TOP

Paris Fashion Week showt Oekraïense mode, MKB vreest coronaschuld en online uitgaven stijgen

Zonder versoepeling van de betaalafspraken zou 42 procent van de MKB’ers met een coronaschuld het niet overleven, blijkt uit onderzoek van fintechbedrijf October. Verder: Paris Fashion Week neemt Oekraïense mode op, Scapino lanceert een uniseks hakkencollectie in grote maten en de online bestedingen namen in de eerste helft van dit jaar met 9 procent toe. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 29 september.

Foto: Daelorian Van Der Kolk/Scapino

‘Zonder soepeler omgang coronaschulden valt 42% MKB’ers om’

Zonder versoepeling van de betaalafspraken zal 42 procent van de MKB’ers met een coronaschuld het niet overleven. Dat concludeert fintechbedrijf October op basis van onderzoek onder zeshonderd ondernemers. Bedrijven moeten op 1 oktober beginnen met het terugbetalen van de tijdens de coronacrisis opgebouwde belastingschuld, iets waar 37 procent van de MKB’ers zich grote zorgen over maakt. Het kabinet kwam ondernemers iets tegemoet door ze twee jaar langer de tijd te geven, zeven in plaats van vijf, mits ze kunnen aantonen dat ze levensvatbaar zijn en het openstaande bedrag hoger is dan €10.000. Ook kan eenmalig een betaalpauze van drie maanden worden ingelast en kan er per kwartaal afgelost worden, in plaats van per maand.

Dat is niet genoeg, stelt CEO Luuc Mannaerts van October Nederland. Hij meent dat het grote gevolgen zal hebben voor de Nederlandse economie als verdere versoepelingen uitblijven, nu bedrijven te maken hebben met stijgende kosten door inflatie en hoge energielasten. “Terwijl ze corona nog maar net te boven zijn. Om die reden mag en moet de overheid niet te zwartwit denken en past een flexibele opstelling.”

Paris Fashion Week showt Oekraïense ontwerpers

Paris Fashion Week neemt Oekraïense mode op in het programma. Van 1 tot en met 6 oktober showen zes bekende modeontwerpers hun werk in de Good Six Showroom aan 6 Rue Jean Goujon in het achtste arrondissement. Dat doen ze onder leiding van Jen Sidary, CEO van het Oekraïense modecollectief Angelforfashion.com. Designers Frolov, Kachorovska en Chereshnivska waren al eerder aanwezig, Litkovska, My Sleeping Gypsy en Oliz zijn dit seizoen nieuw.

Doel is om de ontwerpers een platform te blijven bieden om zaken te doen, en zo te werken aan herstel van hun merken. “De Oekraïense mode-industrie kent ontzettend veel talent”, zegt Sidary in een persbericht. “Er is geen beter moment om deze sector te ondersteunen en de economie als geheel te helpen groeien.”

Groei online uitgaven eerste helft 2022, vooral door concertkaartjes en vliegtickets

Nederlandse consumenten gaven in het eerste halfjaar van 2022 ruim €16 miljard uit, een groei van 9 procent ten opzichte van de eerste helft van 2021. Dat blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor van GfK, uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders. Die groei wordt aangejaagd door een sterke stijging van diensten als tickets voor evenementen, attractieparken en vliegreizen (+86%). “De online aanschaf van tickets is in het tweede kwartaal toch bijna verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een duidelijke correlatie met zes maanden zonder coronamaatregelen”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org, in een toelichting op de cijfers.

Bij de online uitgaven aan producten is dat plaatje iets anders; de bestedingen namen met 14 procent af ten opzichte van vorig jaar. Logisch, gezien de fysieke winkels vanaf januari weer volledig open gingen, ziet Ten Ham. Met een totaalbedrag van €5,3 komen de online productuitgaven wel boven pre-coronaniveau uit. “Consumenten zijn gewend geraakt aan online. Men kiest weer vaker voor een combinatie van on- en offline kopen.” Het mobiele gebruik blijft groeien; één op de drie aankopen werd in de eerste helft van dit jaar via de smartphone gedaan. Kleding staat hier in de top 3 van populairste categorieën.

Scapino lanceert uniseks hakkencollectie in grote maten

Scapino lanceert een uniseks hakkencollectie tot en met maat 46. De retailer ontwikkelde de pumplijn en bijbehorende campagne met het creatieve bureau Persuade, dat ook achter de Skeer-collectie van Zeeman zit. De Amerikaanse ingenieur en influencer Mark Bryan (links op de foto bovenin) is het gezicht van de Into Forty Six-collectie. Bryan is een cisgender heteroman van zestigplus én iemand die bijna dagelijks rokken en pumps draagt. Gewoon omdat hij het mooi vindt, waarmee hij volgens de schoenenketen het ideale boegbeeld voor een campagne die ‘mensen aanzet de stap te nemen om zich te uiten zoals ze zelf willen’.

Met de Into Forty Six-collectie wil Scapino een bredere doelgroep aanspreken, zegt creatief directeur Michiel Rijshouwer van Persuade in een aankondiging. “Steeds meer vrouwen hebben een grotere schoenmaat, steeds meer mannen voelen zich vrij om voor hakken te kiezen. Vreemd dus dat het aanbod in betaalbare hakken met een grotere maat klein is.” Marketingmanager Jordi Hillenga van Scapino vult aan: “Met Into Forty Six kan iedereen laten zien we ze zijn en waar ze voor staan – ongeacht schoenmaat en budget.” De collectie bestaat uit pumps in vier stijlen – glam, classic, poppy en daily – met een winkelverkoopprijs van €49,99. De hakken zijn sinds woensdag 28 september verkrijgbaar in de Scapino-winkels en vanaf vrijdag 30 september online te bestellen.