TOP

Outdoor 2009 overtreft verwachtingen

De Outdoor beurs 2009 in Friedrichshafen overtrof alle verwachtingen. De groep van 810 exposanten begroetten samen 19.300 beursbezoekers, 400 meer dan vorig jaar en zeker in de huidige tijd een groots aantal.

Klik hier voor de Sportcult-site…

Naast de jaarlijks terugkerende merken zoals Lowa, Lafuma, Columbia, Vaude en het Nederlands merk Nomad was na een tweejarige pauze ook wereldspeler adidas weer van de partij. The North Face daarentegen was in geen velden of wegen te bekennen.

Hoewel er de eerste dag flink wat zweetdruppels vielen – de temperatuur in de hallen steeg elk uur met een paar graden dankzij het zonnetje buiten en de hete lampen binnen – was de stemming op de beurs vier dagen lang zeer positief-sportief. Sales manager Erik Beekman stond zelfs met een grote grijns in de stand van het merk Exxtasy: “Ik heb de afgelopen dagen goede orders geschreven, dus de zaken gaan goed.”

Gunstig of stabiel

Inderdaad de outdoor sportmarkt is ‘booming’. Dit wordt onder meer bevestigt door de hoge bezoekersaantallen en een enquête onder de internationale beursbezoekers. Hieruit kwam naar voren dat 90 procent van de ondervraagden denkt dat de outdoor sportbusiness zich ‘gunstig’ of ‘stabiel’ zal blijven ontwikkelen. Ook de onderzoeksinstituten Zukunftsinstitut, een toekomstgeoriënteerde zaken denktank in Duitsland, en de European Outdoor Group (EOG) lieten positieve geluiden horen.

Tijdens de 16de editie van Outdoor Friedrichshafen werd heel duidelijk dat met behulp van nieuwe initiatieven en trends de outdoor-industrie alleen nog maar verder kan groeien. ‘Innovation & Technology’ was dan ook het hoofdthema van de beurs. Outdoorfabrikanten presenteerden maar liefst 200 primeurinnovaties.

Zo presenteerde Berghaus de nieuwe ‘Tech’ shirts met een UV-protectie van +50. Het ondergoed van Skins geeft het lichaam een koele kick dankzij de geïntegreerde mentholcapsules. Salomon kwam met het lichtste drielaags buitensportjackje, dat de naam Minim Explore Gore-Tex Proshell meekreeg. Het jack weegt slechts 300 gram en dat is hedendaags zo ongeveer het hoogst haalbare zonder op het gebied van functionaliteit te moeten inleveren.

Oog op morgen

Dat innovatie bij veel bedrijven hoog in het vaandel stond bleek ook dit jaar uit het aantal aanmeldingen voor de Outdoor Industry Awards. Bij de organisatie kwamen 242 inschrijvingen uit maar liefst achttien verschillende landen binnen. Tijdens de prijsuitreiking kregen 63 deelnemers een award uitgereikt, waaronder negen gold awards voor bijzondere prestaties in het kader van ontwerp en innovatie.

De ‘Blue Beech’, economische slaapzak van fabrikant Vaude was één van de gelukkige ‘gouden’ prijswinnaars. “Deze slaapzak is 100 procent biologisch afbreekbaar. Als je hem zou begraven, zou hij binnen drie jaar opgelost zijn”, vertelt Annette den Dulk van Vaude Nederland.

Volgend jaar kunnen we met zijn allen overigens gewoon weer naar Friedrichshafen afreizen. Gedurende de beursweek werd er door de European Outdoor Group (EOG) gestemd over de toekomstige locatie van de beurs. De plannen om de beurs naar München te verhuizen zijn van de baan. De meerderheid koos voor voortzetting van deze internationale trade show in Friedrichshafen.

Lees meer over OutDoor 2009 in de komende editie van Sportcult. Deze verschijnt op 7 augustus.