TOP

Scotch & Soda in de etalage, fysieke kledingshoppers blijven fysiek kopen en Burberry lanceert collectie met Vivienne Westwood

Sun Capital heeft zakenbank Goldman Sachs in de arm genomen om de verkoop Scotch & Soda voor te bereiden. Burberry en Vivienne Westwoord brengen samen een collectie uit. En in Rotterdam opent het Zwitserse tassenmerk Freitag de eerste Nederlandse winkel. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 10 juli 2018.

Staat modeketen Scotch & Soda in de etalage?

Het Nederlandse kledingmerk Scotch & Soda bereidt een verkoop voor. De huidige eigenaar, de Amerikaanse investeringsmaatschappij Sun Capital, heeft zakenbank Goldman Sachs in de arm genomen om het proces te begeleiden. Dat zeggen meerdere bronnen tegen Het Financieele Dagblad. Een verkoop zal op z’n vroegst in de eerste helft van 2019 plaatsvinden. Sun kocht Scotch & Soda in 2011 met de ambitie om er een wereldspeler te maken. De internationale groei moest vooral komen uit de Verenigde Staten en het Verre Oosten, waar Sun kansen zag voor de vrijetijdskleding uit het hogere middensegment. De groeiplannen werden echter ruw verstoord door de malaise in de modebranche, die in het bijzonder het verdienmodel van Scotch & Soda trof. Een woordvoerder wilde namens Sun en Scotch & Soda geen commentaar geven.

Fysieke kledingshoppers blijven fysiek kopen

Bijna de helft van de consumenten die kleding in de fysieke winkel koopt, blijft dat in de toekomst ook doen. Dat blijkt uit onderzoek van Simon-Kucher & Partners. Uit het onderzoek, gehouden onder 344 consumenten, blijkt dat 56 procent van de fysieke shoppers in de toekomst overweegt om de stap naar online winkelen te maken. Voor hen zou gratis levering en gratis retouren een reden zijn om over te stappen.

Samenwerking Claudia Sträter en Charlotte Rhys

Het Zuid-Afrikaanse lifestylemerk Charlotte Rhys gaat een samenwerking aan met het Nederlandse modemerk Claudia Sträter. Dat meldt Charlotte Rhys in een persbericht. Vanaf 9 juli zijn de hand & bodylotion, showergel, roomspray en geurkaars van het duurzame en dierproefvrije merk verkrijgbaar in 20 Claudia Sträter-filialen in de populaire geur No. 17. Het gaat om onder meer winkels in Amsterdam, Groningen, Den Haag, Maastricht en Rotterdam. Daarnaast zijn de producten ook te bestellen via de website van Claudia Sträter. Charlotte Rhys is in Zuid-Afrika al jaren een vooraanstaand luxe merk en is sinds vorig jaar ook in de Benelux verkrijgbaar via de webshop www.charlotterhys.nl. De producten worden merendeels met de hand gemaakt in hun eigen fabriek in Muizenberg, ‘waarbij milieu en duurzaamheid hoog in het vaandel staan’.

Burberry lanceert collectie met Vivienne Westwood

Het Britse modemerk Burberry gaat samenwerken met punk-mode-icoon Vivienne Westwood. Dat heeft creatief directeur  Riccardo Tisci op Instagram bekendgemaakt, zo meldt Business of Fashion. “Vivienne Westwood was een van de eerste ontwerpers die me deed dromen zelf een ontwerper te worden,” voegde Tisci toe in een officiële verklaring. “Ze is een rebel, een punk en ongeëvenaard in haar unieke weergave van Britse stijl, die zo velen van ons heeft geïnspireerd. Toen ik voor het eerst bij Burberry begon, wist ik dat het de perfecte gelegenheid zou zijn om haar te benaderen om iets te doen. ‘ De collectie in beperkte oplage wordt in december 2018 gelanceerd en bestaat uit hergebruikte ontwerpen uit het archief van Vivienne Westwood.

Eerste Freitag-store van Nederland opent haar deuren

In hartje Rotterdam is de eerste Nederlandse winkel van het Zwitserse tassenmerk Freitag geopend. Deze winkel is opgezet in samenwerking met de lokale conceptstore Eduard Leiden, dat al een groot assortiment van Freitag verkocht. De nieuwe Freitag-winkel is te vinden in de Van Oldenbarneveltstraat 137 in Rotterdam en verkoopt het volledige assortiment van het merk. Wereldwijd zijn er 21 Freitag-stores, van Zürich tot Tokyo, en vanaf nu dus ook in Rotterdam.

Foto’s: Frank Hanswijk

Freitag store Rotterdam credit Frank Hanswijk (2)