TOP

Lyst: mondkapje Off-White hét modeartikel van 2020

Het mondkapje van Off-White was in 2020 het populairste modeartikel, blijkt uit een analyse van fashionplatform Lyst. Ook de behoefte aan loungewear en comfortabele schoenen steeg door de coronacrisis explosief.

Het zal geen verrassing zijn dat mondkapjes hét accessoire van 2020 zijn. Uit het ‘Year in fashion 2020’-overzicht van modeplatform Lyst, dat de gegevens van 100 miljoen online shoppers analyseerde, blijkt dat de zoekopdrachten naar mondmaskers met 502 procent stegen ten opzichte van vorig jaar. Het populairste item? Dat was een exemplaar met logo van Off-White (foto); tussen januari en maart 2020 werd hier 450 procent meer op gezocht dan in dezelfde periode vorig jaar.

Loungewear en gemakkelijke schoenen

Ook schoenenmerken zijn goed vertegenwoordigd in de top tien van ‘hotste’ modeartikelen. De Arizona-sandaal van Birkenstock staat op de tweede plaats dankzij samenwerkingen met Proenza Schouler, Rick Owens en Valentino, die het Duitse merk dit jaar een haute couture-status gaven. De stijgende vraag naar gemakkelijk zittende schoenen speelde eveneens een rol. Dat zien we ook terug bij de nummer acht en negen op de lijst, respectievelijk de klompen van Crocs en de laarzen en pantoffels van Ugg. Naast gemakkelijke schoenen explodeerde de vraag naar comfortabele kleding, gezien het grootste deel van 2020 thuis werd doorgebracht. Het aantal zoekopdrachten naar joggingbroeken steeg in april met 123 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Favoriet waren de joggingbroeken van Nike, die op de vierde plaats in de top tien eindigen.

De volledige top tien:

  1. Off-White-mondkapje
  2. Birkenstock Arizona-sandaal
  3. Telfar-shopper
  4. Nike-joggingbroek
  5. H&M katoenen jurk met pofmouw
  6. House of Sunny gebreide jurk
  7. Prada Nylon Gabardine korte broek
  8. Crocs classic klompen
  9. Ugg pantoffels en laarzen
  10. The Frankie Shop Eva mouwloos T-shirt

Populaire samenwerkingen

Nike komt daarnaast binnen op de eerste plaats van ‘hotste collabs’. Door modeliefhebbers werd in 2020 het meest naar de samenwerking tussen Air Jordan en Dior gezocht. Op de tweede plek staat de collectie van Gucci met Disney ter gelegenheid van het Chinese nieuwjaar en het jaar van de muis (of eigenlijk de rat). De derde plaats is voor het Franse prêt-à-porter-label Casablanca en New Balance, die in 2020 voor het eerst samenwerkten. Daarbij brachten de merken de 327-sneaker uit in nieuwe kleurstellingen.

De volledige top vijf:

  1. Dior x Air Jordan
  2. Disney x Gucci
  3. New Balance x Casablanca
  4. Dior x Rimowa
  5. Proenza Schouler x Birkenstock

Beeld: Lyst, The year in fashion 2020