TOP

Outletformule in New Babylon Den Haag

Er komt een mode-outlet van 5.000 vierkante meter in het nieuwe winkelcentrum New Babylon in Den Haag, dat dit najaar geopend wordt. Het concept is gebaseerd op het shop-in-shopconcept en biedt kleding aan van topmerken tegen sterk gereduceerde prijzen.

De Fashion Factory Outlet in New Babylon moet half november 2013 de deuren openen. De vijfduizend vierkante meter tellende department store komt op de eerste verdieping van het winkelcentrum. Hier zullen ongeveer 70 exposanten van topmerken hun collecties van voorgaande seizoenen en monstercollecties verkopen met kortingen die kunnen oplopen tot wel 70% van de originele winkelprijs. Het assortiment richt zich op dames-, heren- en kindermode en accessoires.

Inretail niet tegen

Ondernemersorganisatie Inretail kreeg al enkele telefoontjes van verontrustende winkeliers over de komst van de Fashion Factory Outlet in New Babylon. Maar directeur Jan-Dirk van der Zee benadrukt dat de organisatie niet principieel tegen outlets is. “We zijn tegen oneerlijke concurrentie en willen niet dat er winkelruimte voor outlets bijgebouwd wordt. Maar Babylon bestaat al en bovendien is de outlet een initiatief van een retailer. Ieder nieuw initiatief van een ondernemer moet je omarmen, als het maar binnen de wettelijke kaders past.”

Wettelijk toegestaan

Inretail gaat daarom wel uitzoeken of de vestiging van een outlet in het nieuwe winkelcentrum wettelijk is toegestaan. Van der Zee gaat er echter vanuit dat New Babylon zelf research heeft gedaan en dat het concept is toegestaan, bijvoorbeeld dankzij een pasjessysteem. “Als het wettelijk mag, dan mag het van ons ook. New Babylon wil ook graag winkels verhuren aan zelfstandigen, maar je kunt je wel afvragen of deze outlet het interessant maakt voor zelfstandige winkeliers om hier ook te gaan zitten.”

Per unit verhuurd

Fashion Factory Outlet is een concept van de initiatiefnemers van Woonfabriek, met vestigingen in Villa Arena Amsterdam en Woonboulevard Cruquius. Net als daar worden de units in de Fashion Factory Outlet aangeboden met volledige service: aankleding, personeel, marketing, sales en support. Een belangrijk onderdeel van het concept is een loyaliteitsprogramma voor consumenten, met een pasjessysteem voor exclusieve kortingen, speciale pre-sales en allerlei privileges.

Monstercollecties

Namen van merken die een unit gaan huren in de Fashion Factory Outlet worden nog niet bekend gemaakt. Het concept richt zich niet op tijdelijke huurders, maar biedt contracten aan voor minimaal twee jaar. Wel komt er een speciale hoek van 200 vierkante meter voor bijvoorbeeld de tijdelijke verkoop van de monstercollecties van  aanstormende talenten of van vintage artikelen. 

Waarborgen imago

De Fashion Factory Outlet is niet uit op verstoring van de markt, maar staat altijd open voor feedback. “Tegenwoordig zijn outlets een structureel onderdeel van de mode-industrie”, zegt woordvoerder Remko de Jong. “Niet ieder merk kan zich een eigen outletwinkel veroorloven. Wij vinden  dat we alle merken een kans moeten bieden om hun voorraad op een kwalitatieve, gecontroleerde en waardevolle manier te verkopen. Op onze manier voorkomen we dat veel van dit soort voorraden bij opkopers terechtkomen. Onze aanpak is gericht op het waarborgen van het imago van het modemerk, door middel van de winkelinrichting (als een warenhuis) en ons pasjessysteem. Dat komt ook ten goede aan de winkeliers, die zich kunnen richten op verkoop van de collecties van het lopende seizoen.”

Gedateerd gebouw

Het originele Babylon-complex werd in 1978 gebouwd en bood onderdak aan een combinatie van kantoren, horeca, winkels en een bioscoop. Na dertig jaar bleek het gebouw gedateerd en het gesloten pand en de vele ‘hoekjes’ voelden onveilig. Besloten werd tot een grootscheepse renovatie.

Mix

In New Babylon Shops & Restaurants komt een mix van winkels, horeca en services. Huurders van het nieuwe winkelcentra zijn onder andere Mango, Jack & Jones, Spar, Douwe Egberts Café, Ako, afhaalcentrum De Buren, Sixt Rent a Car, Brabants Lederwarenhuis, traiteur Dungelmann en De Tuinen.

Beleving

Winkelcentrum Babylon wil zich onderscheiden door in te zetten op beleving, innovatie en service. Denk aan en moderne communicatiemiddelen, zoals digitaal shoppen, mobiel betalen, click & collect en geur- en geluidsbeleving. Het winkelcentrum ligt naast station Den Haag Centraal. De officiële opening vindt op 19 september 2013 plaats.