TOP

New Look wil Nederlandse schoenenmarkt op z’n kop zetten

De Britse modeketen New Look opent deze week de eerste winkel Nederland. Managing director Will Kernan: "Wij zijn een kledingwinkel met een heel sterke schoenenafdeling, daar staan wij om bekend. Nederland is gewaarschuwd."

Will Kernan zegt in een interview met Elsevier Retail: “In een paar jaar tijd zijn wij uitgegroeid tot de grootste schoenenverkoper in het Groot-Britannië. Ook de Nederlandse schoenenmarkt gaan wij op z’n kop zetten. Acht jaar geleden verkochten we nog geen enkele schoen in Groot-Brittannië, nu zijn we er marktleider.”

“De snel wisselende modecollecties zijn onze kracht. Juist in deze tijden van recessie zien we kans om onze formule uit te bouwen. Er is ruimte voor value-for-money-concepten en voor fast fashion. Wij bieden een one-stop-shopping-ervaring. Klanten kunnen bij ons ook terecht voor grote maten en zwangerschapskleding.”

Over de Nederlandse strategie van New Look zegt hij: We starten in Rotterdam, daarna volgt Amsterdam. We mikken de eerste drie jaar tijd op de twaalf grootste Nederlandse steden. Zodra het merk daar bekend is, bouwen we de formule uit in kleinere steden. Binnen vijf jaar willen we 25 winkels hebben. We laten de klant kennismaken met de formule via local advertising en free publicity. Omdat we bescheiden starten is televisiereclame nu nog niet haalbaar.

De modeketen lanceert binnenkort ook een Nederlandse webshop. Kernan: “We zien de webwinkel als een ideale manier om nieuwe klanten snel kennis te laten maken met ons merk. In het Groot-Britannië is het echt een succes. Binnen achttien maanden hadden we 1,8 miljoen unieke bezoekers per week en stonden we in zeer korte tijd in de topdrie van de Britse e-commerce-sites.”

Volgens Kernan is de formule het best vergelijkbaar met H&M en Zara: “New Look is extremer dan Zara. Wij verkopen een mix van high fashion en de echte Britse styling.”