TOP

Pitti Uomo: 3 mannenmodemerken in de spotlights

De tweede dag stond in het teken van het zoeken naar nieuwe, opvallende merken. Daaraan is op de Pitti Uomo in Florence geen gebrek. Mannenmoderedacteur Lideweij Bosman zet haar drie favorieten voor je op een rij.

VanGer
Een sympathieke nieuwkomer in het klassieke segment is het Italiaanse label VanGer. Bijzonder zijn de shirts met dubbele stiksels bij de schouderaanzet. Maar het merk blinkt uit met de shirtachtige jasjes met een borstzakrits als detail. Ook bijzonder: de shirts met rits- in plaats van knoopsluiting. De stof: 100 procent gewassen katoen. De prijs: 44 tot 91 euro inkoop.

Hancock
Hancock is een Engels regenjassenmerk dat in januari dit jaar op de markt verscheen. De look and feel heeft veel weg van het label Makintosh, door de minimalistische vormgeving. En dat is niet zo vreemd, want Hancock is van de hand van dezelfde oprichter. Anders is de bewerking van het materiaal waar een rubberen laag tussen twee stukken stof wordt gebakken, ‘gesandwiched’, zodat een compacte waterdichte laag ontstaat. Kleermakers smeren vervolgens in één vloeiende beweging een dikke dot lijm over de naad, leggen hierover een stuk tape en drukken deze vast, zodat er onmogelijk water doorheen kan komen. De inkoopprijs van de jassen liggen rond de 280 euro met een marge van 2.8.

Series Urban Generation
Dit casual lifestylemerk komt uit Noord-Korea en is zeker een plekje in dit artikel waard. De items zijn stuk voor stuk uniek door de speciale bewerkingen of details. Zo zijn de broeken intens gekleurd maar bij de naden iets lichter. Op één van de shirts is een soort lichte, witte verflaag aangebracht. Heel subtiel en pas van dichtbij goed te zien. Ook de accessoires zoals instappers, zonnebrillen en sokken zijn stuk voor stuk goed doordacht. Het Aziatisch lifestylemerk laat T-shirts door onbekende designers ontwerpen waarvan 5 procent van de opbrengst rechtstreek terugstroomt naar de ontwerper zelf. Broeken kosten rond de 80 tot 90 euro, shirts 70.