TOP

Minus viert 20-jarig jubileum: ‘De doorverkoop gaat heel goed’


Vrouwenmodemerk Minus wordt dit jaar twintig jaar. Textilia sprak met Tessa Overakker, eigenaar van Tof Agency, dat het Deense label nu drie jaar vertegenwoordigt.

Hoe ben je bij Minus terechtgekomen?

“Drie jaar geleden sprak ik de persoon die de productie voor Minus doet in Denemarken. Dat gesprek was erg leuk en bleef haar bij. Ik was toen net mijn agentschap gestart. We hadden een leuke klik en een aantal weken na dat gesprek belde de eigenaar van Minus me: ze wilde graag afspreken om te bespreken of ik haar label eventueel wilde vertegenwoordigen. Ze wilden een kleinere agent die het merk meer focus kon geven. Tijdens dat gesprek lagen we gelijk op een lijn en inmiddels beschouwen we elkaar als familie.”

Hoe heeft Minus zich ontwikkeld de afgelopen jaren?

“Het is gegroeid, wat betreft nieuwe verkooppunten en een hogere omzet. Die groei gaat gepaard met ontwikkelingen binnen het bedrijf en de collecties; die zijn sterker en er wordt gebruik gemaakt van betere stoffen. Er is daarnaast ook meer durf omdat ze de productie beter aankunnen. Ook de pasvormen zijn verbeterd en er zijn meer meer stijlen en varianten binnen de collecties. Minus ontwikkelt zich met het seizoen en kan daarom meer mensen aannemen met ervaring en knowhow.”

Hoe wordt het jubileum gevierd?

“Tijdens de modebeurs Ciff in Kopenhagen worden influencers uitgenodigd en er wordt een exclusieve persdag georganiseerd. En door een feestelijke collectie uit te brengen voor de augustuslevering, dat wordt een korte termijnlevering met minimale stock. De collectie bestaat uit 9 items; een jas, twee feestjurken, een leren rok en drie items in een door het label ontwikkelde exclusieve print; een blouse, een lange jurk en een lange rok. De geborduurde trui is heel uniek, van voren dicht gebreid en de mouwen zijn open. Ik had deze trui aan tijdens Modefabriek en de reacties waren heel bizar, want iedereen die ‘m zag wilde ‘m gelijk hebben.”

Wat zijn de toekomstplannen?

“We willen de aanwezigheid op Modefabriek volgend jaar groter aanpakken en werken aan de branding in Nederland. Daarnaast willen we groeien wat betreft het aantal verkooppunten. De doorverkoop gaat namelijk heel goed, nog voor de uitverkoop is gemiddeld 70-75 procent verkocht. Ik zie een rooskleurige toekomst in Nederland, elke winkel in het middensegment zou Minus in het assortiment moeten hebben.”