TOP

Preview cursus Webshop starten: Interview Suzan Eikelenstam

Op 19 maart en 26 maart vindt Textilia Institute MYbusiness Academy workshop 'Starten met een webshop' plaats. In één dag leren cursisten alles over het opzetten van een virtuele winkel. Textilia maakt alvast kennis met de docent: Suzan Eikelenstam.

Waar kennen we je van?
“Ik ben eigenaar van een pr-bureau dat onder andere is gespecialiseerd in e-commerce ondernemingen, Hyperz PR. Sinds het verschijnen van mijn boek ‘Internetgodinnen: start je eigen webshop in 10 stappen’ geef ik regelmatig lezingen, cursussen en workshops over dit onderwerp. Ik hoop dat mensen mij daar van kennen.”

Wat zijn de trends op het gebied van webwinkelen?
“Heb je even? Er ontstaan bijna elk kwartaal nieuwe trends in deze snel veranderende, bloeiende markt. Momenteel is er veel aandacht voor mobiel webshoppen. Als je nu een webshop start, is het goed om deze minimaal voor te bereiden op het mobiele tijdperk dat steeds verder zijn intrede doet in het leven van de consument. Ik heb van een grote online retailer begrepen dat zij binnen een jaar verwacht 20% van haar omzet via haar iPad app binnen te slepen.”

Welke kansen creëren webshops voor de fashionbranche?
“Dat lijkt me heel simpel, je kunt er meer door verkopen. Webshops zijn 24/7 geopend, hebben een enorm bereik (je vergroot je afzetgebied ermee), bouwen snel een vaste klantenkring op en geven je fashiononderneming smoel. Een webwinkel is een verkoopapparaat en een marketingtool ineen. Combineer je offline winkel met een online winkel en je schept een enorm vruchtbare kruisbestuiving. Stel je voor: om 18 uur sluit je je winkelpand en ga je afgepeigerd naar huis. Maar de kassa rinkelt door, want ‘s avonds en ‘s nachts kunnen je klanten zich uitleven in de webwinkel.”

Kun je succesvolle voorbeelden noemen van ondernemers in de fashionbranche met een webshop?
“De ondernemersverhalen van Orangebag.nl, Kleertjes.com en Welikefashion.com zijn zeer inspirerend en leerzaam. Maar ook tassenmerk Smaak uit Amsterdam doet het nóg beter sinds de winkel er een online zusje bij kreeg. De afgelopen 3 jaar is het aantal grote retailketens met een webshop naast de fysieke winkels verdubbeld. Het aandeel van moderetailers is hierin het grootst. Voor modeondernemers zijn de kansen talrijk en let’s face it, je kunt er gewoon niet meer omheen, het publiek verwacht inmiddels dat alles online te bekijken en te verkrijgen is..”

Er zijn duizenden webwinkels in Nederland. Hoe kunnen ondernemers zich onderscheiden?
“Met een goed concept, een gebruikersvriendelijke webshop (en met usability kun je heel ver gaan) en vreselijk goede service.”

Wat zijn valkuilen bij het starten van een webshop?
“Denken dat je er wel bent als je gewoon het aanbod uit je fysieke winkel online gooit, nalaten de verschillende administraties van de fysieke winkel te koppelen aan die van de online winkel (kun je alle verkopen 2 keer gaan invoeren), denken dat je het er wel even bij kunt doen, slechte productpresentatie, noem maar op.”

Tot slot: waarom moeten mensen de cursus ‘Starten van een webshop’ volgen?
“Omdat jij of je medewerker in één dag, voor nog geen 200 euro, alle kennis opdoet die nodig is om te weten hoe jij je webshop gaat opzetten en gaat laten slagen, wat goede partijen zijn, waar je op moet letten. Je krijgt een kans om te leren van de best practices uit het vak, je krijgt echte voorbeelden aangedragen door toppers uit de Nederlandse e-commerce branche. Daarnaast spijker ik je bij op het gebied van onder andere social media. Na de cursus kun je goed onderlegd aan de slag met je eigen webshop. Zelf als je denkt dat je daar nog niet aan toe bent, is het handig om vast kennis te nemen van de ontwikkelingen. Want dat die doorgaan, dat is zeker.”

Aanmelden en meer informatie over de cursus Webshop Starten