TOP

Naar een groene winkelstraat: DSFW zet volgende stap met Inretail en Modint

De Dutch Sustainable Fashion Week, die van 24 tot en met 30 september 2020 voor de zevende keer georganiseerd werd, is een meerjarige samenwerking aangegaan met brancheorganisaties Inretail en Modint. Het doel: meer transparantie en interactie – zowel tussen winkelier en consument, als inkoper en leverancier - over het verduurzamen van de mode-industrie.

Het grootste deel van de collecties van Vanilia – ruim 90 procent – wordt in de eigen fabriek in de Turkse streek Cappadocië geproduceerd. Het Nederlandse vrouwenmodemerk stelt een van de weinige modebedrijven te zijn die de productie bijna volledig in eigen beheer heeft, en daarmee ook de controle op goede en veilige arbeidsomstandigheden voor de fabrieksmedewerkers. Wat onder meer betekent dat het personeel thuis worden opgehaald en gebracht, een warme lunch op werk krijgt en er wekelijks een dokter aanwezig is.

Niet actief communiceren

Als je dat allemaal niet wist, is dat niet zo gek. ‘Gewone’ modebedrijven als Vanilia zijn niet gewend om met hun duurzame beleid naar buiten te treden, zegt Nienke Steen, senior consultant corporate responsibility bij brancheorganisatie Modint. “Net als Scotch & Soda en We Fashion niet actief communiceren dat ze lid zijn van het Better Cotton Initiative (BCI, een non-profitorganisatie die zich inzet voor het verduurzamen van de katoenindustrie, red.), om een ander voorbeeld te noemen. Scotch & Soda zet ook sterk in op het reduceren van het watergebruik. De ambitie is om binnen twee jaar alleen nog maar denims te verkopen waarvoor bij de productie 50 procent minder water is gebruikt dan voor reguliere jeans. Maar deze bedrijven zijn niet gewend om daarover te praten. En dat is zó zonde. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat circa 70 procent van de consumenten bewuster wil kopen, maar dat het vaak aan kennis ontbreekt om dat ook daadwerkelijk te doen.” “Als je naar de websites van de merken surft, kun je de informatie over hun MVO-beleid wel vinden”, vult Cecile Scheele aan, de oprichter van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) eigenaar van het duurzame modeagentuur Goodbrandz. “Maar de gemiddelde consument doet dat niet zo snel.”

‘Om echt impact te creëren moet je iedereen aan boord hebben, ook de grote modespelers’

Handelingsperspectief bieden

En om die consument is het Scheele met de DSFW, waarvan de zevende editie op 24 september van start ging, te doen. Klanten die bewuster willen kopen, moeten de benodigde informatie daarvoor tijdens de groene modeweek ‘op een presenteerblaadje’ aangereikt krijgen. Daar heb je de detailhandel voor nodig, weet Scheele, als schakel tussen leverancier en consument. De DSFW bestaat sinds 2013 en werd in de eerste jaren met name omarmd door de zelfstandige retailers, die het initiatief aangrepen om hun duurzame assortiment te belichten. Scheele: “Maar om echt impact te creëren, moet je iedereen aan boord hebben, ook de grote modespelers.” De nieuwe, meerjarige samenwerking met brancheorganisaties Inretail (moderetailers) en Modint (kleding- en textielleveranciers) is een belangrijke stap richting verdere opschaling. “Achter de schermen is de industrie al jaren bezig met het verduurzamen van de keten en de inkoop, maar de communicatie daarover ontbreekt”, vertelt Steen. “De Dutch Sustainable Fashion Week biedt modeondernemingen een mooi platform om te vertellen welke stappen ze tot nu toe al hebben gezet, welke ambities ze hebben en tegenover welke uitdagingen ze staan, aan de hand van vijf veelgestelde consumentenvragen over duurzaamheid (zie kader).”

Vijf veelgestelde consumentenvragen over duurzaamheid

  1. Welke stappen worden gezet in het verduurzamen van het merk?
  2. Hoe maak je duurzamere keuzes in deze winkel?
  3. Hoe weet je of een kledingstuk eerlijk gemaakt is?
  4. Hoe kan mijn kledingstuk bijdragen aan een duurzamere wereld?
  5. Hoe gaat mijn kleding zo lang mogelijk mee?

Niet zonder risico

Dat resulteert deze editie in deelname van een aantal grote modebedrijven. Naast Scotch & Soda, Vanilia en We Fashion gaat het onder meer om Essenza, King Louie, Moodstreet, Studio Anneloes, Superrebel en Tramontana. Voor die bedrijven is deelname ‘ontzettend spannend’, zegt Femke den Hartog, adviseur MVO bij Inretail, want inzicht geven in je duurzame beleid is niet zonder risico. “Stel dat je 10 procent van je materialen hebt vervangen door een verantwoord alternatief – moet je dat dan vertellen of juist niet? Je loopt dan ook het risico dat je om je oren wordt geslagen met het feit dat 90 procent nog niet ‘goed’ is. Voor veel bedrijven is deze vorm van ‘public hanging’ het belangrijkste argument om niet of nauwelijks over hun duurzaamheidsbeleid te communiceren. Want je krijgt altijd terug wat je nog niet doet.” Daarnaast speelt een zelfkritische houding mee, voegt Steen toe. “Als het een acht of hoger is, is het eigenlijk pas goed – dat idee.”

Oproep tot meer transparantie

Scheele, Steen en Den Hartog willen met de Dutch Sustainable Fashion Week een lans breken voor meer transparantie. Niet alleen over de stappen die al zijn gezet, maar ook over de uitdagingen die er nog liggen. “Voor veel consumenten is duurzaamheid nu heel zwart-wit”, zegt Scheele. “Met aan de ene kant de verantwoorde nichemerken, die vanuit beginsel duurzaam ondernemen, en aan de andere kant de ‘vervuilers’. Daartussen zit echter een heel groot grijs gebied. Veel gevestigde fashionspelers zijn achter de schermen hard bezig met ‘vergroenen’. Dat proces wordt nogal eens onderschat. Niet iedereen realiseert zich hoeveel erbij komt kijken om 10 procent van je katoen te vervangen door een biologische variant, om maar iets te noemen.” Daarom is het zo belangrijk dat er een dialoog op gang komt, vinden ze. Zowel tussen consument en retailer, als retailer en leverancier. “Ik denk dat retailers toegroeien naar een rol waarin ze de gatekeeper worden van duurzaamheid”, zegt Den Hartog. “Inkopers hebben enorm veel macht. Zij bepalen immers of ze een merk wel of niet in het assortiment willen opnemen. Daarom is het belangrijk dat ook zij meer kennis over duurzaamheid krijgen, en hoe ze een kledingstuk op hun waarde kunnen beoordelen. Kennis die ze op hun beurt weer kunnen overdragen op hun klanten.”

‘Voor veel consumenten is duurzaamheid heel zwart-wit, met aan de ene kant verantwoorde nichemerken en de andere kant de vervuilers’

Groeiende aandacht voor bewust consumeren

DSFW 2020 wordt vanwege de coronarestricties georganiseerd in afgeslankte vorm, zonder grote catwalkshows. Het bereik dat normaal met het showprogramma gegeneerd wordt, wil Scheele deze editie ondervangen met een grote influencercampagne, een samenwerking met pr-bureau House of Movements. Het evenement annuleren was geen optie, zegt ze. “Onder consument groeit de aandacht voor verantwoord consumeren – ik denk dat de coronacrisis daar ook een rol in heeft gespeeld – en die motivatie willen we blijven voeden. Volgend jaar hopen we in vol ornaat terug te keren, met een mooi showprogramma en hopelijk weer nieuwe merken en retailers. Dat is het doel voor 2021: de winkelstraat helemaal groen te laten kleuren.”

Foto: DSFW