TOP

Opvolging is een groeiende zorg in de mode- en schoenenbranche


Opvolging voor je modezaak vinden is niet eenvoudig. Het gebrek aan overnamekandidaten in de mode- en schoenenbranche is een groeiende zorg, zeggen deskundigen in het achtergrondverhaal ‘Opvolger gezocht’ in Textilia #9. De eigenaar van Modecentrum Frans Theelen weet er alles van; hij zoekt al 15 jaar naar een opvolger. “Ik ga ervanuit dat op elk potje een dekseltje past.”

Pieter Theelen (70) is de vierde generatie van het 140-jarige modebedrijf Frans Theelen uit Roggel, met filialen in Panningen, Horst en Boxtel. De ondernemer runt de zaak met zijn vrouw Ria (72), heeft 90 medewerkers in dienst en wil graag van zijn oude dag genieten. In Textilia 9 vertelt hij dat hij inmiddels 15 jaar bezig is met het overnameproces. Het plan was om op zijn 60ste te stoppen. “Ik heb dat al op mijn 50ste gezegd. Ik heb mijn kinderen toen 5 jaar gegeven om na te denken en ondertussen startte ik het traject voor de juridische en fiscale voorbereiding.”

Vallen en opstaan

Wat volgt is een langslepend traject van vallen en opstaan. Geïnteresseerde kandidaten haken af, omdat ze toch geen heil zagen in het modecentrum of de financiering niet kregen. Theelen kreeg even hoop toen hij reactie kreeg van de zoon van een bekende ondernemersfamilie op een vacature voor een bedrijfsleider die hij zocht. “Een geleerde jongen en ik bood hem mijn stoel aan. Ik zei: ‘We maken een jaarovereenkomst en als klikt dan kun je algemeen bedrijfsleider worden en zet ik een paar stappen terug.” Het werd geen succes. “Toen heb ik gezegd: ‘Ik wil iemand die ondernemer wil worden en die er minimaal 100.000 euro in wil stoppen. Want een kandidaat die zijn geld erin steekt, verspeelt niet alleen mijn geld als het misgaat, maar ook dat van zichzelf.”

Pensioenpotje

Maria Reizevoort (65) heeft wat dat betreft meer geluk gehad. Na 25 jaar zelfstandig schoenenretailer te zijn geweest, lukte het haar vorig jaar haar zaken over te dragen aan collega-winkelier Van Tilburg in Nistelrode. Reizevoort bestierde een 280 vierkante meter grote dames- en herenschoenenzaak, een 150 vierkante meter grote kinderwinkel en een Tamaris- en Riekershop. Plus nog twee online kanalen (Topshoe en eigen website, red.). “Toen ik rond de 60 was, ben ik gaan nadenken hoe lang ik nog wilde werken”, vertelt ze. “Ik stond toen al 40 jaar in de winkel en je moet er toch een keer een eind aan breien. Bovendien wilde ik een goed pensioenpotje hebben. De vraag was ‘wil ik al de zorgen aan mijn kinderen overdoen, die ook werkzaam waren in het bedrijf, of gaan we het verkopen?’. In goed overleg met hen hebben wij gekozen om te verkopen aan een externe partij.”

Anoniem profiel

“We zijn begonnen met het formeren van een verkoopteam, bestaande uit onze accountant, onze adviseur van de inkoopvereniging ANWR Garant en wij”, vertelt ze verder. “De beide adviseurs hebben een waardebepaling gemaakt. Vervolgens hebben wij zelf partijen gezocht die wij geschikt achtten. Door de adviseur van de inkoopvereniging is een anoniem profiel gemaakt van onze winkel en aangeboden aan deze partijen. De partijen die aangaven interesse te hebben moesten vooraf een geheimhoudingsverklaring tekenen waarna zij volledige inzage kregen in ons bedrijf en de boeken. Uiteindelijk zijn wij met een potentiele kopen verder gaan onderhandelen en hebben wij dit met uiteindelijke verkoop kunnen afsluiten.”

Vertrouwen

“Feitelijk heeft het proces met de uiteindelijke koper gelopen van oktober 2017 tot januari 2018”, zegt Reizevoort. “We hadden er vertrouwen in dat het goed kwam. We hadden een hele goede omzet in de winkels met een klantenbestand van ongeveer 45000 adressen, ons bedrijf was wel wat waard. Voor ons was het heel belangrijk dat alle medewerkers, 20 fte, in principe hun baan konden behouden. Dat is gelukt.”

Transitievergoeding

Voor Theelen met zo’n afloop als muziek in de oren klinken. Tot op de dag van vandaag is er geen kandidaat voor zijn modecentrum, laat zijn vrouw Ria desgevraagd weten. “Doe nog maar een oproep”, zegt ze, “we blijven de oproep herhalen dat we nog iemand zoeken.” Stoppen en de deur dicht doen, is geen optie voor het ondernemersechtpaar. Wat daarbij meespeelt is dat de modeondernemers zoals veel retailers rekening moet houden met de transitievergoeding die ondernemers moeten betalen aan personeel met een vast dienstverband als ze hun zaak willen sluiten. Binnen de huidige arbeidswetgeving wordt namelijk bepaald dat iedere vaste en tijdelijke medewerker een transitievergoeding moet ontvangen. Die maximale transitievergoeding in 2019 bedraagt €81.000,- (bruto), dat wordt voor Theelen met 90 medewerkers onbetaalbaar.

‘Nette manier’

Zoals voor veel zaken in de mode- en schoenenbranche, zegt Rob Drost van Inretail in het achtergrondartikel in Textilia, omdat dienstverbanden van twintig jaar of meer niet ongebruikelijk zijn. Dat geldt in het bijzonder voor Theelen, vertelt hij. “We hebben hier in de zaak dienstverbanden van 10 jaar tot en met 45 jaar in dienst.” De modeondernemer vindt de regels krom en mist het recht voor ondernemers zoal hij. “Het mkb kan geen levensverzekering zijn voor elke werknemer. Als werkgever heb je geen rechten en moet altijd alles betalen. Hoe lang nog? Dit is momenteel het grootste struikelblok voor overname en het behoud van arbeidsplaatsen.” Theelen wil op een ‘nette manier’ kunnen stoppen. “Je kunt ook de zaak failliet laten gaan, dan kost het niks.”

Geluk

Oud-schoenenondernemer Reizevoort realiseert zich dat ze geluk heeft gehad dat ze een partij heeft gevonden die haar zaken overnam. Wat volgens haar daarbij heeft meegespeeld is het feit dat haar zaken in goede staat verkeerden toen ze ermee de boer op ging. “Dat is mijn tip: zorg voor een stabiele omzet om je bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor potentiële kopers, dat je voorraad op peil is, dat je geen oude voorraden hebt en dat je geen grote investering meer maakt. Zorg kortom dat je goede cijfers blijft houden.”

Emotioneel proces

Professionele begeleiding is volgens haar cruciaal. “Het is een emotioneel proces. Wij namen afscheid van iets waaraan we 26 jaar hebben gewerkt, daar gaat wel wat aan vooraf. Laat alle beslissingen en onderhandelingen over aan je adviseurs. Ook is het belangrijk dat je nadenkt over hoe je gaat verkopen. Wij hadden de keuze tussen een aandelentransactie of verkoop van activa en passiva. Wij hebben gekozen voor volledige verkoop van de BV, de aandelentransactie. Daar hebben we in het verleden al rekening mee gehouden door een beheersmaatschappij op te richten als eigenaar van de daaronder gelegen werkmaatschappij.”

Tijd voor kleinkinderen

Reizevoort heeft zelf partijen benaderd voor de overname. “Ik heb mensen benaderd waarvan we vonden dat die bij onze winkels pasten en potentiële koper zouden kunnen zijn. Het ging om retailers met hetzelfde aanbod, dezelfde soort klanten, die financieel draagkrachtig waren en die een goed personeelsbeleid voeren. Kortom, we moesten hierbij een goed gevoel hebben.” Dat werd dus uiteindelijk Van Tilburg. “Wij zaten met de winkels naast en tegenover Van Tilburg Mode. Zij hebben nu de schoenen ondergebracht in een grote vernieuwde schoenenafdeling . Ik kom nog vaak bij Van Tilburg, maar nu om zelf te winkelen. Ik mis wel eens de stress en het contact met collega’s, maar daar tegenover staat dat ik nu tijd voor kinderen, kleinkinderen en mijn hobby’s zoals golfen, heb.”

Verplicht

Hoewel Theelen nog niemand heeft gevonden die de zaak wil overnemen, geeft hij de moed niet op. “Ik ga ervanuit dat op elk potje een dekseltje past. Ik vind dat we alle moeite moeten hebben gedaan om de zaken te continueren. Ik vind dat ik het verplicht ben aan mijn eigen omgeving, familie en met name het personeel om dit te continueren. Als het dan uiteindelijk toch niet lukt om te verkopen, dan moeten we er een punt achter zetten. Ik ben nu nog in gesprek met belangstellenden en die van de hoed en de rand willen weten. Ik wil alles geprobeerd hebben. Maar makkelijk is het niet. Want ik voel me ook maatschappelijk verbonden met de plaatsen waarin onze winkels zitten en waar we een regiofunctie vervullen. We hebben altijd goede boterham kunnen verdienen en zolang ik gezond ben ga ik door met mijn vrouw, maar ik kan u vertellen: het vet is van de ribben.”

Nieuwsgierig naar het complete achtergrondverhaal met cijfers en advies van deskundigen? Dat lees je in Textilia 9, die is verschenen op 2 juli 2019. Neem nu een abonnement op Textilia en blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws uit de modebranche!