Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Tips voor succesvol inkopen (deel 1)


Inkopen is een van de leukste taken van een mode-ondernemer, maar ook een van de moeilijkste. Want je bent collectioneur en budgetbewaker tegelijk. Daarom: 9 praktische tips om te onthouden tijdens dit inkoopseizoen. “Heel goed als je je omzet monitort, maar dit is niet genoeg.”

“Tijdens de inkoopperiode doen leveranciers eigenlijk hetzelfde als wat ondernemers bij hun klanten doen: verleiden om zoveel mogelijk stuks te kopen”, stelt Stef Bus van Bus Bedrijfsadvies. Met zijn onderneming begeleidt hij ondernemers en merken bij de inkoop. Bus merkt dat retailers vaak zonder enig plan op pad gaan en vervolgens te veel orderen. “Hierdoor heb je weinig ruimte om in het seizoen actuele modellen bij te kopen. Een gevolg is dat relatief veel producten in de uitverkoop belanden, waardoor je marge onder druk komt en er te weinig brutowinst wordt behaald om kosten te dekken en resultaat te boeken.” Bus geeft negen praktische tips om dit inkoopseizoen in het achterhoofd te houden: 

 

Stel doelen

Denk na over waar je een volgend seizoen voor de uitverkoop wilt staan. Wat denk je te kunnen verkopen, tegen welke marge en met welke doorverkoop? Hierop baseer je je budget. Kijk voor een goed overzicht naar de resultaten van een jaar geleden en het huidige seizoen. Stel jezelf ook de vraag: hoe blijf ik interessant voor mijn klanten?

 

Verleidingen onder bedwang

Inkopen is als shoppen met een ongelimiteerde creditcard. Denk je eens in dat je op pad gaat met een portemonnee die op een gegeven moment leeg kan zijn. Je kan dan niet meer uitgeven dan dat je hebt vastgesteld. Toch over je budget gegaan? Laat de orders nog niet achter, maar bekijk de volgende dag je aankopen nog eens rustig en neem dan pas beslissingen. Budgetcontrole is misschien wel het belangrijkste onderdeel van het inkoopproces.”

 

Denk aan marge

Het belang van marge wordt vaak onderschat. Heel goed als je je omzet monitort, maar dit is niet genoeg. Bekijk met leveranciers of er misschien rek zit in de marge. Nee? Bekijk dan hoe je samen een stabiele margegroei kan stimuleren.

 

Samenwerken met leveranciers

Deze tijd vraagt om een goede samenwerking met leveranciers. Streef bijvoorbeeld naar spreiding van leveringen. Groot voordeel is dat hierdoor je liquiditeit meer gespreid is, je omzetsnelheid hoger is en dus uiteindelijk je rentabiliteit – datgene wat je op je artikelen verdient – stijgt. Koppel verkoopinformatie terug met kengetallen en verkooplijsten en stuur zo samen bij gedurende het seizoen. Kijk bijvoorbeeld kritisch naar slowsellers. En wat zijn de mogelijkheden qua ruilen en retourneren?

 

De tekst wordt vervolgd na de foto.

 

Seek Berlin credit Jan Kapitn

Inkopen tijdens Seek in Berlijn. Foto: Jan Kapitän

 

Laat je niet alleen leiden door cijfers

Stuur op kengetallen, maar schiet hier niet te ver in door. Een te lege winkel is ook niet aantrekkelijk. Weet dus wat je denkt te kunnen verkopen. Laat je ook niet direct afschrikken als een merk een minder seizoen heeft gedraaid. Een consistent merkbeeld is belangrijk voor de herkenbaarheid van je winkel en een lange termijnrelatie – in goede en slechtere tijden – met je merken is ook veel waard. 

 

Voororder versus korte termijn

Bepaal hoeveel je wil besteden aan voororder-collecties en wat je wil overhouden om bij te kopen in het seizoen. Houd ook zeker budget apart om actieproducten in te kopen voor tijdens de uitverkoop. In die periode kan je vaak items met een hoge marge verkopen.

 

Betrek personeel bij de inkoop

Medewerkers brengen veel tijd door met klanten, dus het kan een goed idee zijn hen te betrekken bij de inkoop. Hang de foto’s die je van items hebt gemaakt eens op in de personeelsruimte. Grote kans dat er een mooie dialoog ontstaat.

 

Gebruik een hulpmiddel

De OrderWriter app kan een handig hulpmiddel zijn bij de inkoop. Via deze applicatie, speciaal ontwikkeld voor moderetailers, kan je eenvoudig orders invoeren en gelijktijdig synchroniseren met je backoffice. Daarnaast is het mogelijk items te rangschikken in een fotoboek en bestellingen naar leveranciers te sturen. 

 

Denk aan marketingacties

Denk tijdens de inkoop ook na over eventuele marketingacties. Wat heb je dit jaar gedaan en wat kan je herhalen of nieuw inzetten? Wil je merken erbij betrekken? Dan is de inkoopperiode een goed moment voor een eerste aanzet. 

 

Lees volgende week ook deel 2: Inkooptips van ervaringsdeskundigen

 

Het volledige verhaal, met meer praktische tips lees je in Textilia #8, de Street X Active special