TOP

Preview Dutch Sustainable Fashion Week 2020: focus op merken en retailers

De Dutch Sustainable Fashion Week 2020, van 24 tot en met 30 september, gaat vanwege de coronarestricties door in aangepaste vorm. Dit keer geen grote catwalkshows, maar focus op modemerken en -retailers, die inzicht geven in hun duurzame beleid.

Het is de zevende editie van de groene modeweek, die duurzame trends en innovaties in de sector een podium geeft. Vanwege de coronarestricties heeft het evenement dit jaar een nieuwe invulling gekregen, zonder catwalkshows en met de focus op modemerken en -retailers. Zij geven vanaf morgen een kijkje in de keuken met betrekking tot hun duurzame beleid: welke stappen al zijn gezet en wat de ambities en uitdagingen zijn voor de komende jaren.

Partnerschap met brancheorganisaties

Een andere verandering is dat de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) gaat samenwerken met brancheorganisaties Modint en Inretail. Dat resulteert dit jaar in deelname van merken en retailers als Exota (King Louie) Scotch & Soda, Studio Anneloes, Tramontana, Vanilia en We Fashion. Op de site van  DSFW zijn routekaarten te downloaden voor een aantal grote steden (Amsterdam, Den Haag, Enschede, Haarlem, Maastricht en Utrecht) waarop de deelnemende bedrijven staan aangegeven.

“Het is onze ambitie om meer modezaken bij de week te betrekken om consumenten daadwerkelijk de mogelijkheid te geven duurzame keuzes te maken”, laat DSFW-oprichter en bestuurslid Cécile Scheele in een persbericht weten. “De samenwerking met Modint en Inretail is hierin een belangrijke stap.” Als het voor consumenten makkelijker wordt om duurzame keuzes te maken, zegt Nienke Steen, senior consultant corporate responsibility bij Modint, kan dat een ‘enorme boost’ geven aan de vraagkant. “Dan reageert de aanbodkant vanzelf en gaat de industrie niet stappend maar rennend verduurzamen.”

Grote influencercampagne

Naast merken en winkeliers zijn ook ruim honderd influencers bij de modeweek betrokken. In samenwerking met pr-bureau House of Movements organiseert de DSFW een grote campagne op Instagram en Youtube, waarvoor de betrokken influencers de deelnemende modebedrijven bezoeken en laten zien hoe consumenten kunnen checken of hun kleding verantwoord geproduceerd is. Dat doen ze aan de hand van vijf veel gestelde consumentenvragen.

“Duurzaamheid binnen de modebranche is een best ongrijpbaar begrip”, zegt Scheele. “Aan een kledingstuk kan je niet of nauwelijks beoordelen of het op verantwoorde wijze geproduceerd is. Als modebedrijven inzicht geven in hun duurzame ambities, transparantie bieden over de stappen die al zijn gezet en de hobbels die ze hierbij tegenkomen, bieden ze consumenten het nodige handelingsperspectief om keuzes te maken, in plaats van onwetend hun aankoop te doen.”

Elke dag een eigen thema

De Dutch Sustainable Fashion Week 2020 vindt plaats van donderdag 24 tot en met woensdag 30 september. Na de aftrap op donderdag heeft elke dag een eigen thema, respectievelijk Re-Use Fashion Day (vrijdag 25 september), Business Day (maandag 28 september), Docu Day (dinsdag 29 september) en Kids Day (woensdag 30 september). Ga voor meer informatie en het volledige programma naar dsfw.nl.

Foto: Dutch Sustainable Fashion Week