TOP

Retailers spreken zich uit tegen Black Friday: ‘wij hebben onze marges kneiterhard nodig’

Nu de Nederlandse retail Black Friday massaal lijkt te omarmen, groeit ook de afkeer tegen het afprijsfestijn. Op social media vallen dit jaar overduidelijke statements van verschillende ondernemers en merken op. Thomas Oebens van Oebens Mercantile in Utrecht: “Het geven van kortingen is de makkelijkste weg. Er zijn zoveel manieren om te ondernemen.”

“Ik keek toevallig net even op Instagram en zag dat er al ruim 300 likes en zo’n zestig reacties zijn binnengekomen op ons bericht. En ook in de winkel heb ik al diverse steunbetuigingen van klanten gehad, vertelt Michel Noordermeer, eigenaar van Kloffie in Haarlem opgetogen.

Vrijdagochtend 24 november heeft hij een lang relaas over Black Friday op social media gepost. ‘Wij doen niet mee aan Black Friday! Niet omdat wij jullie geen korting gunnen, maar omdat wij onze marges kneiterhard nodig hebben. Niet alleen voor onze vaste lasten (en dit zijn er wat), maar voor nog meer zoals elke dag met voldoende mensen op de vloer staan, zodat iedereen de persoonlijke service en aandacht krijgt waar hij of zijn recht op heeft.’

Uitleg

Noordermeer vervolgt: ‘En wat zouden we moeten zeggen tegen diegene die misschien wel gister items hebben gekocht, die we nu met kortingen aanbieden? Hoop door deze uitleg dat jullie wel begrijpen waarom wij dus niet meedoen aan Black Friday.’ “Ik hoop dat dit bericht – en van andere ondernemers – een positieve uitwerking voor de branche heeft. Dat we gaan nadenken over hoe we kortingsacties als deze in de hand kunnen houden”, reageert de retailer tegenover Textilia.

Net als elke vrijdag

Ook ondernemers als Black & Blue Nijmegen, Tenue de Nîmes en Verse in Amsterdam en Oebens Mercantile in Utrecht spreken zich uit tegen het oprukkende Amerikaanse kortingsfenomeen. Thomas Oebens, eigenaar van Oebens Mercantile schrijft op Instagram: ‘vandaag is het vrijdag. Net als elke vrijdag voorzien we onze gasten van geselecteerde producten en persoonlijke service. #no#blackfriday.’ Oebens – die alleen in januari en augustus aan kortingen doet – legt verder uit: “Het geven van kortingen is de makkelijkste weg. Er zijn zoveel manieren om te ondernemen. Wees nou eens creatief bezig met je bedrijf, je producten en het blij maken van je klanten. Ik word er gek van als ik ’s ochtends naar mijn winkel loop en steeds weer de grote saleborden bij de grote ketens zie. Dat kan anders.”


LEES OOK: Black Friday in Nederland: hoe ga je ermee om? [analyse]


 

Denimgelateerd segment

Wat opvalt is dat niet alleen retailers van zich laten horen. Ook diverse merken – waaronder Butcher of Blue, Denim.Lab, Tossijn en Butts and Shoulders – en agenten betuigen steun aan de oproepen van de detaillisten of plaatsen zelf een statement. Opmerkelijk is dat veel van hen zich bevinden in het denimgerelateerde segment. Een segment dat steeds meer aandacht krijgt voor de duurzame en bewuste aspecten van mode. ‘No Black Friday! Just the best jeans and top notch service for all of you’, laat Tenue de Nîmes in Amsterdam weten via een Instagram-post.”

Houdbare producten

Oebens legt uit waarom dit segment zich zo duidelijk van zich doet spreken: “Wij denimjongens verkopen veel houdbare, minder seizoensgerelateerde producten. Deze hoeven niet snel te worden afgeprijsd.” Of zoals Butcher of Blue het stelt: ‘natuurlijk is het soms geweldig om korting te krijgen. Maar het is nog beter om te weten dat jouw kwaliteitsartikelen gemaakt zijn door experts die daarvoor een eerlijk loon hebben gekregen.’

Een aantal social media-berichten die ons opvielen:

kloffie

oebens

Tenue de Nimes

Black and blue

butcher of blue

verse

Butts  Shoulders

21onewood

 


LEES OOK: Black Friday in Nederland: hoe ga je ermee om? [analyse]