TOP

Zhaboo opent eerste eigen winkel [interview] *

Het Nederlandse tassenmerk Zhaboo heeft in juli haar eerste eigen fysieke winkel geopend in Oisterwijk. “Ik heb mij er altijd over verbaasd dat ontwerpers niet af en toe een weekend meedraaien in de winkel”, verklaart Pleun Schabos, oprichter van Zhaboo.

Zhaboo heeft sinds kort een eigen winkel in Oisterwijk, hoe gaat het daarmee?

Pleun Schabos, oprichter Zhaboo: “De winkel is nu zo een twee maanden open en twee weken geleden was de officiële opening. Er was een goede opkomst en mensen reageren erg positief. Het leer hangt bij ons uit dus consumenten kunnen zien waar de items van gemaakt zijn. Klanten kunnen hun eigen tas samenstellen en het hele maakproces meekrijgen.”

“Wat voor mij als ontwerper erg belangrijk is, is dat ik nu direct met de klant in contact sta. Veel consumenten willen iets speciaals in hun tas, wat ik voor hen kan maken. Ik maak niet alles omdat sommige ontwerpen te veel werk zijn, maar eenvoudige details lukken altijd wel. Veel items kan ik ook niet voor de retail maken omdat ze te duur worden als je met marges rekening moet houden, maar voor mijn eigen winkel zijn ze wel geschikt.”

Zhaboo winkel7Zhaboo winkel4

Waarom vond je het nodig om een Zhaboo-winkel te openen?

“Ik kom van oorsprong uit de modedetailhandel en in mijn functie als regiomanager kwam ik veel in contact met stylisten en ontwerpers. Ik heb mij er altijd over verbaasd dat zij niet af en toe een weekend meedraaien in de winkels. Om te zien hoe klanten op de collectie reageren en om te horen wat ze missen. Je krijg een gevoel bij je eigen klant: je ziet wat ze dragen en weet waar ze shoppen. Je krijgt zo veel informatie als je met je klant praat. Het is voor mij een grote bron van inspiratie.”

“Ik merk ook dat het hele verhaal van Zhaboo goed wordt uitgebeeld in de winkel. Alles ademt dat het een Nederlands product is dat met de hand wordt gemaakt. Dat vinden mensen heel bijzonder. Iedereen heeft massaproductie in de kast hangen en mensen vinden het mooi als er speciaal voor hun iets wordt gemaakt waarin zij ook zeggenschap hebben.”

Waarom heb je de winkel geopend in Oisterwijk?

“Ik woon zelf in Haaren en daar heb ik ook mijn atelier zitten. In steden zijn de huren te hoog. Het stikt er van de passanten, maar ik heb niets aan een passant, ik heb iemand nodig die doelgericht komt kijken. Oisterwijk is een mooi drop met een heel compleet winkelaanbod, vooral in het hogere segment. Dus waarom een heel eind reizen als ik om de hoek een fantastisch dorp heb waar veel toeristen komen. Ik heb over die beslissing niet hoeven te denken.”

Zhaboo winkel2Zhaboo winkel3Zhaboo winkel6

Zou je ooit nog een tweede winkel willen openen?

“Dat sluit ik niet uit, nee. Ik merk dat ik dit heel leuk vind en misschien wil ik dan wel een franchiseformule ervan maken. Het is goed is om een winkel te hebben in het gebied waar je vandaan komt dus ik wil wel iemand die uit dat dorp of het buurtdorp komt. Iemand die weet waar de flyers neergelegd moeten worden en welke media er aangeschreven moeten worden.”

Hoe gaat het verder met Zhaboo?

“Erg goed. Nu de winkel in Oisterwijk geopend is, krijg ik ook aanvragen van winkels om mijn tassen te gaan verkopen. Daarnaast heb ik nu ook een volledig biologische lijn. Alles eraan is natuurlijk: het leer is van vrijlopende koeien uit Zuid Duitsland en de tas wordt geverfd van natuurlijke grondstoffen, zoals bessen en noten.”

Hoe zie je de toekomst van Zhaboo voor je?

“Ik ben eigenlijk meer bezig met het maken van goede tassen die kwalitatief hoogwaardig zijn en het zoeken naar goede grondstoffen en materialen zodat mijn lijnen steeds mooier worden. Ik ben niet bezig met het plannen van waar ik met mijn bedrijf naartoe wil. Net zoals het idee van de winkel: het kwam in mei in mijn hoofd en in juli opende het al. Pakt het goed uit, dan gaan we op die manier verder. Zo niet, dan verzin ik iets anders.”

“Niets is ook zo wispelturig als consumenten. Het ene moment willen ze alleen kleding in een winkel, het andere moment willen ze ook een koffiehoekje en lifestyleproducten. Bij mij zijn de lijnen kort, beslissingen snel genomen en koerswijzingen nooit  uit te sluiten.”