TOP

Pretty Tall is terug, Lidl aan de slag met influencers en flinke boete voor discriminatie door kledingwinkel

De speciaalzaken van Pretty Tall worden weer geopend onder een nieuwe naam. Verder: Lidl zet influencers in om de nieuwe kledingcollectie te promoten en een Belgische kledingzaak heeft een boete gekregen voor het discrimineren van een sollicitant. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 27 augustus.

Beeld: Pixabay

 

Boete van 13.000 euro voor discriminatie sollicitant kledingwinkel

De Leuvense arbeidsrechtbank heeft een kledingwinkel een boete van 13.000 euro gegeven vanwege discriminatie op basis van geslacht, zo bericht de Belgische krant De Morgen. De winkel weigerde de man omdat zij op zoek waren naar een vrouw voor de functie. De rechter oordeelde dat het geslacht van de sollicitant de enige reden was om hem niet aan te nemen, wat neerkomt op een vorm van discriminatie.

De man solliciteerde op een baan als stockbeheerder in een kledingzaak. Hij kreeg te horen dat hij niet werd aangenomen, omdat ze op zoek waren naar een vrouw voor de baan. De man diende een klacht in bij het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM), die naar de arbeidsrechtbank stapte. De rechter gaf de man gelijk en heeft een schadevergoeding geëist van de winkel van 13.000 euro. Dat bedrag is opgedeeld in zes maanden loon en een symbolische euro aan het IGVM.

Pretty Tall opent weer eigen winkels

In oktober 2017 werd bekend dat de winkels van speciaalzaak Pretty Tall werden overgenomen door een grote internationale speler op het gebied van mode voor lange vrouwen. Nu is bekend geworden dat de samenwerking in goed overleg is beëindigd. Ondernemer Inez Scheper laat via een persbericht weten dat ze weer verder gaat met haar eigen winkels in Apeldoorn en Hoofddorp onder de naam House of Tall.

De speciaalzaken van Pretty Tall / House of Tall richten zich op de lange vrouw en man, gecombineerd met schoenen in grote maten. Inez Scheper vertelt in het persbericht: “We hebben een spannende tijd achter de rug. Maar daar waar één deur sluit, opent weer een andere. Er is gelukkig mogelijkheid om onze winkels weer zelfstandig voort te zetten en daar ben ik blij om.”

Op termijn opent House of Tall ook weer een webshop, maar voorlopig ligt de focus op het operationeel krijgen van de vrouwen- en mannenmodezaken onder de nieuwe naam. Op zaterdag 1 september is een feestelijke opening van de winkels in Apeldoorn en Hoofddorp.

Lidl strikt influencers voor nieuwe fashion-lijn

Dit jaar is er een nieuwkomer op de Amsterdam Fashion Week: Lidl toont er de nieuwe kledingcollectie in samenwerking met Heidi Klum. Daar blijft het niet bij, zo laat Retailnews weten: de Duitse supermarktketen is ook een grootschalige influencercampagne gestart in eigen land.

Lidl heeft twintig influencers gestrikt voor een  ‘langdurige samenwerking’. Deze worden ingezet bij nieuwe campagnes en acties. Daarnaast worden er ook producten ontwikkeld, zo wordt er door vier influencers aan een eigen stijl gewerkt, die vanaf lente-zomer 2019 online zal worden verkocht.

De Nederlandse organisatie is niet betrokken bij de influencercampagne.

‘Kleine winkeliers verdwijnen niet voor eeuwig’

Onlangs werd bekend dat MKB Amsterdam alarmerende berichten binnenkreeg over stijgende winkelhuren. Lodewijk Buijs van vastgoedadviseur CBRE ziet die explosieve stijgingen niet, zo vertelt hij aan Het Parool: “Maar ik zie ook niet de dalingen die we in andere steden wel zien. Het is niet waar dat lokale Amsterdamse winkeliers worden weggepest door pandeigenaren.”

Bjørn Brink, hoofd winkelvastgoed CBRE: “Er leeft bij iedereen het gevoeld dat leuke zaakjes in de Negen Straatjes of Haarlemmerdijk plaats moeten maken voor grotere ketens. Toch is het niet zo dat die lokale winkeliers voor eeuwig verdwijnen. Je ziet die winkels terugkeren in de nieuwe straten.”

Volgens hem zie je dat deze winkeliers nieuwe plekken opzoeken en daar succesvol worden: “De winkels duiken op in de straten die in 2008 en 2009 leegliepen en waar de huren zijn gedaald.” Brink stelt dat aanloopstraten in Amsterdam in opkomst zijn en lokale ondernemers verschuiven naar de omliggende gebieden van de bekende, centrale straten.