TOP

Porto Fashion week: Dielmar steelt de show

Een bomvolle zaal. En een oorverdovend applaus. Het mannenmerk Dielmar is populair in Portugal, zo bleek tijdens de Portugese Fashion week in Porto. Ook buiten Portugal probeert het merk de markt veroveren. Textilia sprak met Dielmar-ontwerper António Simões in Portugal.

‘Take it to the limit’. Dat was het idee achter de modeshow van Dielmar op zaterdag 22 oktober in het museum ‘Alfandega do Porto’ tijdens de Portugal fashion week in Porto. Het herenmerk toonde haar meest trendy collectie voor zomer 2012. Speciaal voor deze show stortte Dielmar-ontwerper António Simões zich ook op bijpassende schoenen en tassen. Waardoor het thema ´Take it to the limit´ diep werd ingekleurd. Nadat tientallen strak-in-pak-modellen de revue hadden gepasseerd wist hij de temperatuur in de zaal tot tropische hoogte te brengen. Als klap op de vuurpijl flaneerden alle modellen aan het einde van de show over de catwalk in Dielmar-zwembroeken in alle tinten van de regenboog.

Nog nagenietend van ‘zijn’ show spreken we Dielmar-ontwerper António Simões een dag later op het hoofdkantoor van Dielmar in Portugal. Voor Dielmar ontwerpt hij samen met twee assistenten twee collecties per jaar en daarnaast bepaalt hij hoe de modeshows worden ingevuld.

Is dit Dielmar, wat we gisteravond op de catwalk hebben gezien ?

“Op de catwalk krijg ik de kans om het totaalbeeld van Dielmar te laten zien. We hebben altijd een basiscollectie, maar daarnaast ook een trendy collectie. Dit keer wilde ik door middel van styling onze trend-collectie ‘to the limit’ nemen. Van top tot teen een model in een ruitprint steken. Het pak, das, shirt en gilet, maar ook de tassen en schoenen. Een klant zal waarschijnlijk nooit de hele set bestellen of het precies zo in de winkel combineren. Maar het daagt men wel uit om te spelen met onze pakken. Combineer het ruit colbert bijvoorbeeld met een spijkerbroek. Of het geruite shirt met een witte katoenen broek.”

Waar haal je je inspiratie vandaan?

“Veel ontwerpers halen inspiratie uit een film of een tentoonstelling. Dat heb ik niet. Bij mij begint het altijd met kleur. Ik zou nooit alleen in het zwart en wit kunnen ontwerpen. Heb ik een kleur in gedachten dan reis ik naar shows en beurzen om de juiste materialen er bij te vinden.”

Hoe belangrijk is kwaliteit?

“Wij produceren niks in China. Alles wordt hier in Portugal geproduceerd en de stoffen komen uit Italië. In deze collectie zie je de verwassen look veelvuldig voorbij komen. Gebruik je niet de juiste of een goedkope stof dan creëer je niet een gepolijste verwassen look, maar een’ trashy look’.”

Wat kunnen jullie van de Italiaanse stijlmeesters leren?

“Hoe Italianen de mannenmode benaderen/zien vind ik geweldig. Helaas hebben wij, Portugese ontwerpers, niet zoals de Italianen een boegbeeld. Wij hebben hier in Portugal ook geweldige ontwerpers, maar we zijn in dit land gewend om alleen te produceren. Het is tenslotte makkelijk geld verdienen om alleen te produceren en niet te ontwerpen. Hopelijk gaat dit snel veranderen. Want we zijn geen goedkoop productieland dus waarom zouden we dan ook niet onze eigen merken beginnen? In mijn ogen is mode allang niet meer alleen van de Italianen en de Fransen.”

Waarom is Dielmar zo succesvol in eigen land?

“Dielmar biedt dezelfde kwaliteit en geweldige pasvorm als Italiaanse merken, maar dan wel voor een lagere prijs. Door in te spelen op de behoefte van andere markten gaat Dielmar hopelijk ook in het buitenland groeien. Hoe? We hebben de collectie meer toegankelijk gemaakt. Zo is de collectie meer flexibel geworden, het silhouet aangepast en zijn we ons bewust van de kracht van marketing. Sinds kort staan we ook op de Pitti Uomo in Florence en ook in jouw land kan de Nederlandse man ons vinden.”

 

Voor meer informatie over Dielmar kan je contact opnemen met Bart van Helvoort van The Fashion Company. Telefoonnummer: 06-34009345 en via e-mail: bart@thefashioncompany.nl