TOP

Papita: platform voor slow fashion [interview] *

Papita is een nieuw platform waar ontwerpers en merken pure, eerlijke producten kunnen verkopen. Oprichter Marita Mitrovic wil de pareltjes verkopen die je niet in de hoofdwinkelstraten tegen komt.

Is Papita een webshop?

Oprichter Marita Mitrovic: “Papita is eigenlijk een platform. Het ziet er wel uit als een webshop, want je kunt er dingen kopen. Maar we kopen niet zelf in: we plaatsen het aanbod van onze verkopers online en de verkopers sturen de bestellingen zelf naar de klanten. Maar je merkt niet in de webshop dat je met verschillende verkopers te maken hebt. Het verschil met andere soortgelijke marktplaatsen is dat we een duidelijke filosofie hebben. We richten ons op de pareltjes uit de markt: bijzondere producten die een verhaal vertellen.”

Waar komt deze behoefte vandaan?

“We vonden het moeilijk om producten te vinden die je niet in alle hoofdstraten tegenkomt en die een mooi verhaal te vertellen hebben. We wilden in dat gat springen. Papita is een verzameling producten die met liefde en passie zijn gecreëerd, vaak basics en klassiekers van de beste kwaliteit en mooiste materialen. We zijn nu drie maanden online.”

Papita 4

Hoe werkt het?

“De consument rekent af bij Papita. De verzendkosten komen voor rekening van de verkoper. Elke twee weken betalen we de verkopers uit, min de commissie. Wanneer ze niets verkopen, betalen ze ook niets. Omdat we een start-up zijn en nog geen cijfers kunnen laten zien, rekenen we nog geen abonnementskosten. Voor ons is het voordeel dat we geen inkoopkosten hebben. Maar wij investeren wel in de marketing en de fotografie. We doen alle sfeerfotografie zelf, hiermee krijgen we eenheid in de shop.”

Hoeveel verkopers zijn er?

“We zijn begonnen met 15 en we gaan komend seizoen naar 25. Elke verkoper heeft zijn eigen specialiteit. Sommige verkopers hebben maar drie items in het aanbod, maar die zijn dan wel echt goed. We verkopen ook producten die in een sociale werkplaats in Parijs gemaakt worden. We werken met merken die totaal niet gevoelig zijn voor uitverkoop, sommigen hebben maar één collectie per jaar. Elk product dat we verkopen is bijzonder. Je scrolt er niet langs zoals bij Wehkamp of Zalando. Bij elk artikel kun je het verhaal lezen en we gaan ook aan de slag met video interviews, waarin die verhalen nog beter tot zijn recht komen.”

Papita 2

Hoe selecteer je merken?

“Als een merk op Zalando staat houdt het op. Dan kan ik iets niet meer het pareltje uit de markt noemen. Een merk moet wel een soort exclusiviteit hebben. Dit seizoen starten we met Mud Jeans, dat is voor ons een van de grotere merken. Veel merken op Papita zijn duurzaam, maar dat is niet doelbewust, al is het wel iets dat we belangrijk vinden. We werken met twee eigen labels die we bij artikelen kunnen zetten: Fair Fabrics en Fair Labour. Dit zijn geen officiële keurmerken, maar hiermee scheppen we wel duidelijkheid in de brei aan keurmerken. Wanneer mensen twijfelen tussen twee producten helpt het label misschien bij het kiezen.”

Op Papita wordt het aanbod niet op merk gepresenteerd, maar op moments….

“Dat is bewust, de merken die wij verkopen zijn vaak zo klein en onbekend dat het mensen toch niets zegt. Bovendien: als je merkgevoelig bent, kom je niet naar Papita. Onze merken krijgen wel aandacht, maar dan op een andere manier. Bijvoorbeeld in de blog en met het verhaal bij het product. We gaan binnenkort wel een mogelijkheid bieden om te zoeken op merk, omdat hier vraag naar is. Maar we richten ons op rustig en mindful shoppen en presenteren daarom op draagmomenten. Dat maakt ook dat je producten kunt aanbieden waar iemand niet naar op zoek is. Onder weekend moment vind je bijvoorbeeld loungekleding en nachtkleding en binnenkort ook sokken en plaids.”

Papita

Hoe trek je die consument?

“Met onze blog en via social media. En we zijn een promotie actie begonnen om awareness te genereren voor slow fashion en indirect ook voor Papita. We verkopen een ambachtelijk zilver en goud armbandje tegen kostprijs (€9,95) en roepen mensen op om op social media zichzelf te fotograferen met het armbandje met de hashtag #TheNewLuxury. We hadden een voorraadje van 250 stuks, daar waren we snel doorheen. We maken de armbandjes zelf met de hand, dus we moesten flink aan de slag om bij te produceren. Maar dankzij deze actie zagen we de bezoekersaantallen meteen stijgen tot wel 300 per dag. Dat aantal hadden we nog niet eerder bereikt.”

Waar willen je naartoe met Papita?

“We willen een autoriteit worden op het gebied van ‘niet mainstream’ producten. Voor sommige mensen is het eng om iets te kopen dat ze niet kennen. Mensen moeten er vertrouwen in krijgen dat wat wij verkopen goed is, elk product hebben we eerst zelf gezien en gevoeld. In de toekomst kunnen we dat uitbreiden naar andere gebieden, bijvoorbeeld cosmetica. Zou jij een dagcrème bestellen van een onbekend merk uit Spanje? Als we een vertrouwensband hebben wel. Maar dat is eerst investeren.”

Papita 5