TOP

Shoeby opent winkels in Duitsland, H&M overweegt retourkosten en minder omzet modebranche

Shoeby opent winkels in Duitsland, H&M overweegt retourkosten en de modesector heeft minder omgezet in augustus. Dat en meer lees je in dit nieuwsoverzicht van 3 oktober.

Foto: Jordan Nix via Unsplash

Klarna zet duurzame merken in spotlights

Shopping- en betaalapp Klarna heeft in zijn app de duurzame merken bij elkaar gebracht onder de noemer ‘conscious brands’. Klanten vinden hier de 105 internationale modemerken die door duurzaamheidsplatform Good on You zijn beoordeeld op hun duurzaamheidsprestaties. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Ook Nederlandse merken maken deel uit van de collectie, zoals bijvoorbeeld Kings of Indigo, Kuyichi, Mud Jeans, O My Bag en Iron Roots.

Shoeby opent winkels in Duitsland

De Nederlandse modeketen Shoeby heeft de eerste fysieke retailstappen gezet in Duitsland: er is een winkel geopend in Rheine en de tweede opent woensdag 5 oktober in de Bocholt. Dat meldt Fashionunited. Shoeby had al langer plannen om dit najaar uit te breiden naar Duitsland, zo vertelde head of digital Sophie Duijts aan Emerce, mede vanwege het groeiend aantal bestellingen vanuit dat land via marktplaatsen als Zalando.

Of er meer winkels in Duitsland op de rol staan, is niet bekend. Scandinavië is ook een interessante markt gezien de kledingvoorkeuren van de consument, “maar je moet ook logistieke keuzes maken, we gaan Duitsland bevoorraden vanuit Nederland.” Scandinavië lijkt wel de meest kansrijke optie na Duitsland. Oprichters John en Mieke van Deursen openden in 1981 de eerste Shoeby winkel in Den Bosch. Inmiddels telt het merk 240 winkels.

Omzet mode- en schoenensector gedaald

Kleding- en schoenenwinkels hebben in augustus 2022 respectievelijk 6,4 procent en 8,9 procent minder omgezet dan dezelfde maand een jaar eerder. In juli dit jaar noteerden ze nog een plus (kleding 13,7%, schoenen 8,3%) Dat meldt het CBS. De omzet van de non-foodwinkels kromp in augustus 2022 met 2,5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 8,1 procent lager dan een jaar eerder.

De totale detailhandel heeft in augustus 1,7 procent meer omgezet dan in augustus 2021. Dat kwam vooral door hogere prijzen, want het verkoopvolume was 6 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 7,7 procent, terwijl de omzet van de non-foodsector kromp met 2,5 procent. Daarnaast is online 0,4 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Daarbij deden multichannelers het met een plus van 2,7 procent beter dan pure players; zij noteerden een min van 2,6 procent.

H&M overweegt retourkosten

Zweedse modegigant H&M onderzoekt op het retourkosten gaat rekenen. Daar lopen nu enkele testen voor in bepaalde markten in Noorwegen en het Verenigd Konkrijk. Op die manier is de modeketen op zoek naar manieren om de kosten voor grondstoffen te compenseren, zo zegt CEO Helena Helmersson. Dat schrijft Twinkle. H&M staat hierin niet alleen; ook Zara is voornemens om in bepaalde landen retourkosten te gaan rekenen.

Afhankelijk van hoe klanten op de maatregel reageren, worden de retourkosten mogelijk ook in meerdere markten ingevoerd. Wanneer dit ingaat, kan Helmersson niet zeggen: “We hebben er geen exacte tijdslimiet voor.” Klanten betalen overigens alleen voor online retouren, terugbrengen naar de winkel blijft gratis.