TOP

Personeel werven via ‘briefje op de deur’ minder populair

Het simpele briefje op de deur wordt steeds minder gebruikt om aan nieuwe medewerkers te komen. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt- en scholingsonderzoek van het Branche Bureau Mode.

In 2007 hing 41% van de ondervraagde ondernemers nog een briefje op om personeel te werven, in 2012 is dit 29%. Uit het onderzoek van het Branche Bureau Mode blijkt verder dat het eigen netwerk voor veel ondernemers nog steeds een goede manier is om aan nieuwe medewerkers te komen.  De sportdetailhandel werft nieuwe medewerkers vaker via het eigen netwerk (63%) en de website van het bedrijf (44%) dan de modewinkelier (respectievelijk 56% en 54%). Vacaturesites worden bijna niet meer gebruikt.

De aantrekkelijkheid van de branche is nog steeds het grootste knelpunt bij de zoektocht naar goed personeel, aldus de werkgevers. Werkgevers denken dat werknemers niet willen werken als anderen vrij zijn, het werk saai en zwaar vinden en bovendien niet goed betaald. Toch worden bijna alle vacatures zonder problemen ingevuld, in tegenstelling tot 2007. Toen zag nog 34% een knelpunt bij het invullen van vacatures.

Opleiding
Winkeliers selecteren hun medewerkers op op motivatie, uitstraling, enthousiasme en klantgerichtheid. Echter in de praktijk wordt er nog onvoldoende op klantgerichtheid getraind. Vier van de tien bedrijven voorziet de komende drie jaar wel een behoefte aan de trainingen op het gebied van leidinggeven, coaching, het voeren van functionerings- en beoordelingsgespreken en trainingen van Detex.

Van drie op de tien medewerkers (29%) in de winkel is de hoogst voltooide opleiding gericht op de mode- en sportdetaihandel. Het overgrote deel heeft geen branchegerelateerde opleiding gevolgd. Een klein deel van de werknemers komt uit de zorg, de horeca of de kappersbranche.

Achtergrond onderzoek
In opdracht van Branche Bureau Mode heeft Kenniscentrum Handel voor de tweede keer een arbeidsmarkt- en scholingsonderzoek laten uitvoeren onder werknemers en werkgevers in de mode- en sportdetailhandel. Het doel van dit onderzoek is een actueel beeld te krijgen van de huidige arbeidsmarktontwikkelingen en de scholingsbehoefte.

Lees het hele rapport op de website van Branche Bureau Mode