TOP

Populariteit iDeal stijgt, omzetstijging voor Ermenegildo Zegna en Garcia zamelt gebruikt textiel in

Er werd vorig jaar nog vaker betaald met iDeal dan het jaar ervoor, een goed jaar voor Ermenegildo Zegna en modemerk Garcia zamelt gebruikt textiel in. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 2 februari.

Foto: L’Estrop

Garcia zamelt gebruikt textiel in

Modelabel Garcia gaat gebruikt textiel inzamelen en laten recyclen. Daarvoor is het een samenwerking aangegaan met het recyclebedrijf Drop & Loop uit Rotterdam. Dat meldt Fashionunited. Inmiddels is het mogelijk om gebruikte kleding en ander textiel in te leveren bij vijf winkels van het modemerk. Bij inlevering ontvangen mensen een kortingsvoucher van 10 euro. Het ingezamelde textiel wordt vervolgens door Drop & Loop verwerkt samen met Wolkat, een circulaire textielverwerker. Inmiddels kan tussen de 94 en 96 procent van het ingeleverde textiel een nieuw leven krijgen als tweedehands textiel of als recycled eindproduct.

Populariteit iDeal in de lift

De populariteit van iDeal is vorig jaar verder gegroeid. In 2021 zijn er meer dan 100 miljoen iDeal-betalingen in één maand genoteerd en voor het eerst meer dan 1 miljard transacties binnen één kalenderjaar. De groei van het aantal iDeal-betalingen ten opzichte van 2020 bedroeg 28%, zo meldt eigenaar Currence in een persbericht. Die groei ligt twee keer zo hoog als de geschatte groei van het aantal transacties in de Nederlandse e-commerce (+14%). Daardoor is het marktaandeel van de betaaldienst in de e-commerce doorgegroeid van 69% in 2020 naar 71% in 2021. Er werden het afgelopen jaar 1,14 miljard betalingen gedaan, goed voor 99 miljard euro. De omzet met iDeal is in 2021 met 41% toegenomen in vergelijking met 2020.

Ermengildo Zegna sluit 2021 af met plus

De Italiaanse luxe mannenmodegroep Ermenegildo Zegna, die onlangs naar de beurs ging op de New York Stock Exchange, heeft een goed jaar achter de rug. Dat meldt Fashionnetwork. Het concern laat in 2021 een groei van 27% zien met een omzet van €1,29 miljard. Volgens de voorlopige jaarresultaten die dinsdag door het bedrijf zijn vrijgegeven, nadert het merk snel zijn pre-pandemische niveau met een daling van 2% in vergelijking met 2019. CEO Gildo Zegna maakte ook van de gelegenheid gebruik om aan te kondigen dat het modehuis geen gebruik meer zal maken van echt bont, evenals Dolce & Gabbana gisteren meldde. De Zegna Group is ook eigenaar van het mannenmodemerk Thom Browne. Het modehuis Zegna is goed voor bijna 66% van de totale inkomsten van het concern, Thom Browne is goed voor 20%, terwijl de rest van de inkomsten afkomstig is van de textielactiviteiten.

Kijken: by-bar’s jubileumcollectie van oude dekens

Het Nederlandse modelabel By-bar viert dit jaar het tienjarig bestaan van de zogeheten ‘old is new’- collectie, een lijn die wordt gemaakt van oude Indiase dekens. De collectie bestaat uit vestjes in verschillende kleuren, kussens en shoppers. en (woon)accessoires. Oprichter Barbara Brenninkmeijer laat de items maken bij de vaste kledingproducent in India, zo staat in een persbericht. De collectie wordt verkocht via de webshop en winkels. By-bar is in 2008 gestart met de verkoop van oorbellen, maar inmiddels is het label uitgegroeid tot een volledig op elkaar afgestemde collectie van kleding, tassen en sieraden. De collectie is modern maar niet aan trends onderhevig. Het merk wordt momenteel verkocht in Nederland, België en Duitsland in zowel vrouwenmode- als kindermodewinkels. By-bar heeft twee eigen winkels, in Gent en Maastricht.