TOP

Pitti Uomo naar februari, Dr. Martens gaat de beurs op en Mango wil online 1 miljard omzetten

Mannenmodebeurs Pitti Uomo schuift vijf weken op, naar 21 tot en met 23 februari 2021. Verder: Dr. Martens gaat naar de beurs, de Nederlandse economie zal naar verwachting volgend jaar weer groeien en Mango streeft naar een online omzet van 1 miljard. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 19 november.

Pitti Uomo verplaatst naar februari

Pitti Uomo schuift vijf weken op, meldt beursorganisator Pitti Immagine op de site. De mannenmodebeurs vindt nu van 21 tot en met 23 februari 2021 plaats in Florence, gelijktijdig met Pitti Filati (textiel en garen) en Pitti Bimbo (kindermode) en drie dagen voor de Milaan Fashion Week. Claudio Marenzi, de bestuursvoorzitter van Pitti Immagine, zegt tegen WWD dat het bestuur na aankondiging van de nieuwe coronamaatregelen twijfelde of de eerder geplande datum, van 12 tot en met 14 januari 2021, nog wel haalbaar was. “Exposanten en inkopers vroegen ons ook om meer tijd om de collecties te presenteren en hun aanwezigheid in Florence te regelen.” Daarnaast spreekt hij de hoop uit dat de regels voor grote (handels)evenementen tegen die tijd weer zijn versoepeld.

Dr. Martens naar de beurs

Dr. Martens gaat naar de beurs. Investeringsmaatschappij Permira, de hoofdaandeelhouder van het Britse schoenenmerk, heeft de Amerikaanse zakenbanken Goldman Sachs en Morgan Stanley de opdracht gegeven om de operatie in goede banen te leiden. De beursgang staat gepland voor 2021, meldt Sky News. De stap komt niet geheel onverwacht; de Britse nieuwszender maakte anderhalf jaar geleden al melding van de plannen.

Permira nam Dr. Martens in 2014 over van de familie Griggs, die de bekende 1460-boot in de jaren ’60 introduceerde. De investeringsmaatschappij legde destijds 300 miljoen pond (toen 345,5 miljoen euro) voor het merk neer. Dr. Martens zat voor de coronacrisis sterk in de lift. In het boekjaar 2019-2020 (tot eind maart) steeg de omzet met bijna 50 procent naar 672,2 miljoen pond en verdubbelde de ebitda (winst voor aftrek van rente, belastingen, afschrijving en amortisatie) bijna, tot 164,4 miljoen pond. Recente cijfers zijn nog niet beschikbaar, maar de verwachting is dat de impact van corona ook bij Dr. Martens voelbaar is. Net als veel andere mode- en schoenenbedrijven moest het merk dit voorjaar wekenlang de winkels sluiten.

ING Economisch Bureau: ‘Nederlandse economie groeit in 2021’

Na een krimp van 4,3 procent in 2020 zal de Nederlandse economie in 2021 weer met 2,6 procent groeien. Dat is de verwachting van het ING Economisch Bureau. Het bbp komt in het vierde kwartaal van het volgende jaar terug op 99 procent van het niveau van voor corona. Geen volledig herstel dus, maar wel een positiever vooruitzicht dan aan het begin van de crisis werd geschetst. Wel stijgt de werkloosheid verder en verslechtert de inkomensontwikkeling als vertraagd effect als de eerdere economische neergang. De bank verwacht dat veel huishoudens de gevolgen daardoor sterker zullen voelen dan in 2020.

De detailhandel groeit zowel in 2020 als 2021. Dit jaar gaat het om een stevige groei van 6 procent, volgend jaar om een beperktere groei van 0,5 procent. De sector – met name supermarkten, bouwmarkten en webwinkels – profiteerde van het feit dat Nederlanders minder op vakantie gingen en hun geld thuis uitgaven; ze kookten vaker thuis en knapten hun woning en tuin op. Mode- en schoenenwinkels hadden het daarentegen zwaar, doordat de behoefte aan een nieuwe garderobe door de lockdown sterk terugliep.

Mango: ‘Online omzet van 1 miljard in 2021’

Mango wil tegen 2021 een online omzet van 1 miljard euro hebben. De Spaanse kledingketen wil dit onder meer bereiken met een ‘hyperpersonalisatie’ van de klantervaring, het inzetten van nieuwe AI-technologieën voor een betere aftersales-service en een verdere integratie van online en offline bij de franchisewinkels. Dat meldt Mango in een persbericht na wat waarschijnlijk een online ‘recordjaar’ gaat worden. De internetverkopen lagen in oktober al 5 procent boven de totale online omzet in 2019 (564 miljoen euro) en komen naar verwachting aan het einde van het jaar uit op 800 miljoen euro, een stijging van 40 procent. Het modebedrijf kreeg er afgelopen jaar bijna drie miljoen nieuwe online klanten bij, waarvan 900.000 tijdens de lockdown.

Kijken: dit is de Spongebob-collectie van Marlou Breuls en Laauw

Modeontwerper Marlou Breuls en tassenmerk Laauw lanceren in samenwerking met Nickelodeon een Spongebob Squarepants-collectie. Breuls kwam eerder al met een collectie rondom de bekende spons, ter ere van het 20-jarig bestaan van het tekenfiguurtje, waarmee ze vorige zomer de Amsterdam Fashion Week opende. Ze vroeg Laauw om deze couturestukken te vertalen naar een commerciële tassenlijn. Het resultaat is een serie van acht modellen in zwart, grijs, bruin en natuurlijk geel, die voorzien zijn van cirkels en cartoonhandjes. De campagnefoto’s werden – heel toepasselijk – in een aquarium geschoten. De tassencollectie is sinds 18 november verkrijgbaar via de webshop van Laauw.

Beeld: Pitti Uomo, Marlou Breuls x Laauw