en merken nu al de voordelen van WAIR, zowel op financieel, commercieel als serviceniveau.”

Zutphen investeert in binnenstad

De gemeente Zutphen trekt 20.000 euro uit voor onderzoek naar hoe de binnenstad weer bruisend kan worden. Vanwege corona zou de dynamiek en het ondernemerschap in de binnenstad veranderd zijn, schrijft dagblad de Gelderlander. Het onderzoek naar de toekomstige functie en identiteit van het centrum wordt uitgevoerd door adviesbureau BRO en start dit jaar nog. Volgens de Zutphense binnenstadsmanager Remco Feith is ondernemerschap in het centrum echt veranderd en moeten ondernemers nog flexibeler zijn en snel kunnen schakelen op product, assortiment, voorraad en ook online. “Dat je als ondernemer hier continu scherp in de wedstrijd moet zitten heeft corona echt wel blootgelegd. Tegelijkertijd vind ik ook dat corona voor steden als Zutphen juist kansen heeft opgeleverd.” Zijn visie sluit naadloos aan op die van de experts die Textilia interviewde voor het achtergrondartikel over de herwaardering van de fysieke winkel. Juist in de coronacrisis, waarin mensen waren aangewezen op online shops, werd de stenen winkel behoorlijk gemist. Speuren door winkelrekken, stoffen voelen en de winkel uit lopen met de juiste maat en fit, is iets wat een webshop nooit kan bieden, zegt ook Letizia Alvino, expert consumentengedrag en neuromarketing van de Nyenrode Business Universiteit. “Vooral voelen is een onderschatte kracht van de fysieke winkelervaring”, zegt zij.

Calvin Klein maakt serie over stylen van jeans

Calvin Klein heeft een zesdelige serie gemaakt over het stylen van jeans: CKunfiltered Jeans. Dat meldt het merk in een persbericht. De videoserie geeft antwoord op Europa’s meest gezochte vragen op Google over jeans. De presentatie is handen van moderedactrice Nell Kalonji, een in Londen gevestigde styliste en stichtend lid van het Rubric Initiative, een organisatie die zich inzet voor het aanpakken van de toetredingsdrempels in de mode-industrie en het ondersteunen van een nieuwe generatie divers talent. Kalonji laat haar unieke stijl zien in zes thema’s: zomerjeans, mom jeans, boyfriend/baggy jeans, skinny jeans, gekleurde jeans en below-the-knee. Deze thema’s zijn vastgesteld in overleg met Google’s creatieve denktank, Google Creative Works, die de top zoekopdrachten voor denim-gerelateerde zoekopdrachten uit heel Europa heeft geanalyseerd.