TOP

Schmalz Mannenmode heropend op oude locatie in Schagen [interview]*

Terugkeren naar waar het ruim honderd jaar geleden begon: dat wilde Peter Kockx van Schmalz Mannenmode maar al te graag. Afgelopen week is die wens eindelijk uitgekomen: zijn mannenmodewinkel heropende op 17 september op de oude locatie aan de Gedempte Gracht in Schagen.

Textilia sprak met Peter Kockx, de eigenaar van Schmalz Mannenmode, over de bijzondere heropening:

Waarom wilden jullie eigenlijk verhuizen?

“Om verschillende redenen. Ten eerste is het geschiedenis. Ik heb altijd al geroepen ‘als we terug kunnen keren naar de locatie waar we ooit begonnen zijn, dan doen we dat.’ Dus zodra de gelegenheid zich voordeed, heb ik die kans met beide handen aangegrepen. Daarnaast had het pand op de oude locatie 200 vierkante meter winkelruimte, terwijl we nu 330 vierkante meter hebben.”

Wat is er veranderd?

“Dankzij de hele goede interieurarchitecten van Binnenbrand, zijn we anders met de ruimte omgegaan. Zo staat er een grote biljarttafel in het midden van de winkel en hebben we een ook bar. Daarnaast is er een hele aparte ruimte voor onze maatpakken. Het is een echte mannenzaak geworden.”

Hebben jullie ook het aanbod vergroot?

“Er zijn inderdaad wat nieuwe merken bijgekomen. Naast de gebruikelijke merken Gaastra, Tommy Hilfiger en BOSS Orange waarmee we werken, hebben we er wat jongere merken zoals Armani Jeans, Gabba Jeans en Bruun og Stengade aan toegevoegd. Dit hebben we gedaan om een wat jongere doelgroep aan te spreken. We krijgen veel klanten tussen de 40 en 60 jaar – en daar hebben we nog steeds een groot aanbod voor – maar we willen ook de twintigers en dertigers van Schagen en omstreken bedienen.”

Wat maakt jullie anders dan andere mannenmodewinkels?

“We zijn erg gericht op service. Veel van onze klanten vertrouwen ons, dat is voor ons erg belangrijk. En tegenwoordig hebben we een wat apartere winkel, die ook de nodige aandacht zal trekken hopelijk.”

Wat doen jullie verder om jullie klanten te trekken?

“We zijn vrij actief op Facebook. Daarnaast hebben we een nieuwsbrief en organiseren we elke twee weken een evenement, dat we aankondigen op Facebook. Maar eigenlijk moeten we het vooral hebben van mond-tot-mond-reclame.”

Hoe gaat het verder?

“Het gaat weer de goede kant op. In de afgelopen acht maanden zijn we met ongeveer 10% gegroeid. Maar uiteraard hebben wij, net als alle winkels, last gehad van de crisis. Door de terugval moesten we kijken naar onze kosten en hoe we ons kunnen onderscheiden. Dat proberen we nu met deze winkel. En omdat je merkt dat de economie begint aan te trekken, is dit het moment om stappen te zetten. Want je moet ervoor zorgen, dat als de economie weer op gang is, je direct vooraan staat.”