TOP

Pitti Uomo dag 1: een wervelende start

Dinsdag is Pitti Uomo, de grote mannenmodebeurs in Florence, van start gegaan. Textilia’s mannenmoderedacteur doet verslag van de eerste Pitti-dag.

Pitti Uomo 90 trapte dinsdagochtend met meer dan 1.200 merken van over de hele wereld af. De beurs ging direct krachtig van start, maar door het broeierige en regenachtige weer leek het aanvankelijke enthousiasme in de middag enigszins terug te lopen.

“We hadden vanochtend meteen erg veel mensen in onze stand,’ vertelt Stephen Becker, creatief directeur van Newams, een Nederlands merk dat dit seizoen voor het stond op de Pitti staat. “Maar rond lunchtijd begon het te regenen en daarna was het meteen een stuk minder druk.”

Newams
De jas met ‘chalked look’ van Newams

Toch is de Pitti nu al een succes voor het nieuwe mannenmodelabel. “We hebben meteen in de ochtend als drie orders geschreven. Zoals we al hadden verwacht is de jas met ‘chalked look’ een blikvanger. Veel mensen komen daarop af,’ aldus Becker. “Tot nu toe zijn het vooral de T-shirts die ze inkopen maar wij hopen dat ze daarmee instappen en later andere stukken uit de collectie inkopen.”

Opvallende prints

Een andere mannenmodemerk uit Nederland is Circle of Gentlemen, die dit keer op de begane grond van de centrale hal staat tussen grote merken als Thomas Pink. Het merk heeft voor het lente/zomer 2017-seizoen uitgepakt met opvallende bloemendessins.

International sales manager Marc van Amstel: “We hebben gekozen voor wat meer kleur en print, maar hebben dat niet in alle kledingstukken zo opvallend verwerkt. Zo zijn er ook jasjes en overhemden die meer ingetogen zijn, maar waarin het dessin bijvoorbeeld terugkomt als accent aan de binnenkant.”

COG 1COG2
Circle of Gentlemen SS17

“Aanvankelijk was ons uitgangspunt voor deze nieuwe collectie het maritieme leven,” vertelt Van Amstel. “Maar daar zijn later de gebloemde dessins bijgekomen.” Behalve jasjes, polo’s en broeken met print bevat de nieuwe collectie ook wat klassiekere items. Opvallend zijn bijvoorbeeld de gewatteerde, quilted colberts.

Picasso

Ook voor The Goodpeople, een van de andere vijftien Nederlandse labels op Pitti Uomo 90, is deze editie al aardig succesvol. “Ik kreeg direct een aantal geïnteresseerde winkeliers uit Engeland in de stand, die al meteen orders hebben geschreven,” vertelt oprichter Ivo van Deyzen.

De nieuwe collectie van het merk is grotendeels geïnspireerd door kunst van Picasso en Miro, wat onder meer heeft geresulteerd in sweaters en T-shirts met bijzondere prints en Oxford-shirts met geborduurde, Franse teksten.

GoodPeople SS17-1GoodPeople SS17
The GoodPeople SS17

“Het is altijd afwachten wat de nieuwe collectie doet, maar de reacties zijn tot nu toe erg positief. En we staan hier tussen leuke andere merken zoals Universal Works en Oliver Spencer; dat helpt natuurlijk ook.”

Hou de website van Textilia in de gaten voor meer nieuws vanuit de Pitti in Florence