TOP

Dit zijn ze: alle winnaars van de Dutch Retail Experience Awards 2018

Nieuwsgierig welke moderetailers er met een Dutch Retail Experience Award beloond zijn? De grote winnaar is een bijzondere schoenenzaak in Amsterdam. Maar er zijn in verschillende categorieën, door zowel de jury als het publiek, nog meer awards uitgereikt aan moderetailers uit heel Nederland. Van Amersfoort tot Sittard en van Coevorden tot Vlaardingen; bekijk alle winnaars hier en lees waarom de jury juist deze modewinkels uitkoos.

Op maandag 9 juli is de winnaar bekendgemaakt van dé landelijke prijs voor zelfstandige moderetailers, de Dutch Retail Experience Awards. Dit jaar is de winnaar der winnaars: Zwartjes van 1883. De schoenenzaak werd gekozen uit de 5 winnaars van de subcategorieën. Zwartjes van 1883 is ook de winnaar van de Best Customer Experience Award in de categorie Leather & Shoes.

Bijzondere en authentieke ervaring

De jury vond Zwartjes van 1883 de beste modezaak van Nederland. De schoenenwereld wordt vaak bestempeld als conservatief, volgens de jury is Zwartjes van 1883 het tegenovergestelde. “Ze bestaan al meer dan 100 jaar en weten nog steeds te vernieuwen. Ze bieden en prachtig assortiment ,dat zorgvuldig wordt gekozen. Daarbij is Zwartjes van 1883 een onmisbaar begrip in Amsterdam. Een bezoek aan Zwartjes van 1883 is volgens de jury altijd een bijzondere en authentieke ervaring.”

Daarom is Zwartjes van 1883 ook uitgeroepen tot de overall winnaar van de Best Customer Experience Award. “Ze zijn niet alleen een voorbeeld voor de schoenenretailer maar ook voor de mode- en lifestyle-retailers.”

Lees hier het interview dat Schoenvisie vorig jaar had met André Sprangers van Zwartjes van 1883: ‘Gelukkig heb ik Zwartjes nooit uitgebouwd tot een landelijke keten

Dutch Retail Experience Awards 2018-2 Winnaars

 


Categoriewinnaars Best Customer Experience Awards

De winnaar van deze overall prijs werd gekozen uit 5 verschillende categorieën. Dit zijn zowel de publieks- als jurywinnaars per categorie, van plus het oordeel van de jury en het publiek.


Best Customer Experience Award – Women & Men

Juryprijs : Labels – Sittard

High-end winkel Labels uit Sittard is de nummer 1 van de Best Customer Experience in de categorie Women & Men, volgens de jury. “Ze onderscheiden zich door de combinatie van een indrukwekkende collectie bestaande uit exclusieve merken van zowel gevestigde als jonge designers, en het strakke interieur design dat een waar kunstwerk is. Daarnaast is de winkel altijd tip top in orde en ontvangen klanten persoonlijke aandacht van de eigenaren zodat zij met een goed gevoel de winkel verlaten. Volgens de jury een de meest unieke winkels van Nederland en daarom is deze award welverdiend.” De nummer 2 in deze categorie is Div. Herenkabinet/Damesboudoir uit Amsterdam en de nummer 3 is geworden Deense Kroon uit Eindhoven.

Publieksprijs: Bouclé Hommes et Femmes – Bunschoten-Spakenburg

Bouclé was de winnaar van de publieksprijs in 2016 en dit jaar is het weer gelukt om de eerste plaats te bemachtigen. De gemiddelde score is een 9,4. Nog steeds is het publiek erg tevreden met de service en het aanbod van Bouclé in Bunschoten-Spakenburg. Dat komt mede doordat het personeel erg vriendelijk en behulpzaam is tegenover de klant. Door de oprechtheid van het personeel en oog voor styling blijven klanten graag terugkomen. Daarnaast is de uitstraling van de winkel erg verwelkomend en weten zij hoe ze moeten blijven vernieuwen. De inrichting wordt regelmatig aangepast, zodat je telkens weer verrast kan worden. “Bouclé slaagt er elke keer weer in om te vernieuwen. Authentiek en toch vasthouden aan eigen identiteit. Knap dat ze dat zo consistent volhouden.’”

 


Best Customer Experience Award – Women

Juryprijs: OU. Boutique Stories – Amsterdam

De beste vrouwenmodewinkel van 2018 is OU. Boutique Stories. De eigenaren representeren de doelgroep van de winkel en volgens de jury is dat wat hen zo succesvol maakt: “Ze weten precies waar de klant naar opzoek is en vertalen dit direct naar de collectie en de inrichting van de winkel. Ook zijn de social media uitingen van OU. Boutique Stories helemaal van deze tijd, de fotografie ademt lifestyle en is een pure vorm van storytelling. Het is meer een merk dan een winkel, dat de trends van nu sterk weergeeft.” De nummer 2 in deze categorie is Heerenstraat uit Horst en de nummer 3 is geworden INSTORE Conceptstore uit Delft.

LEES OOK: OU. Boutique Stories: ‘Wij zijn de mode- en lifestyle experts voor de drukke vrouw’

Publieksprijs: Vrouw – Horst

Vrouw weet dit jaar met veel succes aan de top te eindigen in de categorie Best Customer Experience – Women met een score van 9,6. Het publiek is erg positief over de trendy winkel in Horst. Zo wordt aangegeven dat het personeel altijd klaar staat voor de klant, met een glimlach. De sfeer in de winkel is fijn en ongedwongen. Verder draagt de inrichting veel bij aan de sfeer, de winkel ziet er prachtig en verzorgd uit. Het personeel weet precies hoe ze moeten inspelen op persoonlijke voorkeuren van de klant en bezitten de juiste kennis over de wisselende collecties. “Vrouw Horst sluit aan op de behoefte van de klant. Er is voor elke gelegenheid wat en alles is draagbaar en betaalbaar. Winkelen bij Vrouw voelt als een uitje.”

LEES OOK: Vrouw in Horst: ‘De webshop zien we als etalage’

 


Best Customer Experience Award – Men

Juryprijs: FOUR by Azzurro – Amsterdam en TwentyoneWood – Alkmaar

Na een intensief overleg heeft de jury ervoor gekozen om niet één maar twee winkels de eerste prijs toe te wijzen, aangezien beide winkels in hun eigen segment uniek zijn en niet elkaar vergeleken kunnen worden. Een van de winnaars is TwentyoneWood. De jury is zeer te spreken over TwentyoneWood: “De look en feel van de winkel is clean en de collectie bestaat uit prachtige denim- en Scandinavische merken. Modemannen met een liefde voor de Scandinavische stijl kunnen hier hun geluk op. TwentyoneWood deelt de eerste plek met Four By Azzurro. Deze winkel is niet te missen, zodra je de straat in wandelt valt de impostante pui je direct op. Eenmaal binnen word je continu blij verrast door de originele vormgeving. Voor exclusieve items van high-end merken ben je hier aan het juiste adres.” De nummer 3 in deze categorie is Gino Fashion uit Elst.

Dutch Retail Experience Awards 2018 Winnaar Twentyonewood

Publieksprijs: Nextdoor by Dimmendaal – Coevorden 

Nextdoor by Dimmendaal in Coevorden heeft maar liefst 600+ stemmen binnengehaald. Het publiek is erg te spreken over deze winkel en geven daarom ook een score van 9,5. Volgens het publiek is Nextdoor by Dimmendaal een modezaak met grootstedelijke allure. De eigenaar en het personeel weten hoe zij de Drentse nuchterheid moeten combineren met vakkennis en ervaring op kledinggebied. Het is een winkel waar je alle juiste aandacht krijgt als klant en persoon. Door middel van de persoonlijke benadering en service ga je met plezier naar de winkel en is het absoluut geen grote moeite om kleding te passen.Dimmendaal is een begrip in Coevorden. Dat ze na al die jaren ‘trouwe dienst’ in deze tijd, met zoiets nieuws komen en dit durven, moet bekroond worden!

LEES OOK: Nextdoor in Coevorden: ‘We wilden de gaafste winkel van de regio hebben’

 


Best Customer Experience Award – Denim

Juryprijs: Black & Blue – Nijmegen

Black & Blue heeft vorig jaar de publieksprijs in ontvangst genomen, dit jaar is het ook dé favoriet van de jury. De jury heeft bij de beoordeling gekeken naar de hardcore denimwinkels. “Black & Blue is DE zaak met ballen, uitstraling en zijn een actief onderdeel van het leven voor die man die gek is op denim/workwear. Het is een verzamelplaats van meerdere principes, natuurlijk de BBQ en Denim maar er werken ook twee anderen die hun eigen shop-in-shop hebben. De jury noemt de winkel rauw en puur, ofwel hoe denim hoort te zijn. Zowel de winkel als de medewerkers ademen passie voor denim. De mannen van Black & Blue weten precies hoe zij een authentieke sfeer neer moeten zetten.” De nummer 2 in deze categorie is Grivec Bros (Jeans Paleis) uit Kerkrade en de nummer 3 is geworden Denoism for LokalHeroz uit Rotterdam.

LEES OOK: Black & Blue Nijmegen: ‘We kleuren minder binnen de lijntjes dan doorgewinterde ondernemers’ 

Publieksprijs: Black & Blue – Nijmegen 

Black & Blue neemt voor het tweede jaar op rij de publieksprijs in ontvangst met een hoge score van maar liefst 9,6. Het publiek wordt verrast door de enorme keuze aan jeans. Het is bijna onmogelijk om niet te slagen bij Black & Blue. Verder is het publiek van mening dat Black & Blue veel meer is dan een winkel. Sjors en Barry zijn erin geslaagd om een community te bouwen. Je kunt langskomen voor een praatje en een kopje koffie, een nieuw kapsel, om een evenement bij te wonen en vriendelijke en gelijkgestemde mensen te ontmoeten. “Het is bijna onwerkelijk hoeveel kennis ze bezitten over het proces om denim te maken. Elk kledingstuk dat wordt verkocht bij Black & Blue heeft een ziel en een verhaal.” 

 


Best Customer Experience Award – Leather & Shoes

Juryprijs: Zwartjes van 1883 – Amsterdam

Zie voor het juryoordeel bovenaan dit artikel. De nummer 2 in deze categorie is MNDS Shoes uit Rotterdam en de nummer 3 is geworden Engelen Schoenmode uit Deventer.

LEES OOK: André Sprangers van Zwartjes van 1883: ‘Gelukkig heb ik Zwartjes nooit uitgebouwd tot een landelijke keten

Publieksprijs: The Little Green Bag – Vlaardingen

The Little Green Bag is nogmaals geslaagd om de eerste plaats te behalen voor de publiekprijs, ditmaal voor het filiaal in Vlaardingen. Met een score van 9,5 is dit een welverdiende eerste plaats. Naast de betrouwbaarheid die The Little Green Bag uitstraalt heeft de zaak een verscheidenheid aan lederwaren, wat het publiek erg aanspreekt. Het personeel in de winkel is daarnaast enorm vriendelijk en behulpzaam. Het is een uitdaging om niet te slagen na een bezoek aan de winkel. The Little Green Bag hoort bij de top van combinatie online en offline volgens het publiek. “The Little Green Bag is onderscheidend en vooruitstrevend. Ze bieden een uitstekende service zowel in de winkel als via de online service desk. Fantastisch!” 

 


Er werden ook nog drie prijzen uitgereikt voor de gevestigde, gerenommeerde retailer die zich onderscheidt in langdurige klantenbinding door gedurende de jaren mee te gaan met de ontwikkelingen van deze tijd (Retail Excellence Award), de jonge retailer die minder dan vijf jaar actief is en uitblinkt in originaliteit (Most Innovative Start Up Award) en  de webshop die een unieke online beleving neerzet voor de consument, vernieuwende faciliteiten en inspiratie biedt voor de online bezoeker (Online Experience Award).


Retail Excellence Award

Juryprijs: Van Tilburg Mode & Sport – Nistelrode

Van Tilburg in Nistelrode is een gevestigde winkel die bekend staat om kwaliteit, vakmanschap, service en passie voor mode. Dat is ook precies wat de jury heeft meegenomen in de beoordeling van de Retail Excellence Award. “Bij van Tilburg zijn ze altijd op de hoogte van de laatste trends en bieden ze prachtige collecties van aantrekkelijke merken. Een andere kracht van van Tilburg volgens de jury is dat zij zichzelf continu blijven vernieuwen. Bovengenoemde maakt de keuze voor van Tilburg als winnaar dan ook vanzelfsprekend.” De nummer 2 in deze categorie is Van Westen uit Zaamslag en de nummer 3 is geworden De Rode Winkel uit Utrecht, vorig jaar nog winnaar van deze prijs.

Publieksprijs: Van Tilburg Mode & Sport – Nistelrode

Het aanbod, de kwaliteit en de service is wat van Tilburg zo bijzonder maakt volgens het publiekZij hebben maar liefst 1800+ stemmen binnen weten te halen met een score van 9,5 en hebben daarmee de eerste plaats verdiend. Ze gaan voor het resultaat, dat de klant tevreden is. Door het brede assortiment is er voor ieder wat wilsVerder houden ze het publiek erg tevreden en actief door middel van het organiseren van meerdere events en winacties. Medewerkers met super goed service, meedenken – goed advies – gratis en direct kleding vermaken en uitgebreid assortiment. Bij Van Tilburg slaag ik altijd en is het shoppen écht een dagje uit.

 


Most Innovative Start Up Award

Juryprijs: Roots – Amersfoort

“Roots is de hotspot van Amersfoort en volgens de jury ook van Nederland. De collectie wordt zorgvuldig samengesteld. Van strak tot stoer en gedurfd tot tijdloos, er is voor ieder wat wils. Duurzaamheid is en belangrijk thema voor deze winkel. Dit vindt je terug in de inrichting maar ook in de materialen van de collectie. Gevestigde merken naast een aantal labels van jonge designers maakt het aanbod uniek en interessant. Eigenaren Anne en Ales maken een feestje van hun winkel, durven persoonlijk te zijn met hun klant en komen hierdoor dichtbij. Op social media is dit goed te zien door hun wekelijks terugkerende item “#iedereenismodel” waarbij ze zowel klanten als bekende Amersfoorters op de foto zetten in een outfit uit de winkel.” De nummer 2 in deze categorie is Gekaapt uit Amsterdam en de nummer 3 is geworden Hype Heroes uit Den Bosch

Publieksprijs: De Paskaemer – Oosterhout

Volgens het publiek begrijpen ze bij de Paskaemer dat ze door hun enorme klantvriendelijkheid mensen naar de winkel krijgen. Vandaar dat ze eerste zijn geworden met een score van 9,4. Een ongedwongen sfeer, een ruim assortiment en een interieur dat aanspreekt maken de winkel compleet. Daarnaast is het personeel zeer behulpzaam en vriendelijk. Het is een prachtige aanwinst voor Oosterhout. “De Paskaemer is kledingzaak waar menig ondernemer nog van kan leren. Ondanks het feit dat de winkel pas een jaar bestaat, weten Bas en Judith van aanpakken.” 

 


Online Experience Award

Juryprijs: Loavies.nl

“Loavies is meer dan een webshop, het is een community waarbij zij vrouwen inspireren om hun eigen stijl te creëren op basis van de laatste trends. Je vindt hier alle musthaves van nu, overigens niet alleen op het gebied van mode want Loavies.com biedt ook een breed assortiment van accessoires aan. Wat betreft marketing is Loavies zeer creatief met het gebruik van videocontent, ze stralen een bepaalde coolness uit die compleet bij de tijd van nu past. Dit Nederlandse platform betreedt inmiddels ook de internationale markt en is daarmee een snel groeiende webshop die deze onderscheiding meer dan waard is.” De nummer 2 in deze categorie is Brandfield en de nummer 3 is geworden Little Soho.

LEES OOK: Loavies: ‘In de basis zijn we een e-commercebedrijf’

Publieksprijs: Loavies.nl

De absolute nummer 1 in Online Experience is Loavies met een score van 9,5. Het publiek geeft aan dat het een fijne website en de bezorging altijd vlot is. Het gebruik van influencers is erg inspirerend voor het publiek om te kijken hoe zij de items het best kunnen stylen. De collecties die Loavies aanbiedt is de reden voor het publiek om telkens weer terugkeren naar de webshop. Het zijn unieke kledingstukken die je niet op veel andere sites kunt verkrijgen. “Er wordt een breed assortiment aangeboden en elke keer is er een vernieuwende collectie op een overzichtelijke site met een leuke prijs. Ik ben keer op keer verrast door de super leuke artikelen van Loavies en inmiddels fan van het merk geworden!’” 

 


Retail Evolution Award

Juryprijs: de Bijenkorf

De Best Retail Evolution Award is een nieuwe prijs voor de grootfiliaalbedrijven van Nederland. De absolute winnaar en tevens Nederlands trots is dan ook de Bijenkorf. “Dit tijdloze warenhuis is vrijwel de enige die na zo veel jaar nog overeind weet te staan, en de manier waarop is zeer inspirerend voor andere organisaties. De omslag naar het luxere segment was een zeer gewaagde stap die zij perfect uitvoeren. De Bijenkorf laat zien dat de fysieke winkel en in het specifiek het warenhuis niet weg te denken is in het retaillandschap.” De nummer 2 in deze categorie is Costes en de nummer 3 is geworden Omoda.

Publieksprijs: Claudia Sträter

Voor het eerste jaar van de Retail Evolution categorie is het Claudia Sträter gelukt om de eerste plaats te bemachtigen met een score van 9,2! Het publiek is erg enthousiast over Claudia Sträter, omdat het merk zich bezig houdt met duurzaamheid op verschillende vlakken, waaronder eerlijke handel en productie. Je gaat met een goed gevoel naar de winkel, omdat je weet dat er veel aandacht wordt besteed aan duurzaamheid. Verder is de service altijd top en weten de medewerkers alles over de aangeboden producten. Claudia Sträter is goed op de hoogte van waar de klant naar opzoek is en dat zie je terug.Claudia Sträter blijft mee ontwikkelen in het huidige complexe fashion landschap en weet daarbij vast te houden aan haar eigen kernwaarden. Van daaruit gaan ze met hun tijd mee.”