TOP

Pitti Uomo 2011: dit zijn de hoogtepunten

Het is bijna weer zover: van 14 tot en met 17 juni vindt de Pitti Uomo in Florence weer plaats. De belangrijkste mannenmodebeurs van Europa heeft weer een inspirerend programma voor bezoekers samengesteld. Wij zetten een aantal hoogtepunten voor je op een rij.

De Pitti Uomo verwelkomt deze editie zo’n 1000 mannenmode- en jeansmerken. Nieuwkomers van Nederlandse bodem zijn dit seizoen de merken Francisco van Benthum, Jupe en Scotch & Soda. Maar uiteraard zijn er vooral veel Italiaanse luxelabels te vinden. Dit zijn de hoogtepunten die je absoluut niet mag missen:

– Lubiam viert het 100-jarig jubileum met een speciale collectie.
– Daks presenteert een nieuwe sportcollectie
– Alberto Guardiani ontwikkelde een nieuwe lijn samen met het tijdschrift Wallpaper
– In het beursgebouw ‘Altaroma and L’Uomo’ staan acht jonge ontwerpers (finalisten van een jaarlijkse wedstijd van de beurs zelf en het magazine Vogue) in de schijnwerpers: 10A Suspender Trousers Company (Matteo Cibic en Daria Dazzan), Alessandro Manzi en Caterina Coccioli, Comeforbreakfast, Luca Larenza, Andrea Pompilio en Emiliano Rinaldi.

Trend
Zeker een bezoekje waard is ook het project ‘Vestirsi Da Uomo’ waar traditionele kledingitems gemoderniseerd zijn met moderne élégance, iets wat een belangrijke nieuwe ontwikkeling is binnen de geklede mannenmodebranche. Merken die hieraan meedoen zijn: Boglioli, Brunello Cucinelli, Roda, Montedoro en Montedoro.

Thema: reizen
Elk seizoen heeft de beurs een speciaal thema, zo staat deze keer alles in het teken van reizen. Je vindt op het buitenterrein een wereld van landkaarten, uitzichtspunten en treinstations dat ontworpen is door het Frans duo Antoine+Manuel. Bezoekers worden via deze kunstpresentatie op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van mode en trends. Nieuw is ook het project ‘Pitti Guest Nation’, waar elk seizoen een land met een groeiende economie in de spotlights wordt gezet. Deze eerste keer is dat Brazilië.

Digitale beurs
Kun je er dit jaar niet bij zijn? Niet getreurd, de Pitti Uomo lanceert opnieuw een digitale beurs waar inkopers tot een maand na de beurs de nieuwste collectie kunnen bekijken. Waarschijnlijk moet je daarvoor net als de vorige editie wel even een code opvragen bij één van je conculega’s die wel naar de beurs zijn geweest.