Outdoormerken verbieden verkoop op online platforms
Mammut, Deuter en Lowa hebben de regel om niet op online verkoopplatforms te verkopen per 1 maart opgelegd aan hun afnemers. Dit meldt de Duitse retailnieuwswebsite Derhandel.de. Volgens Deuter is ‘verkoopbegeleiding’ belangrijk om de consument tevreden te houden.
Imago
Adidas was de eerste die zijn retailpartners verbood om geen producten van Adidas en Reebok te verkopen via online marktplaatsen (per 1 januari 2013). Dit zou het imago van de sportmerken aantasten, omdat de prijzen hier vaak lager liggen, er oude collecties worden aangeboden en de productpresentatie te wensen over laat.
Gezonde concurrentie
De Duitse mededingingsautoriteit is onlangs een onderzoek gestart naar het verbod van Adidas. Drieduizend retailers die het merk verkopen hebben een enquête ontvangen. Centraal staat de vraag in hoeverre Adidas gezonde concurrentie tussen retailers beperkt.
Extra afzetkanaal
Sommige winkeliers en webshops zien online verkoopplatforms als Marktplaats als extra afzetkanaal. Zij lijken nu de dupe te worden door het gestunt van handelaren en opkopers op dit soort verkoopsites.
Particulieren
Overigens zouden er nog steeds artikelen van de betreffende merken op sites als Marktplaats, eBay en Amazon te koop zijn, maar dit kan gaan om aanbod van particulieren. Ook kan dit van handelaren zijn die de distributieovereenkomst niet hebben ondertekend en nog voorraad van deze merken hebben liggen.