TOP

Modefabriek juli 2018: Dit vonden merken en bezoekers ervan

Modefabriek zit er weer op, tijd om terug te blikken op twee dagen vol inkoop, nieuwe indrukken en vooral veel fashion. Wat vonden merken en bezoekers van de zomereditie van Modefabriek?

Deze zomereditie van Modefabriek was warm, heel warm. Op de maandagochtend voel je de hitte nog in de hallen van de modebeurs hangen. De temperatuur buiten is lager, en dat merk je ook aan de drukte. “Zondag was het echt heel rustig,” beaamt Monique Quirijnen van Soyaconcept: “De sfeer is echt top, maar je merkt wel dat het vandaag (op maandag, red.) een stuk drukker is dan gisteren. Wij hadden al bedacht dat het misschien zelfs een beter idee zou zijn om het op maandag en dinsdag te doen.”

Andere dagen zijn een optie

Modefabriek laat weten aan Textilia die optie niet weg te wuiven: “We letten goed op de ontwikkelingen in de markt, dus dat zou voor de toekomst altijd een optie kunnen zijn,” vertelt Sabine Heideveld, woordvoerder van Modefabriek.

Tekst gaat door onder de foto

Modefabriek Juli 2018 - soyaconcept

De stand van Soyaconcept

Veel kleur

De organisatie van Modefabriek is tevreden over de beurs: “We hebben heel veel goede en positieve reacties gehad. De economie gaat weer lekker en er is duidelijk een nieuwe energie voelbaar en zichtbaar. Kleur is het antwoord, veel kleur, en lekker fel, groots en monochroom of in Lego-stijl colourblocking. Heel veel collecties lieten letterlijk een regenboog aan kleuropties zien, dat stemt vanzelf vrolijk.”

Ook stylistes Annemieke Weber en Nicolet Bogtstra zijn op maandag blij om te zien dat er weer meer kleur in de collecties te zien is: “De jaren hiervoor was het vaak toch erg somber, nu is elke collectie heel kleurrijk, en daar worden wij alleen maar vrolijk van. Het enige jammere is dat het nu al, om 4 uur ’s middags, al zo leeg is.”


LEES OOK: Dit was dag één van Modefabriek [nieuws + trends] 


Enorme stappen

Dat valt ook Chanelva Maclean op van Angel&Maclean. Haar stand zit achteraan in de mannenmodehal: “Ik zie het verschil wel, qua drukte, in Berlijn is het vaak enorm druk vergeleken met Modefabriek. Maar ik zie wel dat Modefabriek enorme stappen heeft gemaakt om te ontwikkelen. Het ziet er al beter uit dan vorig jaar.”

Nieuwe merken

Tanja en Fenny van Dowizo mode lopen met een grote glimlach op hun gezicht van de North Hall naar de Central Hall. “Deze editie is echt fris en we hebben veel nieuwe dingen gezien,” vertelt Tanja. “We zijn op zoek naar nieuwe merken omdat de winkel groter gaat worden, we gaan nu niet alleen vrouwenmode verkopen, maar ook mannenmode.” De twee zijn medewerkers bij de winkel Dowizo Mode, de eigenaresse ging op zondag: “Wij kijken weer net anders naar dingen dan hoe zij dat doet.”

Tekst gaat door onder de foto

Modefabriek Juli 2018 - 01
 
Geen foodhall

Het enige verbeterpunt dat Tanja en Fenny kunnen bedenken over Modefabriek is het gebrek aan een foodhall: “Enkele jaren geleden was die er wel, dat was echt een rustpunt. Nu zijn alle eettentjes verspreid in de drukte van de beurs zelf. Dat is iets dat ons opviel, maar ik denk dat iedereen iets anders fijn vindt wat dat betreft”

Weinig schoenenwinkels

Het schoenenmerk Cafénoir staat voor het eerst op Modefabriek. Eraldo Hoeper is goed gestemd: “Het is een leuke beurs, met een leuke sfeer. We hebben nog niet geschreven maar al wel zo’n dertien leads. Als ik hier elk seizoen wegga met dertien mensen om een afspraak mee te maken ben ik heel tevreden. Het zijn wel allemaal kledingwinkels, eigenlijk geen schoenenwinkel. Ik zie ze wel hier, maar wel een stuk minder dan op andere beurzen.

Er waren 23 schoenenmerken, zo vertelt Modefabriek: “We krijgen veel aanvragen, maar om de balans goed te houden wordt er echt per hal bekeken welke stijl en welke productcategorie er nog bij kan.” Op de vraag of het wel loont om als schoenenretailer naar de Modefabriek te komen, heeft de woordvoerder Sabine Heideveld van Modefabriek een duidelijk antwoord: “Op Modefabriek staan voor het grootste deel kledingcollecties en over vier hallen verdeeld ook schoenen- en accessoiremerken. Daar zitten ook merken bij die alleen op Modefabriek staan en niet op andere beurzen. Daarnaast kun je op Modefabriek meer dan alleen collecties bekijken. Je kunt inspiratie opdoen voor je winkels, MF Talks bijwonen ter inspiratie en kennis opdoen bij het Expert-onderdeel.”

Tekst gaat door onder de foto


Modefabriek Juli 2018 - Chanelva Maclean

Chanelva Maclean van Angel&Maclean

Tattoos

Opmerkelijk op Modefabriek is nog de stoel in de stand van Angel&Maclean. Wie daar in gaat zitten krijgt een gratis tattoo. Chanelva Maclean: “Een tattoo zet je omdat je iets persoonlijk wil plaatsen, iemand wil laten zien wie je bent. Daar staat ons merk ook voor, de identiteit van een persoon. Ons merk is unisex, alle kleding die wij maken is voor mannen en vrouwen. Het gaat om wie je bent, het maakt niet uit welke kleur je hebt, welk gender je hebt, Angel&Maclean is er voor iedereen. We dachten aan een ludieke manier om dat te laten zien, en onze collectie voor lente-zomer 2019 is deels geïnspireerd op tattoo-artists.”

De tatoos zijn succesvol, ze hebben er al zo’n twaalf gezet: “Er wordt zo ontzettend goed op gereageerd. Je zou denken dat niet veel mensen het zouden doen, maar heel veel mensen zeggen gewoon: ‘let’s do it’.