TOP

Rechters niet eens over huurkorting, Selfridges Group te koop en topcijfers voor Mango en LVMH

Rechters zijn het er niet over eens of winkeliers hun online omzet mee moeten tellen als ze huurkorting aanvragen. De Selfridges Group, waar De Bijenkorf onder valt, wordt binnenkort geveild. En zowel Mango als LVMH hebben de omzet flink zien stijgen in de eerste helft van 2021. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 27 juli 2021.

Rechters niet op één lijn over online omzet in zaken over huurkorting

Uit twee recente rechtszaken blijkt dat het onduidelijk is of winkeliers hun online omzet mee moeten tellen als ze huurkorting aanvragen bij de verhuurder. Rechters blijken verschillend om te gaan met dit vraagstuk, zo blijkt onder andere uit artikelen van het Financieel Dagblad en Retailtrends. Vorige week oordeelde de kantonrechter in Rotterdam in een tussenvonnis dat Scotch & Soda de omzet die behaald is via de webshop moet meetellen bij het aanspraak maken op huurkorting vanwege een lagere winkelomzet door de coronamaatregelen. De keten rekende de online omzet niet mee omdat de webshop onder een andere bv valt, maar de rechter vond dit niet redelijk. Deze week oordeelde een collega van dezelfde rechtbank echter het tegenovergestelde in een zaak die door Essentiel Antwerp was aangespannen tegen dezelfde verhuurder. De rechter oordeelde hier dat de omzet van de webwinkel buiten beschouwing moet worden gelaten. Beide zaken gaan later verder. De uitspraak in deze zaken zal gevolgen kunnen hebben voor andere winkelketens die huurkorting willen van hun verhuurder.

Veiling moederbedrijf de Bijenkorf

De Selfridges Group, waar De Bijenkorf onder valt, moet via een veiling voor minstens vier miljard pond worden verkocht. Dat schrijft Retailtrends op basis van berichtgeving in diverse Britse media. De Weston-familie is momenteel nog eigenaar van de Selfridges Group. Vorige maand werd bekend dat de familie de warenhuisketen mogelijk zou verkopen na interesse van een potentiële koper. Nu heeft de familie besloten het bedrijf te veilen. De verkoopdocumenten worden de aankomende weken naar een groep potentiële kopers gestuurd. Onder Selfridges Group vallen naast de vier Selfridges-filialen in Engeland ook het Ierse Brown Thomas en Arnotts en sinds tien jaar de Bijenkorf in Nederland. Het bedrijf is hard getroffen door de coronapandemie. Het miste de omzet van toeristen uit China en het Midden-Oosten en moest vorig jaar 450 banen schrappen vanwege winkelsluitingen tijdens de lockdown.

Mango plust met 21%

Vrouwenmoderetailer Mango heeft de eerste helft van 2021 afgesloten met een omzetplus van 21% ten opzichte van 2020. De omzet nadert het niveau van 2019, toen de cijfers nog niet werden beïnvloed door corona. Door de positieve resultaten heeft Mango de prognose voor dit jaar naar boven bijgesteld. Ook wordt er weer winst verwacht. De omzetgroei wordt aangedreven door online. De omzet van de e-commerce steeg dit halfjaar met 37% ten opzichte van 2020 en ligt 85% boven de omzet in de eerste helft van 2019. Het online kanaal is inmiddels goed voor 46% van de totale Mango-omzet, vier procent meer dan op 31 december. Het bedrijf handhaaft zijn ambitieuze doelstelling om het boekjaar af te sluiten met een online omzet van 1 miljard euro.

Name It lanceert home-collectie

In het najaar van 2021 lanceert kindermodemerk Name It de eerste woonaccessoireslijn Name It Home. De collectie bestaat uit simpele Scandinavische dessins gericht op de laatste trends. De Name It Home-collectie bevat alles voor de babykamer zoals beddengoed, handdoeken, slingers, manden, hydrofiele doeken, bedzakken, badjassen en meer. De verkoopprijzen variëren van €6,99 voor een slinger en €19,99 voor speendoekjes, tot €49,99 voor beddengoed. De collectie is vanaf oktober 2021 verkrijgbaar via de website van het merk en via het wholesale-kanaal.

Recordcijfers voor LVMH

Luxeconcern LVMH komt met recordcijfers uit de pandemie. Dat is vooral te danken aan uitzonderlijke prestaties binnen de mode- en lederwarentak, meldt het halfjaarrapport van het concern waar Fashion United over schrijft. In de eerste helft van 2021 steeg de omzet met 53% naar €28,7 miljard ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Ten opzichte van 2019 gaat het om een stijging van 11%. Met name in het tweede kwartaal was de omzetgroei met 84% aanzienlijk, in het eerste kwartaal steeg de omzet met 30%. Vooral de mode- en lederwarentak deed het goed, met een omzetplus van 81% naar €13,9 miljard in het eerste half jaar. Ten opzichte van de eerste helft van 2019 steeg de omzet van deze tak met 38%. De best presterende merken waren Louis Vuitton, Dior, Celine, Loewe en Fendi, mede dankzij nieuwe lijnen en geüpdatete klassiekers, waarvoor wachtlijsten ontstonden. Binnen de categorie horloges en sieraden steeg de omzet met 71% en in de categorie parfums en cosmetica met 37%. De nettowinst van het concern kwam uit 5,3 miljard euro, tien keer zo veel als in 2020.