TOP

Rustige maar positieve Bread & Butter

Meerder sportmerken waren aanwezig op de Bread & Butter beurs, die voorlopig voor het laatst in Barcelona plaats vond. De beurs werd minder goed bezocht dan in voorgaande jaren, maar de sfeer was positief.

De laatste cijfers laten zien dat 79.942 professionals uit 100 verschillende landen de laatste editie van de Bread & Butter hebben bezocht. Dit is bijna 10.000 bezoekers minder dan tijdens de juli-editie. Vergeleken met de vorig jaar januari scheelt het zelfs 20.000 bezoekers. De verhuizing naar Berlijn lijkt dus precies op het juiste moment te komen. Organisator Karl-Heinz Müller kijkt desondanks tevreden terug: “Ondanks het lagere bezoekersaantal, was de sfeer op de beurs fantastisch. De financiële crisis heeft geen indruk gemaakt op de bezoekers en standhouders. Deze editie was voor ons de beste, want alle belangrijke modehuizen waren aanwezig en de kwaliteit van de bezoekers was beter dan ooit.”

Kredietcrisis of niet, op Bread & Butter was de sfeer overwegend positief. Zowel merken als retailers hebben zin in het nieuwe jaar. De gangpaden waren met name op donderdag vol. Hier en daar waren wat lege plekken in de hallen en één etage van de sport & street hal was zelfs helemaal leeg. Uit de geruchten blijkt dat een aantal exposanten last minute hebben afgezegd en dat sommige merken nog de laatste week benaderd werden met een aanbod voor een (grotere) stand op de beurs.
 Op het nieuws dat Bread & Butter weer terug gaat naar Berlijn (waarschijnlijk op het oude vliegveld Tempelhof) reageerden vrijwel alle Nederlandse exposanten positief. Want Barcelona mag dan een gezellige zonnige stad zijn, in Berlijn is de echte mode-inspiratie te vinden. En veel bezoekers verlaten de beurs in Barcelona op een zonnige dag toch eerder om naar het strand te gaan, waar in Berlijn geen sprake van is. Bovendien willen veel merken de pijlen weer richten op Oost-Europa en Scandinavië, nu het in de Zuid-Europese markten wat moeizamer gaat.