TOP

Pas op met WK-voetbal merchandise

Het lijkt misschien wat voorbarig, de loting voor het WK-voetbal van volgend jaar is pas deze week, maar het produceren en inkopen van de merchandise voor het WK begint al vroeg. Iedereen wil immers een slaatje slaan uit dit grootse (financiële) spektakel. Om deze reden nu al mijn waarschuwing: Let op de merken van derden op de merchandise!

De t-shirts, petten, broeken, toeters, vlaggen, capes en wat men al niet verzint om een team aan te moedigen, zijn meestal voorzien van de teamnaam, het evenement en verschillende logo’s. Zo zal men op een pet de teksten of logo’s “Holland”, “FIFA”, “World Cup 2010”, “South Africa”, etc. kunnen aantreffen.

Vele van deze teksten en logo’s zijn als merk geregistreerd en dus beschermd. Dit houdt in dat je zonder voorafgaande toestemming van de merkhouder niet gerechtigd bent deze merken te gebruiken. Uit ervaring weet ik dat de FIFA een dergelijke toestemming voor het gebruik van haar merken en logo’s nooit zal verlenen.

Ook om andere redenen kan merchandise worden geweigerd in de stadions. Zo zijn de “Hup Holland Hup” petten/toeters van Heineken al eens geweigerd omdat de officiële sponsor van de wedstrijd een ander biermerk was.

Houd rekening met deze zaken voordat je gaat investeren in merchandise voor dergelijke evenementen (bijvoorbeeld ook de Olympische spelen in Vancouver) en laat eerst even onderzoeken of de door u beoogde merchandise wel is toegestaan voor het desbetreffende evenement. Het veelgehoorde excuus: “Maar dat kon ik toch niet weten”, zal u in de praktijk niet redden.

www.vantill.nl